جمعه ؛ 30 شهريور 1403
06 ارديبهشت 1402 - 07:52
تأکید رهبر معظم انقلالب بر فرصت فعالیت های دانشجویی و وظیفه دانشجویان

حرکت مبنایی برای تحول در جامعه و جهان

دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی یکی از جذاب ترین دیدارهای رمضانی محسوب می شود
کد خبر : 14024

پایگاه رهنما:

دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی یکی از جذاب ترین دیدارهای رمضانی محسوب می شود. در این دیدار دانشجویان متناسب با زاویه دید سیاسی، تحلیل و مطالبات خود را در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و...مطرح می­کنند. گفتارهای دانشجویان در این جلسات معمولا بار انتقادی و مطالبه­گرایانه دارد. رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار امسال با دانشجویان در چهار سطح به سخنرانی پرداختند. در سطح اول مبتنی بر زمان برگزاری جلسه بر استفاده از ظرفیت های معنوی ماه مبارک رمضان تاکید کردند و آن را «بهار معنویت و عبادت» دانستند. در سطح دوم خواهان «استحکام مبانی زیربنایی معرفتی دانشجو و مجموعه‌های دانشجویی» شدند و در این مسیر راهکارهایی پیشنهاد دادند. در سطح سوم به نقاط قوت و ضعف جنبش دانشجویی پرداختند و سرانجام در سطح چهارم به آگاهی جوانان نسبت به طراحی دشمنان پرداختند.

  • عدالت خواهی؛ مبارزه با استکبار

عدالت از مهم­ترین مفاهیم اندیشه سیاسی اسلام محسوب می شود. در سالیان اخیر تعابیر و دلالت­های بی­شماری از آن طرح شده است. رهبرمعظم انقلاب عدالت را یکی از مبانی معرفتی دانستند و گفتند: «مصداق مهم عدالت، رفع نابرابری است اما گستره وسیع عدالت از ذهن، قلب، عقیده و قضاوت‌های شخصی شروع می‌شود و به مبارزه با استکبار برای عدالت بین‌المللی کشیده می‌شود که متأسفانه برخی‌ها با شعار عدالت‌طلبی، مبارزه با ظالمان جهان را مصداق عدالت‌خواهی نمی‌دانند.» ایشان درباره آزادی به عنوان یکی دیگر از مبانی معرفتی گفتند: در نگاه اسلام، «رهایی از چارچوب و خواسته‌های مادی» مهم‌ترین بخش مقوله آزادی است که راه را برای پیشرفت و تعالی و آزادی از بند جمود و تحجر، عصبیت و ارتجاع، ابرقدرت‌ها و دیکتاتورها و دیگر قیود هموار می‌کند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره یکی دیگر از مبانی مهم فکری و دینی یعنی «انتظار فرج» هم گفتند: «انتظار فرج یعنی باور این‌که همه نقص‌ها و سختی‌ها با کار، تلاش و توکل قابل برطرف شدن است». ایشان در همین زمینه افزودند: «خداوند در قرآن، غلبه حق و پیروزی مستضعفین را قانون قطعی خود می‌داند و این وعده صادق را ما در پیروزی انقلاب و مقابله پیروز با همه مستکبران عالم و دشمنان ایران در جنگ تحمیلی دیدیم.»

  • بایسته های جنبش دانشجویی

جنبش دانشجویی از آغاز فعالیت دارای نقاط قوت و ضعف فراوانی بود؛ برخی از نقاط قوت همچنان در زیست جنبش دانشجویی مستمر است ولی نقاط ضعف جدید به دلیل ماهیت سیال جنبش دانشجویی رخ داده است. رهبر معظم انقلاب شتابزدگی، دیدن و تمرکز بر نقاط منفی و بی‌توجهی به نقاط روشن، تندخویی، تبدیل مشکلات محلی به مشکلات ملی، فعالیت به قصد دیده‌شدن و غرق شدن در فضای مجازی را از دیگر آفات فعالیت‌های دانشجویی دانستند و افزودند: «فضای مجازی به هرحال یک واقعیت است اما برخی‌ از فضای مجازی سیل‌وار خبر و مطلب و تحلیل می‌پذیرند در حالی‌که باید تلاش کنند در این فضا و شبکه‌های اجتماعی خبر و تحلیل صحیح نشر دهند.» توصیه دیگر رهبرمعظم انقلاب به دانشجویان تنظیم حرکت با نگاه به افق‌های دوردست بود. ایشان با اشاره به سؤال برخی دانشجویان مبنی بر این‌که وظیفه دانشجوی مطلوب و آینده‌نگر چیست، گفتند: «اول ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه خود و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان». مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دستیابی به این توانایی را عجیب و دور از دسترس ندانستند و افزودند: «دانشجوی امروز، مدیر سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی فردا، فیلسوف و محقق فردا، فعال سیاسی و رسانه‌ای فردا و رئیس و مغز متفکر و عنصر اثرگذار فرداست و این‌که امروز همه می‌گویند دنیا در حال تحول است، این تحول به‌وسیله مغزهای متفکر و انسان‌های فعال که شما جوانان و دانشجویان مؤمن جزو آنها هستید، رقم خواهد خورد». ایشان با اشاره به امکان ایجاد تحول منفی به دست انسان‌های منحرف، جوانان را به حرکت در صراط مستقیم و تقویت بنیه دینی، علمی، عقلی و ارادی در خود سفارش کردند و گفتند: «هر کسی در این امور خودسازی بیشتری کند، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.» رهبر معظم انقلاب عنوان «دانشجو» را همنشین عناوینی همچون دانش‌طلبی، جوانی، پر‌تحرکی، نوطلبی و نوزایی و احساسات انسان‌دوستانه مانند دشمنی با فساد و بی‌عدالتی خواندند اما گفتند: «برای دانشجو از همه اینها مهم‌تر، برخورداری از یک زیربنای فکری است که باید آن را مستحکم کنید که این استحکام‌بخشی هم به معنی تعطیل کردن فعالیت‌های دیگر و اشتغال صرف به فکر و مطالعه نیست بلکه باید همزمان با فعالیت دانشجویی، با منابع دینی، انس و با متفکران امین و عمیق ارتباط پیدا کنید. »

