پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 بهمن 1401 - 14:54
نگاهی به اعمال و فضائل ماه امیرالمومنین علی (ع)؛

أین الرجبیون ...

ماه رجب، ماه میهمانی خداوند از راه رسید و حالا دل‌های مشتاقان را به سوی خودش می‌خواند
کد خبر : 13463

پایگاه رهنما:

ماه رجب، ماه میهمانی خداوند از راه رسید و حالا دل‌های مشتاقان را به سوی خودش می‌خواند. ماهی که از آن، نغمه دل‌انگیز شعبان و رمضان و اعیاد و روزهای سرور آل‌الله به گوش می‌رسد. ماه نورانی رجب با اعیاد خجسته و مبارکش، فرصت نابی است برای شستشوی دل و جان در چشمه‌سار انوار الهی و زدودن گرد و غبار خستگی‌ها و دردهایی که در گذر زمان بر جانمان نشسته و روحمان را خسته کرده است.

میلاد مسعود حضرت باقرالعلوم، امام محمدباقر (ع) در اولین روز از ماه رجب، ولادت با سعادت مولود کعبه و مولای متقیان امام علی (ع) در سیزدهمین روز از ماه رجب و عید بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) در بیست و هفتمین روز از این ماه عزیز، جلوه‌هایی از عظمت و زیبایی آن هستند که نباید فرصت بهره‌گیری از برکات و خوبی‌های آن را از دست داد.

امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (ع) فرموده اند: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین تر است؛ هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد . از امام صادق (ع) هم نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب» می گویند زیرا که رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می شود پس بسیار بگوئید استغفر الله و اسئله التوبة.

* ماه امیرالمومنین علی (ع)

در برخی منابع روایی این ماه را «شهر امیرالمؤمنین (ع)» نامیده اند؛ یعنی ماه ولایت، زیرا در سیزدهم رجب ولادت آن امام متقین و پیشوای پرهیزگاران روی داده است همچنان که شعبان را ماه رسول خدا (ص) و رمضان را ماه خدا گفته اند، رجب را «حبل الهی » نیز نامیده اند، زیرا ریسمان رحمت الهی و لطف ربوبی برای بندگان از عالم ملکوت آویخته می شود تا هر کس بخواهد توسط آن به مقام قرب راهی یابد.

از خاتم رسولان روایت شده است: خداوند را در آسمان هفتم فرشته ای به نام «داعی » است، هرگاه ماه رجب فرا برسد در تمامی لیالی آن از آغاز تا بامداد این ملک چنین ندا می دهد: ذاکران، مطیعان، مستغفران، توبه جویان، مژده، مژده، بشارت، بشارت، من مانوس با کسی هستم که با من همنشین شود و مطیع کسی هستم که از من پیروی کند، بخشنده آنم که از من طلب بخشش کند، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است، هر کس مرا در این ماه بخواند او را اجابت می کنم و هر فردی که از من چیزی بخواهد خواسته اش را برآورده می نمایم، هر کس از من راه بخواهد، هدایتش می نمایم، این ماه را رشته پیوند میان خود و بندگانم قرار داده ام، هر که بدان دست یازد، به من رسد.

* شب آرزوها

اولین شب جمعه ماه رجب را شب آرزوها یا «لیلة الرغائب» نامیده‌اند که فضیلت‌های زیادی برای آن در روایات آمده است؛ آنچنان ‌که روایت داریم در این شب درهای رحمت الهی به روی زمینیان بازشده است و در بزم دعا و نیایش زمینیان عرشیان هم خود را رسانده و حضور پیدا کردند تا سهمی از این برکت ببرند. در روایتی که از رسول خدا درباره فضیلت ماه رجب بیان‌شده آمده است که حضرت فرمودند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» نامیدند.

* اعتکاف؛ روزهای عشق‌بازی با معبود مهربان

روز سیزدهم رجب، نخستین روز از «ایام البیض» است که تا روز پانزدهم ادامه دارد و چون ماه از آغاز تا پایان این ایام به درستی می‌درخشد بدین عنوان شهرت یافته است. ثواب بسیاری برای روزه داری در ایام البیض وارد شده و اگر کسی بخواهد اعمال «ام داوود» را به جای آورد باید این روز را روزه‌دار باشد، اعتکاف در این سه روز فضیلت دارد و رسول اکرم (ص) فرموده اند: هر کس از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب معتکف شود، گناهانش آمرزیده می‌شود.

همچنین توصیه شده است که در تمام ماه رجب، این دعا را بخوانید: یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السّآئِلینَ، ویَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَة؛ مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ اللّهُمَّ وَمَواعیدُکَ الصّادِقَةُ واَیادیکَ الفاضِلَةُ؛ وَ رَحْمَتُکَ الواسِعَةُ فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِ محمد؛ واَنْ تَقْضِیَ حَوائِجی لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء قَدیرٌ.

* ماه استغفار و بازگشت به آغوش پروردگار

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر شخصی در ماه رجب ۱۰۰ مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و در آخر صدقه‌ای کنار بگذارد، خداوند مغفرت و رحمت و مغفرت در کارش نصیب می‌کند و هر کسی ۴۰۰ مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد؛ و نیز فرموده اند: هر شخصی هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» در ماه رجب بگوید، حسنات و ثواب فراوانی از سوی خداوند بر او نوشته می‌شود.

در یکی دیگر از روایات نقل ‌شده است: «هر کسی در ماه رجب، در زمان صبح ۷۰ مرتبه و شب ۷۰ مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و بعد از آن دستان خود را بلند کرده و بگوید أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَ تُبْ عَلَیَّ چنانچه در همان ماه رجب بمیرد، رضایت و خشنودی خداوند از آن او خواهد بود».

بدان امید که از سفره پربرکت این ماه نورانی برای پربار کردن کوله‌بار خود به خوبی بهره ببریم.

 

ارسال نظرات