دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
06 ارديبهشت 1402 - 07:52

طراحی مبتکرانه برای مقابله با مکر دشمنان

ضرورت طراحی مبتکرانه برای مقابله با مکر دشمنان، تدبیر مؤکد فرماندهی معظم کل قوا در دیدار روز بیست و هفتم فروردین ماه خطاب به فرماندهان نیرو‌های مسلح بود
کد خبر : 14025

پایگاه رهنما:

ضرورت طراحی مبتکرانه برای مقابله با مکر دشمنان، تدبیر مؤکد فرماندهی معظم کل قوا در دیدار روز بیست و هفتم فروردین ماه خطاب به فرماندهان نیرو‌های مسلح بود. معظم له با ابراز خوشحالی از پیشرفت‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، با تصریح بر اینکه نباید بالش نرم زیر سرمان بگذاریم و فکر کنیم دیگر حالا تمام شد، به راهبرد سازان در نیرو‌های مسلح دستور فرمودند: «مراکز فکری در داخل نیرو‌های مسلّح به نظر من مسئولیّت بزرگی دارند؛ باید فکر کنند. من یک وقتی به شما‌ها گفته‌ام که راهبردسازان و به تعبیر رایج فرنگی، استراتژیست‌های نظامی ما شما‌ها هستید؛ باید بنشینید طرّاحی کنید، طرّاحی مبتکرانه بکنید برای مقابله. دائم باید در فکر طرح‌های جدید، کار‌های جدید، کار‌های مهم، البتّه عقلایی [باشید که]با توجّه به ظرفیّت منطقه، با توجّه به ظرفیّت کشور و مانند این‌ها بایستی انجام بگیرد.»
معظم له در این دیدار با تأکید براینکه در همه‌ی زمینه‌هایی که در حوزه‌ی کار نیرو‌های مسلّح قرار می‌گیرد، باید آمادگی داشته باشید، خاطر نشان کردند: «نفس آمادگی نیرو‌های مسلح برای دشمنان بازدارنده و هوشیاری در مقابل طراحان پشت صحنه حوادث کاملاً ضروری است.»
نکته بسیار مهمی را که رهبرمعظم انقلاب در مورد چگونگی تهدید‌های دشمنان در این دیدار اشاره کردند این بود که گاهی یک قدرت کوچک و کم‌اهمّیّتی یک حرفی می‌زند، یک اقدامی می‌کند، ذهن انسان متوجّه می‌شود به او]اما مشغول نشویم به این دشمنی‌های جزئی؛ ببینیم چه کسی پشت صحنه است، چه کسی اصل طرّاحی را بر عهده دارد؛ این مهم است، فرمانده کل قوا سپس با اشاره به جنگ افروزی‌های نیرو‌های شریر بین‌المللی در مناطق مختلف جهان گفتند: «استکبار هرجا منافعی ببیند از پشت صحنه درگیری راه می‌اندازد. در هیچ مرحله‌ای نباید از مکر و طراحی دشمنان غافل شد.»
در مورد چرایی ضرورت هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمن وطراحی مبتکرانه برای مقابله با آن به دونکته اساسی می‌توان اشاره کرد:
الف:نگرانی دشمنان از گسترش اقتدار و توان اثر گذاری ایران برتحولات منطقه‌ای و جهانی که مصادیقی از آن عبارتند از:
۱-اقتدار و توان دفاعی ایران یکی از مهمترین مؤلفه‌هایی است که درعین اثر گذاری بر شکست راهبرد‌های آمریکا در منطقه، نقش اصلی در افول قدرت آمریکا در جهان داشته است. در این زمینه سخنان مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی نیرو‌های آمریکا) در جلسه مورخ ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ با کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا قابل استناد است. وی با اذعان به توان دفاعی ایران می‌گوید: «ایران بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه و هزاران موشک بالستیک و کروز دارد که قادر به هدف قرار دادن سراسر خاورمیانه و شرق هستند.» وی با اشاره اینکه حکومت ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین قوای پهپادی را در منطقه دارد، افزود: «پیشرفت توان نظامی ایران در مدت ۴۰ سال گذشته در منطقه بی‌مانند است. سپاه پاسداران امروز را نمی‌توان از سپاه پاسداران پنج سال پیش تشخیص داد.» گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا