جمعه ؛ 30 شهريور 1403
07 ارديبهشت 1402 - 11:37
رفتارشناسی کارگزاران استکباری جهانی

مأموریت ویژه «اسکات مدل» افسر سازمان سیا

اسامی برنارد هانری لوی، مصی علی نژاد، سناتور لیندسی گراهام، علی میثم نظری، مژگان عظیمی، رحیم رشیدی و... ده‌ها از این قبیل هر یک معرف بخشی از هجمه و هزینه سنگین غرب برای مبارزه با فرهنگ و هویت اسلامی و امنیت در جهان اسلام است
کد خبر : 14037

پایگاه رهنما:

اسامی برنارد هانری لوی، مصی علی نژاد، سناتور لیندسی گراهام، علی میثم نظری، مژگان عظیمی، رحیم رشیدی و... ده‌ها از این قبیل هر یک معرف بخشی از هجمه و هزینه سنگین غرب برای مبارزه با فرهنگ و هویت اسلامی و امنیت در جهان اسلام است اما مجزا دیدن این افراد و پروژه‌های‌شان یک خطای راهبردی است. زمانی که ما بتوانیم در یک نگاه جامع و تصویر شبکه‌ای، اتصال این عناصر به یکدیگر را ببینیم آن گاه پیچیده بودن طراحی دشمن و بعضاً غفلت برخی دوستان از این طراحی پیچیده و فراگیر را بهتر درک خواهیم کرد. اساساً بایستی توجه کرد که تقسیم کار یکی از ارکان اساسی پیشبرد منافع گسترده امپریالیسم جهانی در سه سده گذشته بوده است و امروز نیز چه از جهت جغرافیایی و چه از جهت موضوعی نوعی تقسیم کار میان سرویس‌های امنیتی اعضای ناتو قابل ملاحظه است. مثلاً فرانسوی‌ها عمده مسائل غرب آفریقا را خود عهده‌دار می‌شوند؛ چرا که آن منطقه در دوران استعمار عریان نیز مستعمره فرانسه بود و از جهت موضوعی نیز در بسیاری از نقاط جهان و خصوصاً جهان اسلام موضوعات عمیق فرهنگی- اجتماعی را فرانسوی‌ها عهده دار می‌شوند. حال با چنین چینش نیرویی از سوی جبهه مقابل باید توجه کرد که آنها نیز موضوعات و نیروهای اجتماعی گوناگون در جوامع هدفِ خود را احصا می‌کنند و نهایتاً بر اساس توان و تقسیم کار سعی می‌کنند ضربات متعددی به جامعه هدف وارد کرده و آن را از جهت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هویتی وادار به تسلیم سازند. با این مقدمه بحث را با بررسی گزارش اسکات مدل در خصوص براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنیم چرا که در آنجا به مباحث زنان، اقوام و ... به گونه‌ای اشاره شده است که ما را به درک ذهنیت افسر اطلاعاتی آمریکا نسبت به این مسائل در جهان اسلام آشناتر می‌سازد و سپس به سراغ شبکه لوی و علی نژاد و ... خواهیم رفت.

اسکات مدل کیست؟

اسکات مدل، افسر سابق  سیا و حوزه‌های تخصصی وی آمریکای لاتین و خاورمیانه است، او مدرس مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جرج تاون بوده و در حوزه تدریس اطلاعات و روانشناسی، در حال کار بر روی پروژه‌ای به نام روان‌شناسی تاکتیکی است. اسکات مدل علاوه بر این به عنوان مشاور ارشد ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا (وابسته به وزارت دفاع آمریکا) فعالیت می‌کند، وظیفه این واحد در زمینه مسائل مقابله با تهدیدات مالی مربوط به گروه‌های تروریستی اعلام شده از سوی آمریکا در خاورمیانه و حامیان مالی دولتی برای آنچه آمریکا تروریسم می‌نامد را برعهده دارد. اسکات مدل درباره ایران به صورت ویژه فعالیت کرده و نویسنده و نیز ارائه دهنده گزارش راهبردی در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده است، این گزارش برای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده، موسوم به گزارش «Iran on Notice » در سال ۲۰۱۷ میلادی است. نشست مؤسسه هادسون درباره تأثیرات فشار حداکثری بر ایران در ۶ می ۲۰۲۰ با حضور اسکات مدل، محسن سازگارا و دو پژوهشگر مؤسسه هادسون.

