پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 شهريور 1397 - 09:52

واکنش آمریکا و عراق به حادثه سفارت ایران در بصره

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تلویحاً و بدون اسم بردن از ایران حمله به ساختمان کنسولگری ایران در بصره را محکوم کرد
کد خبر : 1375
 
به نقل از الوقت، هیثر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز جمعه به صورت تلویحی و بدون اشاره به نام ایران حمله عده‌ای از معترضان در بصره به «دیپلمات‌ها» را محکوم کرده است.

وزارت خارجه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است: «طبق قانون اساسی عراق، حق اعتراض مسالمت‌آمیز و وظیفه محافظت از املاک عمومی و خصوصی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. ایالات متحده خشونت علیه دیپلمات‌ها، از جمله آنچه امروز در بصره اتفاق افتاد را محکوم می‌کند. ما هه طرف‌ها از جمله نیرو‌های امنیتی و معترضان را به حفظ حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و محافظت از دیپلمات‌ها و اماکن آن‌ها دعوت می‌کنیم.»

بیانیه وزارت خارجه آمریکا ساعتی بعد از آن منتشر شد که عده‌ای از اصطلاحاً «معترضان» در بصره به ساختمان کنسولگری ایران در شهر بصره حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

"بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این حمله را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان آن شده است.

همچنین علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به خبر تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره، ضمن محکوم کردن تهاجم و به‌آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران که خسارات مالی زیادی به‌بار آورد، این اقدام را خلاف اصول و موازین بین‌المللی دانست و تأکید کرد: طبق این موازین، دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، مسئولیت دارد. وی افزود: دولت عراق باید در اسرع وقت نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این تهاجم اقدام کند. به‌گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، ابعاد این حادثه، در اولین نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی می‌شود.

در عراق نیز ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق بامداد روز شنبه در بیانیه‌ای تعرض و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را محکوم کرد. دفتر ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در این بیانیه اعلام کرد که از حمله و تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره از سوی اعتراض‌کنندگان این شهر متأسف هستیم و از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند و فرصت را به دشمن ندهند. در این بیانیه آمده است: از معترضان می‌خواهیم که با حمایت از دیپلمات‌ها و کنسولگری‌ها روابط خود با کشور‌های دیگر را حفظ کنیم، زیرا این امر در تحقق همکاری‌ها وحفظ منافع مشترک و همچنین مقابله با خطر‌های مشترک ملت عراق و دیگر ملت‌ها موثر است.

عمار حکیم هم یکی دیگر از شخصیت‌های عراقی بود که با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. رهبر جریان حکمت ملی عراق در این بیانیه آورده است: اکنون کشور در سراشیبی خطرناکی قرار دارد که نیازمند تأمل و دقت نظر واقع‌گرایانه است.

شب گذشته تعدادی از معترضان در بصره در اقدامی خرابکارانه و مشکوک به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند و ضمن آسیب رساندن به وسائل داخل این مکان دیپلماتیک اقدام به آتش زدن کنسولگری ایران در این منطقه کردند.

در همین چارچوب برخی از رسانه‌های عراقی و منطقه مدعی شدند که داعش مسئولیت حمله به کنسولگری ایران در عراق را برعهده گرفته است در حالی که هیچ کدام از رسانه‌های نزدیک به داعش چنین خبری را تایید نکردند و به نظر می‌رسد این خبر نادرست در راستای منحرف کردن افکار عمومی از مسئولیت دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک منتشر شده بود

ارسال نظرات