هم که در روز ۴ شنبه ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شده است؛ با اذعان به قدرت فرا منطقه‌ای ایران در نظم جدید جهانی، در تحلیلِ انگیزه‌های جمهوری اسلامی، بر دو انگیزه اصلی عقیدتی – سیاسی نظام انگشت گذاشته ومی افزاید که نخستین برنامه ده‌ساله جمهوری اسلامی ایران پر کردن جای ایالات‌متحده آمریکا در منطقه و دوم وعده‌ای است که مقام‌های ارشد تهران برای گرفتن انتقام خون شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدسِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، داده‌اند.
۳-قرارگرفتن ایران در رأس جبهه مقاومت و رشد و پویایی این جبهه در سال‌های اخیر سبب شده که ایران اکنون به یکی از مؤثرترین عناصر تعیین‌کننده درروند تحولات آینده منطقه شود. در سال‌های اخیر با ظهور نیرو‌های مقاومت، عرصه سیاسی و اجتماعی کشور‌های منطقه دچار تحول شده و فارغ از ساختار‌های سنتی موجود در این کشور‌ها و نفوذ نهادینه‌شده قدرت‌های غربی، منطقه در حال تجربه آرایشی جدید با محوریت نیرو‌های جبهه مقاومت است. این آرایش به دلیل نقش، نفوذ و پایگاه مردمی این نیرو‌ها در میان ملت‌ها و ابتنای آن‌ها به ارزش‌های فرهنگی و اسلامی، از یک عمق و پویایی معناداری برخوردار است و به دلیل الگو گیری و اتکا به حرکت انقلاب اسلامی مردم ایران از پشتوانه و استحکام لازم برخوردار و می‌تواند منشأ تحولی بنیادین در کشور‌های منطقه باشد. تأثیر این تحول را به ویژه در موضوع تلاش کشور‌های عربی برای ارتقاء روابط با سوریه و یا توافق ایران وعربستان می‌توان دید.
۴- توان مردم ایران در خنثی سازی توطئه‌های گسترده دشمنان به ویژه جنگ ترکیبی اخیر به رغم دخالت صریح قدرت‌های سلطه در حمایت از اغتشاشگران، خود به فرصتی برای اعتلای انقلاب اسلامی واثبات قابلیت‌ها و توانمندی‌های آن در جهان تبدیل شده است.
ب:تغییر راهبرد دشمنان در مواجهه با ایران در قالب جنگ ترکیبی: این امر مؤلفه دیگری است که باید برای مقابله با آن طراحی‌های متناسب صورت گیرد. ابعاد متنوع تهدید در جنگ ترکیبی اعم از تهدید نظامی به ویژه در اشکال نیابتی آن نظیر تحریک رژیم صهیونیستی و یا تحریک برخی از همسایگان برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه، اقدامات تروریستی، جنگ سایبری، تشدید تحریم‌های اقتصادی، ایجاد آشوب و اغتشاش با تحریک عوامل داخلی نظیر فتنه واغتشاشات سال گذشته و ایجاد بحران داخلی و... است که راهبردسازان در نیرو‌های مسلح باید بنشینند برای مقابله با آن‌ها پیش بینی وطرّاحی کنند که کشور دچار غافلگیری نشود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پیش از این نیز بر ضرورت هوشیاری در برابر دشمن وایجاد آمادگی در مقابل آن تأکید نموده بودند. ایشان پس از ناکامی دشمنان در اغتشاشات سال گذشته، در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام در روز ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۱، با تبیین نقشه و محاسبات دشمن و با اشاره به اینکه «من به‌عنوان یک ناظر، در دل خود به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم چراکه همه‌چیز را در جای خود و به‌اندازه فراهم کرده بود، اما با وجود این نقشه که در کشور‌هایی نیز اثرگذار است، موفق نشدند، زیرا محاسبه آن‌ها غلط بود»، خاطرنشان کردند که: «محاسبات غلط دشمن نباید موجب غفلت ما شود، ما هم باید حواسمان باشد. این‌گونه نباشد که دچار غفلت و غرور شویم و بگوییم قضایا تمام شد. باید در میدان بمانیم و بدانیم عامل حفظ ملت، امید و وحدت ملی است.»

ارسال نظرات