  • باید در شناخت نقشه و راهبرد دشمن به روز باشیم

برخی در جنبش دانشجویی خواهان فاصله گیری بدنه با حاکمیت هستند و فهم رفتار و واکاوی اقدامات آتی دشمن را وظیفه کارکردی جنبش تلقی نمی کنند. رهبر معظم انقلاب با تأکید بر این‌که «همه باید در شناخت نقشه و راهبرد دشمن به روز باشیم»، خاطرنشان کردند: «برخی تا اسم دشمن را می‌آوریم با عصبانیت این‌طور القاء می‌کنند که ما به دنبال انکار ضعف‌ها و سستی‌ها هستیم، در حالی‌که ضعف‌ها وجود دارد اما دشمن هم چه بفهمیم یا نفهمیم، دائما با هزینه کردن پول و امکانات مشغول کار علیه جبهه حق است و به تعبیر امیرالمؤمنین اگر ما در سنگر به خواب غفلت رفته باشیم، دشمن به خواب نرفته است». ایشان راهبردِ به‌روزِ دشمن در قبال ملت ایران را «بدبین‌کردن به خود» خواندند و با نفی این ادعا که ناامیدی منشأ غالبا داخلی دارد، در بیان مصادیقی از راهبرد بدبین‌سازی گفتند: دانشجوی پر انگیزه را استاد یا فرد بی‌تعهدی ناامید و بدبین می‌کند که به او می‌گوید «با وجود این مشکلات با چه دلخوشی اینجا مانده‌ای و درس می‌خوانی؟ کشور را رها کن و برو».

استکبار جهانی؛ دشمن جوان ایرانی

ارائه مطالبات صنفی و مطالبه گری از مسئولین مهم ترین کارکرد جنبش دانشجویی محسوب می شود. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  گفتند: «در کشور نقص داریم و توقع و مطالبه من از مسئولان برای رفع نواقص، بیش از شماست اما در عین حال می‌بینیم که کشور بحمدا... در حال پیشرفت است و صدها هزار جوان مؤمن، با انگیزه و خوش فکر در آن وجود دارد که قبلا وجود نداشت.» ایشان در ادامه به یک واقعیت مهم اشاره کردند و گفتند: «جوان ایرانی مورد کینه شدید دشمنان است که این واقعیت را باید همه جوانان ما بدانند.» مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در تبیین علت کینه‌توزی استکبار و کارتل‌های صهیونیستی مسلط بر آمریکا و اروپا با جوان ایرانی، خاطرنشان کردند: «آنها با مسئولان ایرانی خیلی بد هستند اما با جوانان ایرانی بدترند؛ چرا که بدون حضور و کار و انگیزه جوانان، کاری از دست مسئولان بر نمی‌آید و از اول انقلاب تا امروز همین جوان‌ها بودند که کارهای بزرگ را در جبهه‌ها و میدان‌های مختلف پیش بردند». ایشان مسئولان کشور را به توجه و استفاده از جوانان توصیه کردند و افزودند: «البته از جوان‌های زیادی استفاده کرده‌اند ولی باید بیشتر استفاده کنند.» رهبرمعظم انقلاب با نام بردن از جوانان مؤمنی که در میادین مدیریتی، نظامی و علمی درخشیدند و به شهادت رسیدند، خاطرنشان کردند: «آن رشته نورانی همچنان ادامه دارد و در دوره معاصر شما نیز شهیدان حججی، صدرزاده، علی‌وردی، عجمیان و امروز هم انبوه جوانان ایرانی مسئولیت‌شناس موتور حرکت و پیشران کشور هستند. »

ارسال نظرات