اسکات مدل چه می‌گوید؟

برای بررسی نقطه نظرات اسکات مدل لازم است تا گزارش او درباره ایران به عنوان اخطار برای ایران و آینده سیاست ایالات متحده در قبال ایران را مورد بررسی قرار داد. این گزارش مشتمل بر مقایسه وضعیت امنیتی در چهار مقطع زمانی و توصیه‌هایی برای تغییر رفتار ایران است که توسط اسکات مدل به نگارش درآمده است. مدل در سال ۲۰۱۷ گزارش خود را به مجلس آمریکا ارائه کرد و در آنجا تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه مشکلات، یک نظام در حال فروپاشی نیست و باید با افزایش کمی و کیفی فعالیت ها علیه این نظام، آن را به نقطه‌ای رساند که امکان تغییر رفتار (و در متنی دیگر امکان براندازی و تغییر ساختار) وجود داشته باشد. گزارش اسکات مدل در مقابل کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ ارائه شده و در بخشی از آن آمده است:«انتخاب دونالد ترامپ و ظاهراً تمایل تیم امنیت ملی او در رابطه با تند کردن سیاست ایالات متحده در مقابل ایران، این اجازه را به ما می‌دهد تا توصیه‌هایی در چگونگی سیاستی سختگیرانه را مد نظر قرار دهیم، سیاستی که برعکس رویکرد ملایم‌تر و آشتی جویانه تر پرزیدنت اوباما در این هشت سال گذشته است. هدف‌گیری یک رویکرد سخت‌تر باید به طرف پایگاه پوسیده پشتیبانی مردمی رژیم، کوشش‌هایی برای بالا بردن فشار قوانین بین‌المللی، استفاده از مشکلات غیر قابل حل حکومت در داخل و پایه‌گذاری برنامه‌ای چند ساله جهت تغییر رفتار ایران باشد. گرچه، علی‌رغم تمام کمبودها و عدم موفقیت‌ها، جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه سقوط نیست.»

چرخش نشانگرهای تغییر در ایران

مدل در جلسه استماع در مجلس آمریکا توصیه‌های ویژه‌ای درباره ایران به سیاست‌گذاران آمریکایی داشته است، این افسر سازمان سیا دو توصیه مهم به دولت آمریکا کرده و گفته است: در مورد فشار رو به تزاید نظامی و غیرنظامی [بر روی ایران] است تا رفتار رژیم را در طول زمان، معتدل کند. اگر این توصیه‌ها به اجرا گذاشته شوند وزن تصمیم مشاور امنیتی دولت در اخطار دادن به ایران، بیشتر می‌شود و در روند کار، دستگاه امنیت ملی ما را تقویت کرده و پیام روشنی می‌فرستد که ما مصمم هستیم ایران را برای اقدامات غیرقانونی و بی‌ثبات کننده‌اش به حساب پس دادن واداریم.

توصیه شماره ۱: تغییراتی کلی در صدای آمریکا VOA و رادیو فردا (که زیر مجموعه رادیو اروپای آزاد است) بدهید. به خاطر برنامه‌های آبکی، روحیه پائین و حضور مخرب توجیه کنندگان رژیم که کارکرد بهتری از خود رژیم برای توجیه برنامه اتمی ایران دارند، تعداد مخاطبان‌شان به پائین‌ترین حد رسیده است. هیچ بهانه‌ای برای این موارد وجود ندارد، به خصوص با در نظر گرفتن اعتبار پائینی که رسانه‌های وابسته به دولت دارند.

شبکه‌ای برای اجرای این سیاست‌ها در ایران، افغانستان و تاجیکستان

چهره صهیونیست مرموز فرانسوی یعنی برنارد لوی از سال‌ها قبل در رابطه با مسائل افغانستان و کردستان عراق و لیبی و فلسطین و سودان و ... فعال بود. ارتباطات او با خانواده احمد مسعود پیشینه قدیمی دارد و در تابستان ۱۴۰۰ نیز احمد مسعود در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی، عاجزانه خواست که او واسطه شود و ماکرون را به سمت حمایت آشکارتر و جدی‌تر از جریان وی به پیش ببرد. ملاقات مصی علی نژاد و لوی در اوج اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و سپس ملاقات ماکرون و مصی علی‌نژاد گوشه‌های دیگری از فعالیت‌های وی را نشان می‌دهد. مصی علی‌نژاد و علی میثم نظری، نماینده به اصطلاح مقاومت در آمریکا نیز بده بستان فراوانی در فضای مجازی دارند. چهره‌های فاسد و ضد دینی مثل مژگان عظیمی و سمیرا خیرخواه نیز با علی‌نژاد پخش مستقیم در یوتیوب و اینستاگرام و ... داشته‌اند. دیگر دوست مسعود و علی میثم نظری یعنی فهمی دشتی که به طرز مشکوکی کشته شد با رحیم رشیدی یا به تعبیر دونالد ترامپ Mr. Kurd پخش مستقیم داشته است. (توجه کنید به نقش لوی در تعامل میان پنج شیر و جریان‌های فاسد در کردستان عراق و نیز توجه به دست گذاشتن روی مسائل زنان و مسائل اقوام طبق نوع نگرش اسکات مدل که در وقاع نوع نگرش سازمان سیا به این نحو مسائل را نمایندگی می‌کند.) سناتور لیندسی گراهام نیز به عنوان یکی از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام گرایی و جمهوری اسلامی ایران، حاکی این جریانات و لابی‌گر برای افتتاح دفتر مقاومت پنج شیر در واشنگتن بود.

ارسال نظرات