جمعه ؛ 30 شهريور 1403
18 شهريور 1397 - 12:29

۱۱ سپتامبر ننگی برای آمریکا و سعودی‌ها

هفدهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبر در حالی فرا می‌رسد که واقعیت‌های این واقعه بیش از پیش در حال نمایان شدن است. مشارکت آمریکا در جنگ یمن و استفاده از توان نظامی و نیروی انسانی این کشور علیه ملت مظلوم یمن و همپیمانی با سعودی‌ها (۱۵ نفر از ۱۹ نفری که هواپیما‌ها را ربوده بودند شهروندان سعودی بودند) و در مشارکت مستقیم با حملات یازده سپتامبر بوده اند، یکی دیگر از واقعیت‌های ساخته دست آمریکایی‌ها برای انحراف افکار عمومی از عوامل و عناصر اصلی این وقایع بوده است.
نویسنده :
محسن علیمی
کد خبر : 1382

پایگاه رهنما :

هفدهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبر در حالی فرا می‌رسد که واقعیت‌های این واقعه بیش از پیش در حال نمایان شدن است. مشارکت آمریکا در جنگ یمن و استفاده از توان نظامی و نیروی انسانی این کشور علیه ملت مظلوم یمن و همپیمانی با سعودی‌ها (۱۵ نفر از ۱۹ نفری که هواپیما‌ها را ربوده بودند شهروندان سعودی بودند) و در مشارکت مستقیم با حملات یازده سپتامبر بوده اند، یکی دیگر از واقعیت‌های ساخته دست آمریکایی‌ها برای انحراف افکار عمومی از عوامل و عناصر اصلی این وقایع بوده است.
نقش سعودی در حملات یازده سپتامبر
چندی پیش شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی درباره اسناد محرمانه موسوم به «۲۸ صفحه» مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر، به بررسی نقش پادشاهی عربستان به ویژه شاهزاده «بندر بن سلطان» سفیر سابق این کشور در آمریکا با این حملات و همچنین روابط نزدیک وی با بیل کلینتون و جرج بوش، رئیسان جمهوری اسبق آمریکا پرداخت؛ بنابراین گزارش، در اسناد فاش شده، ارتباط تلفنی و غیرمستقیم شاهزاده بندر با برخی عاملان حمله ۱۱ سپتامبر به اثبات رسیده، اما همچنان مسئولان و لابی حامی عربستان در آمریکا تلاش دارند، بر نقش عربستان در این ماجرا سرپوش بگذارند. ارتباط نزدیک پادشاهی سعودی و شخص شاهزاده بندر بن‌سلطان در آمریکا با مسئولان و نمایندگان آمریکایی، تاکنون نقش تعیین کننده‌ای در مخفی نگهداشتن ارتباط عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر ایفا کرده است.
سوای از این موضوع، یکی از عواملی که حتی در سطح رئیس جمهور آمریکا در خصوص آن صحبت‌های فراوانی مطرح شده بود این بود که نقش عوامل یازده سپتامبر و اسنادی که سازمان‌های امنیتی آمریکا در این خصوص در اختیار دارند بایستی منتشر شود. اما در عالی‌ترین سطوح امنیتی با این اقدام مخالفت شد چرا که مشخص بود دستان سعودی در اقدامات یازده سپتامبر دخیل بوده است و منافع آمریکایی‌ها در برهه کنونی امکان رسواسازی عاملان یازده سپتامبر را فراهم نمی‌کنند. طنز تلخ ماجرا، اما این بود که آمریکایی‌ها با متهم کردن ایران به دخالت در این حوادث به دنبال وارونه جلوه دادن واقعیت برای انحراف افکار عمومی بوده اند. مسوولان آمریکایی شدیدا نگران این موضوع هستند که نکند انتشار اسناد مربوط به این حادثه سبب وخامت روابط بین ریاض و واشنگتن شود و متعاقبا ریاض سرمایه‌های هنگفتی که از فروش نفت به دست می‌آورد را در آمریکا سرمایه گذاری نکند.
