دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 ارديبهشت 1402 - 09:13
به بهانه پخش برنامه تلویزیونی «محفل»؛

ابتکار قرآنی قابل تحسین سیما

برنامه‌های قرآنی رسانه ملی در ماه رمضان امسال، با یک ابتکار و خلاقیت همراه شد و برنامه‌ای به مخاطبان سیما عرضه شد که تاکنون نمونه آن در صدا و سیما تولید نشده بود.
کد خبر : 14016

پایگاه رهنما:

برنامه‌های قرآنی رسانه ملی در ماه رمضان امسال، با یک ابتکار و خلاقیت همراه شد و برنامه‌ای به مخاطبان سیما عرضه شد که تاکنون نمونه آن در صدا و سیما تولید نشده بود. برنامه تلویزیونی محفل در نوروز و رمضان ۱۴۰۲ از شبکه سوم سیما پخش شد و در آن، استعدادهای قرآنی در حوزه قرائت و حفظ و نیز شاخه‌های جنبی فعالیت‌های قرآنی از قبیل ابتهال (مناجات) و تواشیح به ارائه توانمندی‌های خود پرداختند.

در این برنامه قرآنی تلویزیونی، رسالت بوذری اجرای برنامه را برعهده داشت و حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، حسنین الحلو از عراق و رضوان درویش از سوریه، نیز به عنوان داوران و کارشناسان برنامه به ارزیابی فعالیت‌های قرآنی ارائه شده می‌پرداختند.

تا پیش از این، برنامه‌ها و محافل قرآنی رسانه ملی عمدتا به پخش تلاوت‌های مجلسی از شبکه قرآن و معارف (شبکه چهارم سیما) و برنامه‌هایی شبیه به آن محدود می‌شد، اما با این ابتکار صورت گرفته، هم دامنه فعالیت‌های با رنگ و بوی قرآنی در سیما وسیع‌تر شد و هم طیف متنوع‌تری از بینندگان با سلایق مختلف مخاطب این برنامه قرآنی شدند.

هرچند وجود یکی دو مورد سهل‌انگاری ناخواسته در برخی قسمت‌های این برنامه مورد انتقاد قرار گرفت، مانند جوان حافظ قرآنی که به محض قرار گرفتن انگشت داوران روی یک آیه و بدون اینکه اشاره‌ای به آیه شود، آن را می‌خواند و با انتقاد کارشناسان زبده قرآنی مواجه شد، اما در مجموع و با نگاهی به چهره‌های مختلف قرآنی از جای جای ایران عزیز که در این برنامه حاضر شدند، می‌توان به سازندگان این برنامه قرآنی دست مریزاد گفت و آن را یک جهاد قرآنی در رمضان ۱۴۰۲ رسانه ملی به حساب آورد.

  • «محفل»؛ شروع یک حرکت قرآنی گسترده

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، درباره برنامه تلویزیونی «محفل» اظهار داشت: برنامه محفل صرفاً به دنبال پر کردن اوقات فراغت مردم نبود و می‌تواند موج جدی اهتمام به قرآن را در جامعه شکل بدهد و باید این موضوع را جدی بگیریم. نباید به یک برنامه تلویزیونی بسنده کرد و باید از موفقیت این برنامه برای یک حرکت بزرگ قرآنی تبدیل در سطح اجتماعی بهره بگیریم و این موضوع را با جدیت دنبال کنیم.

به گفته وی، امتداد این برنامه در سطح جامعه، بیش از استمرار آن اهمیت دارد. امیدوارم پیوست‌های جدی اجتماعی برای امتداد پیام و محتوای این برنامه در سطح کلان اجتماعی تهیه شود و گامی برای گسترش مفاهیم قرآنی در میان خانواده‌ها و لایه‌های اجتماعی شود.

«محفل»، مسابقه قرآنی نیست

شاید برخی‌ها قالب و فرم برنامه تلویزیونی «محفل» را تکراری و کپی‌برداری از برخی برنامه‌های مشابه تلقی کنند، اما تهیه‌کننده برنامه این مسئله را رد می‌کند.

هاشمی گلپایگانی درباره قالب این برنامه گفته است: برنامه ما مسابقه نیست و قابلیت مسابقه بودن را ندارد، تلنت‌شو نیست و فقط یک محفل یا بزم قرآنی است. ما با دوستان قرآنی و برنامه‌ساز صحبت‌های مفصلی داشتیم تا ایده به نقطه‌ای رسید که فرم قابل دفاعی پیدا کرده باشد. در واقع، ما در «محفل» به دنبال ستاره‌ها و سوژه‌های ناب قرآنی هستیم و این تفاوت اصلی «محفل» و برنامه‌هایی مثل «حسینیه معلی» با دیگر برنامه‌ها بوده است.

  • فرصتی برای پاتک به تهاجم رسانه‌ای دشمن

در شرایطی که دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی دشمن با انواع روش‌ها و ترفندها به دنبال زدودن هرگونه نشانه معنوی از چهره جامعه ایرانی هستند و تلاش می‌کنند تا اکسیر معنویت و آرامش ناشی از آن را از مردم بربایند، تولید و پخش برنامه‌هایی از قبیل «محفل» هم به توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کمک می‌کند و هم به خنثی‌سازی طراحی پیچیده و چندلایه دشمن برای معنویت‌زدایی، منجر می‌شود.

شرط اصلی موفقیت و ثمربخشی این قبیل ابتکارات قرآنی و رسانه‌ای، بهره‌گیری مستمر و دائمی از نظرات کارشناسان و صاحب نظران قرآنی و مراقبت در مقابل انحرافات احتمالی است تا هم تازگی و طراوت و الهام‌بخشی این قبیل برنامه‌های رسانه‌ای حفظ شود و هم روز به روز به دایره مخاطبان آن افزوده شود.

چند دهه پیش امام راحل (ره) فرمودند که «اگر قرآن نبود، باب معرفت‌الله الی‌الابد بسته بود»؛ حالا امروز نقش حیاتی فعالیت‌های قرآنی هنرمندانه و همراه با معرفت، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و امید می‌رود تا تجربه‌هایی مانند «محفل» الهام‌بخش تولیدات رسانه‌ای متنوع در حوزه قرآنی شود.

ارسال نظرات