پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 بهمن 1401 - 13:15

شروع فصل جدیدی از حضور رسانه‌ای فراجا

فارغ از اهمیت رسانه برای تصحیح و تثبیت چهره پلیس در نزد افکار عمومی، اساسا کنش رسانه‌ای و طراحی‌های کوتاه و بلند مدت در این عرصه برای فراجا یک رسالت است.
کد خبر : 13460

پایگاه رهنما:

در یکی دو هفته گذشته مراسم معارفه فرمانده جدید فراجا برگزار شد. سردار رادان، فرمانده فراجا، در این مراسم ضمن ایراد بیانات خود، نکاتی را مطرح کردند که حاکی از اتخاذ رویکردی نو نسبت به مقوله هنر و رسانه بود. ایشان در بخشی از بیانات خود حرکت به سمت تحقق «پلیس مقتدر و حرفه ای؛ امین و مردمی» را مورد تاکید قرار دادند و یکی از الزامات تحقق این امر را «ارتباطِ پیوسته و هدفمند با افکار عمومی، استمداد از نخبگان و فرهیختگان، استفاده از ابزار هنرِ متعالی و رسانه» برشمردند. با توجه به این بخش از سخنان فرمانده فراجا، توجه ویژه ایشان به امر رسانه و هنر، نوید دهنده شروع فصل جدیدی از سیاستگذاری فرماندهی نیروی انتظامی در ارتباط با افکار عمومی و همچنین تصویرسازی از چهره «پلیس مقتدر و مهربان» است. اقتدار و مهربانی دو روی یک سکه از نیروهای خدوم فراجاست که رهبرمعظم انقلاب در سال 98 در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی به آن اشاره کردند: «شما یک روی اقتدار دارید، یک روی رحمت، و اینها مکمّل هم‌ هستند؛ اقتدار شما هم به درد این ملّت می‌خورد، رحمت شما و مهربانی شما هم به درد این ملّت می‌خورد.»

دشمنان طی سال‌های گذشته از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای سعی در مخدوش کردن چهره مجموعه انتظامی و ضربه زدن به امنیت جامعه را داشتند؛ همچنان که در اغتشاشات ماه‌های گذشته شاهد حملات متعدد و متکثر رسانه‌ای علیه نیروی‌های خدوم و صبور فراجا بودیم. اما مقابله‌ی رسانه‌ای و طراحی‌های سلبی و ایجابی در حوزه ادراک و افکار عمومی، حلقه مفقوده‌ای در میان خیل خدمات این نهاد خدمتگزار بود که باعث شد دشمنان در سایه خلاء حضور رسانه‌ای فراجا، پنجه به چهره‌ی مهربان این نهاد انقلابی بکشند. در واقع یکی از برنامه‌های دشمن در اغتشاشاتی که در سال‌های 88، 96، 98 و 1401 علیه ایران اسلامی به راه‌انداخت، تمرکز ویژه بر تخریب چهره‌ی پلیس و ضد مردمی قلمداد کردن نیروهای فراجا بود. از همین رو توجه فراجا به مقوله رسانه برای اقناع افکار عمومی، اطلاع رسانی سریع و کامل در جهت روایت دست اول از وقایع، ادراک سازی بلند مدت از بدنه و رأس فراجا، بیش از پیش اهمیت دارد.

فارغ از اهمیت رسانه برای تصحیح و تثبیت چهره پلیس در نزد افکار عمومی، اساسا کنش رسانه‌ای و طراحی‌های کوتاه و بلند مدت در این عرصه برای فراجا یک رسالت است. از آنجا که ادراک سازی صحیح و کامل از نیروهای پلیس، بخشی از امنیت روانی و نرم‌افزاری جامعه را شکل می‌دهد، تصویر سازی از «پلیس مقتدر و مهربان» ضامن امنیت سخت‌افزاری جامعه ایران است و دشمن به درستی فهمید که برای ایجاد ناامنی در کوچه و خبایان‌های ایران ابتدا باید تصویر پلیس را در افکار عمومی خدشه دار کند.

چراکه وقتی به مدد رسانه و شبکه‌های اجتماعی، دیوار بی‌اعتمادی بین جامعه و پلیس شکل گرفت، پس از آن پلیس نه به عنوان یک عنصر تامین امنیت، بلکه به عنوان عنصر امنیت‌زدا در جامعه شناخته شده وبه سرعت از وجاهت خود تنزل پیدا می کند. بنابراین کنش رسانه‌ای، بخشی از وظایف اولویت‌دار فراجا، نه برای تامین منافع خود، بلکه در جهت تامین امنیت همه جانبه‌ جان و مال مردم است.

اهمیت دیگر توجه فراجا به رسانه، تامین امنیت روانی خانواده‌ها و کارکنان فراجاست. از آنجا که کارکنان فراجا در ماه‌های گذشته و همچنین در مواقع بحرانی سال‌های گذشته از سمت رسانه‌های دشمن تحت فشار روانی قرار می‌گیرند، مقابله رسانه‌ای، طراحی‌های ایجابی و در یک کلام «به دست گرفتن فضای اقناعی و ادراکی عمومی»جزو وظیفه ذاتی فراجا قلمداد می‌شود. چراکه مهم‌ترین رکن هر سازمان نیروی انسانی آن سازمان است و رأس هر سازمان وظیفه تامین امنیت شغلی و روانی اعضا و خانواده‌های آنها را دارد.

حال که سردار رادان خود به درستی لزوم این امر مهم (هنر و رسانه) را درک می‌کنند، انتظار این است که یک برنامه مدون، جامع و راهبردی در عرصه‌ی رسانه و هنر، با مخاطب سنجی چند سطحی و گسترده توسط متخصصین و نخبگان مدون شده و دستورات جدیدی جهت اجرای سند جامع رسانه‌ای پلیس ابلاغ شود.

ارسال نظرات