حضور آمریکا در کنار سعودی در تجاوز به ملت یمن
سه سال و اندی است که دولت سعودی با وحشیانه‌ترین اقداماتی که می‌توانسته انجام دهد، ملت یمن را هدف قرار داده، به زیرساخت‌های آن حمله کرده، آن‌ها را نابود و دست به ناجوانمردانه‌ترین اقدامات علیه بشریت زده است. نقش و حضور آمریکا در این تجاوز و تعرض اینک که نزدیک به سه سال و نیم است از این حملات می‌گذرد، بر کسی پوشیده نیست. رویترز در این خصوص می‌نویسد: آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا تائید کرده است که این کشور به طور کلی همکاری خود با عربستان را از زمان شروع این جنگ تقویت کرده است. به گفته او «عربستان پیامی قوی به حوثی‌ها داد که با زور نمی‌توانند بر یمن مسلط شوند. در همین چارچوب ما نیز در ارسال اسلحه به عربستان تعجیل کردیم و اطلاعات کافی در اختیار سعودی‌ها گذاشتیم. برای تسهیل در این کار ما یک کمیته هماهنگی به وجود آوردیم که بتواند در مرکز عملیات سعودی‌ها فعالیت کرده و هماهنگی‌های لازم را صورت دهد.» حضور کماندو‌های آمریکایی، گروه بلک واتر و در سطحی فراتر، تامین تجهیزات اولیه برای سعودی به منظور حمله به یمن؛ این فقیرترین کشور عربی، یکی از کارنامه‌های ننگین همدستی واشنگتن و ریاض برای ریشه کنی بشریت بوده است. موضوعی که وقتی آن را در کنار اعمال ضد بشری شهروندان سعودی در حمله به برج‌های آمریکایی در یازده سپتامبر قرار می‌دهیم، نتیجه این می‌شود که برای دولتمردان آمریکایی، دستگاه‌های امنیتی و شبکه پیچیده و عجیب قدرت و امنیت در امریکا، تنها منافع و پول اهمیت داشته است. موضوعی که سبب شده است تا آن‌ها حتی به شهروندان خود نیز رحم نکنند.
ریشه‌های ۱۱ سپتامبر ۱۷ سال بعد پیدا شد
اینک ۱۷ سال است که از حادثه یازده سپتامبر می‌گذرد؛ حادثه‌ای که بسیاری از ابعاد آن هنوز سرپوشیده است، رسانه‌های آمریکا اجازه انتشار مطالبی خلاف آن چه صهیونیست‌ها و سعودی‌ها می‌خواهند را نمی‌دهند، دستگاه‌های امنیتی آمریکا اسناد محرمانه مربوط به عوامل تاثیرگذار در آن حوادث را یا از بین برده اند و یا غیرقابل انتشار کرده اند و دولت آمریکا ایران را متهم به این حملات می‌کند. با گذشت این ۱۷ سال اما، حالا عربستان سعودی متحد نزدیک آمریکا محسوب می‌شود و اصلی‌ترین بازیگری است که آمریکا در این منطقه بر آن تکیه کرده است، نفت عربستان پشتوانه سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشور‌های دیگر شده است و در مشارکت ننگین آن‌ها علیه ملت یمن مورد استفاده قرار گرفته است. حالا با رونمایی از ابعاد عجیب رابطه بین آمریکا و عربستان و با عدم انتشار اسناد مربوط به آن حادثه، مشاهده می‌شود که چه دست‌هایی پشت پرده ماجرای ۱۱ سپتامبر بوده است، در شرایط کنونی متهم و مجرم در کنار هم قرار گرفته اند. حالا با گذشت نزدیک به ۱۷ سال مشخص می‌شود که چرا جرج بوش پسر نه عربستان، بلکه ایران را متهم و محور شرارت معرفی می‌کند.

ارسال نظرات