دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 ارديبهشت 1402 - 17:19

اعتراف پشت اعتراف

نمی دانیم اعتراف های گاه بی گاه مقامات، نامزد های انتخاباتی و نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی را به حساب وقاحت آنها بگذاریم یا به حساب تبختر و سیاست گذشته ای که برای هر اقدامی که در این جهان هستی انجام می دادند را عملی مشروع برای خود می دانستند.
کد خبر : 14057

پایگاه رهنما:

نمی دانیم اعتراف های گاه بی گاه مقامات، نامزد های انتخاباتی و نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی را به حساب وقاحت آنها بگذاریم یا به حساب تبختر و سیاست گذشته ای که برای هر اقدامی که در این جهان  هستی انجام می دادند را عملی مشروع برای خود  می دانستند. هرچند نقش مخرب آمریکا در پرورش تروریست‌ها در جهان بر همگان آشکار شده و مقامات سابق این کشور هم بارها به طور تلویحی به آن اعتراف کرده‌اند، اما این بار سیاست تروریست‌پروری از زبان «رابرت کندی » ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیان شد . او به صراحت گفت واشنگتن داعش را ایجاد کرده است؛ اظهاراتی که خط بطلانی بر ادعا‌های چندین ساله مقامات کاخ سفید در خط مقدم مبارزه نمایشی با داعش است. البته پیش از او « هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا چنین اعترافی را کرده بود و گفته بود که این ما بودیم که داعش را بوجود آوردیم.

رسوایی‌های سیاسی آمریکا در جهان یکی پس از دیگری از زبان مقامات این کشور برملا می‌شود و گواهی بر این است که بیشتر بحرآنهای جهان زیر سر آمریکایی‌ها است که منافع دیگر کشور‌ها را فدای جاه‌طلبی‌های خونین خود می‌کنند. هرچند نابودی هسته مرکزی گروه تروریستی داعش در نوامبر رابرت اف کندی که چهار شنبه گذشته رسماً نامزدی خود را برای انتخاب شدن به عنوان نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد، به بخشی از جنایت‌های آمریکا در خاورمیانه اشاره کرد. به گزارش فاکس‌نیوز، کندی در سخنرانی اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «پلیس فاسد است، ما داعش را ایجاد کردیم. ما ۲ میلیون آواره را روانه اروپا کردیم و زمینه‌ساز بی‌ثباتی دموکراسی در آنجا شدیم که منجر به برگزیت شد. این هزینه جنگ عراق است. ۸ تریلیون دلار در آنجا خرج کردیم و ۱۶ تریلیون دلار برای تعطیلی‌های کرونایی هزینه کردیم و در مجموع ۲۴ تریلیون دلار خرج شد و هیچ حاصلی نداشت جز ویران شدن طبقه متوسط در آمریکا و ما باید به این وضعیت خاتمه دهیم.»

کندی تأکید کرد: «راهبرد ما در این کشور همواره استفاده از تسلیحات نظامی برای نمایش قدرت بوده است؛ استفاده از ارتش برای نمایش قدرت در سراسر جهان. اما چینی‌ها کار متفاوتی کرده‌اند. آنها فلسفه و راهبرد عمومی من را اتخاذ کردند. ما ۸ تریلیون دلار خرج کردیم تا پل‌ها، بنادر، جاده‌ها و بیمارستآنها را بمباران کنیم، اما آنها ۸ هزار میلیارد دلار برای ساخت پل‌ها، بنادر، جاده‌ها و بیمارستآنها هزینه کردند و آنها در حال گرفتن جای ما به عنوان شریک تجاری در اکثر کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین هستند. این هزینه‌ها نتیجه‌ای جز ویرانی طبقه متوسط در آمریکا نداشته است و ما باید به این وضعیت پایان دهیم.»

بی سابقه ترین اعتراف از یک هم حزبی

به چالش کشیدن رئیس‌جمهور مستقر در مرحله درون‌حزبی انتخاب از سوی یک هم حزبی رویدادی بی‌سابقه در آمریکا است که با اعلام نامزدی کندی، رقیبان دموکرات بایدن در انتحابات ۲۰۲۴ افزایش یافته است، در حالی که بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری خود باید نامزد‌های جمهوریخواهان را نیز شکست دهد. پیش از کندی، افرادی مانند هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا هم که داعش در دوران او تأسیس شد، چند سال پیش در کتاب خاطرات خود تحت عنوان «گزینه‌های سخت» مبنی بر اینکه آمریکا در پس پرده تأسیس گروهک داعش است، به نقش آمریکا در حمایت از این گروه تروریستی اعتراف کرده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم بار‌ها به این مسئله اشاره کرده بود که داعش را دولت باراک اوباما ایجاد کرده بود و تاکنون مقامات سابق واشنگتن این مسئله را رد نکرده‌اند. اسنادی که در سال ۲۰۱۶ مقامات نظامی آمریکا و اداره امنیت ملی این کشور آن را منتشر کردند، بیانگر این بود که در می‌۲۰۱۲ یک همکاری بین آمریکا، ترکیه و کشور‌های عرب خلیج فارس برای تأسیس گروه داعش به وجود آمده بود و طبق آن قرار شد که پول این گروه تروریستی را اعراب منطقه از جمله امارات و عربستان تأمین و آموزش آنها نیز در خاک ترکیه انجام شود تا پس از آن به خاک سوریه منتقل شوند. آمریکا در چند سال گذشته برای فریب افکارعمومی و نگرانی از افشای نقش خود در تأسیس و حمایت از عملیات داعش در منطقه، ائتلاف نمایشی را به راه انداخت تا نشان دهد که هیچ دخالتی در تأسیس داعش نداشته است. اما انتشار اسناد طبقه‌بندی شده وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا که دیده‌بان قضایی و تحت نظارت یک سازمان محافظه‌کار دولت آمریکا در سال ۲۰۱۶ انجام داد، شواهد مستند دیگری ارائه کرده بود که نشان می‌داد این سرویس‌های امنیتی و دولت آمریکا در ۲۰۱۲ عمداً داعش را حمایت می‌کردند، به امید اینکه از این گروه در نبرد علیه حاکمان مشروع سوریه و دیگر ماجراجویی‌های سیاسی کاخ سفید استفاده کنند. بنابراین، اعتراف رابرت کندی به نقش مهم آمریکا در تأسیس داعش، ضربه محکمی بر اظهارات مقامات کاخ سفید است که مدعی بودند که با این گروهک تکفیری در عراق و سوریه مقابله می‌کنند. آنچه از شواهد و قرائن بر می‌آید آمریکا در یک دهه گذشته تسلیحات  زیادی را در اختیار تروریست‌ها قرار داده تا برای ناامنی در عراق و سوریه استفاده کنند. حتی در زمانی که داعشی‌ها توسط نیرو‌های مقاومت محاصره می‌شدند، بالگرد‌های آمریکایی وارد عمل شده و آنها را از معرکه نجات می‌دادند.


مبارزه کاغذی آمریکا

این نخستین بار نیست که به نقش آمریکا در ظهور گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش اشاره شده است. علاوه بر مقامات آمریکایی سال گذشته دبیر شورای امنیت روسیه نیز در نشست روسای امنیت کشورهای مشترک‌المنافع در مسکو، گفته بود که آمریکا گروه‌های تروریستی القاعده، طالبان و داعش را ایجاد کرده است و برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی‌اش از آنها استفاده می‌کند. پاتروشف گفته بود: « آمریکایی‌ها فقط به‌طور شفاهی  و روی کاغذ با تروریسم می‌جنگند و نباید فراموش کنیم که گروه‌های تروریستی نظیر القاعده، داعش و طالبان، ساخته دست آمریکا هستند.»

رابرت کندی سیاستمداری از نسل ترور شده ها کیست؟

رابرت اف‌کندی جونیور، فعال 69ساله حزب دمکرات و عضو یکی از مشهورترین خانواده‌های سیاسی آمریکاست که چهارشنبه گذشته به‌طور رسمی کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024اعلام کرد. کندی، برادرزاده جان اف‌کندی، رئیس‌جمهور ترورشده آمریکا و پسر رابرت اف‌کندی، دادستان کل و سناتور ترورشده آمریکاست. او تألیف چند کتاب پرفروش را در کارنامه خود داشته و در برهه‌ای نیز در مسائلی محیط‌زیستی مانند آب پاک به وکالت مشغول بوده است. سی‌ان‌ان نوشته، رابرت جونیور آخرین فرد از خانواده کندی است که می‌خواهد به سیاست وارد شود. خواهر او، کاتلین از 1995 تا 2003 معاون فرماندار مریلند بود. برادرش جوزف از 1987 تا 1999 نماینده کنگره ماساچوست بود. برادر دیگرش کریس کندی نیز در سال 2018 خودش را کاندیدای فرمانداری ایلینویز کرد، که شکست خورد.

 

ارسال نظرات