رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری بر محورهای اساسی و راهبردهای کلان حوزه فرهنگ مخصوصا مناسبات حاکم در نسل جدید تاکید کردند. حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این دیدار، از فعالیت های این سازمان خطیر گزارش عملکرد دادند. حجتالاسلام و المسلمین محمد قمی در این جلسه اظهار داشتند: «جوانگرایی – پرورش نیرو و جهاد تبیین را جدی گرفته و در اولویت قرار دادهایم و سعی داریم به سهم خودمان به تأمین نیازهای فرهنگی جامعه کمک کنیم، البته در برخی زمینهها همچنان ضعف داریم.» همچنین دادمان، رئیس حوزه هنری، در گزارش کوتاهی اظهار داشت: « مسیر رشد حوزه در زمینه ادبیات و کتاب را ادامه دادهایم اما سعی کردهایم در دیگر زمینههای فرهنگی هنری و رسانهای هم با تکیه بر ظرفیت درخشان جوانان همه مناطق کشور فعال باشیم.»
حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند
یکی از مهم ترین مولفه ها برای تصمیم سازی در امر فرهنگی، شناخت دقیق محیط تصمیم ساز و پیرامون آن است. بنابراین باید در این مسیر معیار راهبردی اتخاذ گردد. رهبرمعظم انقلاب اسلامی در این دیدار راهبرد ضروری امر فرهنگی را ترسیم کردند و معیار عملکردی آن را اجرای احکام الهی در گستره سرزمینی کشور دانستند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ضمن قدردانی از اقدامات خوبی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است، با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند و افزودند: دستگاه ها و عناصر فرهنگی - تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی گری و اتهامات ترسید. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توجه به اقتضائات اجتماعی در تبلیغ را نادیده گرفتن خشیت الهی ندانستند و گفتند: کارهای فرهنگی لوازمی دارد که باید به آنها توجه کامل کرد.
فکرنو برای نسل نو
تحولات نسلی موجب تغییر رویکردها، تفاوت برداشتها و ادبیات گفتاری متفاوت خواهد شد. جامعه شناسان معتقدند برای جلوگیری از شکاف نسلی باید در روند جامعه پذیری نسل جدید اقدامات نو برای نسل نو صورت بگیرد و بازآرایی زبانی مدنظر باشد. در همین راستا مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توجه به لسان قوم را در فعالیت های فرهنگی- تبلیغاتی از جمله این اقتضائات برشمردند و گفتند: زبان ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل جاهل یا معاند فرق می کند همچنانکه باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با کار فرهنگی-تبلیغی در داخل از جمله در مجموعه های انقلابی تفاوت داشته باشد. رهبر انقلاب اسلامی بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج را پر رونق خواندند و گفتند: با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید.
مشارکت مردمی در امرشادمانی جمعی
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با ابراز ناخرسندی از کم کاری در عرصه فعالیت برای جوانان گفتند: سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصه های مختلف، کار خوبِ زیاد کرده اند اما نه به اندازه عمر حدوداً چهل سال خود، بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد. اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه های فرهنگی، حفظ نیروهای خوب سازمان تبلیغات در همه رشته ها،مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات برون سپاری کارهای فرهنگی تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر انقلاب در این دیدار بود. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این زمینه گفتند: البته باید از ظرفیت های مردمی حداکثر استفاده را کرد که در این زمینه جشنواره عمار نمونه خوبی است. حفظ شادابی، سر زندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که ایشان به عنوان یکی از وظایف مهم دستگاه های فرهنگی تبلیغاتی بیان کردند. رهبر معظم انقلاب در تشریح بیشتر ابعاد و اهمیت این موضوع گفتند: البته اگر وضع اقتصاد و زندگی مردم بهتر شود شادابی و خشنودی آنها تا حدودی تأمین می شود اما جدا از این مسئله هم می توان با مشارکت خود مردم، کارهای متنوع – شیرین و سرزنده ای انجام داد.
پرهیز از جناحگرایی در عرصه فرهنگ
سیاست زدگی یا سیاسیکردن در معنای عام به دخالتدادن و ترجیح انگیزههای سیاسی و گروهی در داوری ها و تصمیمگیری ها اطلاق میشود. در حوزه حکمرانی، سیاست زدگی عبارت است از رعایت نکردن اصل بی طرفی در سیاست گذاریها و تصمیم گیریها و دخالت دادن دیدگاهها، گرایش ها و سوگیریهای سیاسی در امور حرفه ای؛ که ممکن است در سطوح و الگوهای مختلف بروز یابد. هرچند سیاست زدگی در همه حوزههای کشورداری از مهمترین آسیب ها و عوامل ناکارآمدی به شمار می رود، اما در حوزه حکمرانی امنیت ملی پیامدهای مخرب تری دارد. در چنین حالتی، کارگزاران، کنشگران سیاسی و تحلیلگران راهبردی و اطلاعاتی ترجیحات سیاسی شان را در مراحل مختلف انتخاب موضوع، جمع آوری دادهها، پردازش و تحلیل اطلاعات و تولید گزارش ها دخالت داده و از عینیت گرایی به نفع مصالح سیاسی صرف نظر می کنند. با این اوصاف، سیاستزدگی در سطوح اجرایی و سازمانی به معنای جایگزینی معیارهای سیاسی به جای معیارهای مبتنی بر شایستگی در سطوح مختلف گزینش، ابقا، ترفیع، پرداخت پاداش و انتظامبخشی به کارمندان دستگاه اداری است. یکی از راهکارهای اجتناب از سیاست زدگی این است که تحلیلها و گزارش های کارشناسی و تخصصی تا جای ممکن از دنیای سیاست فاصله بگیرند، اما در این صورت نیز ممکن است میان تحلیل گران و سیاست گذاران فاصله ایجاد شده و همین امر موجب نادیدهانگاری تحلیل ها از سوی سیاستگذاران بشود. به عبارت دیگر، فاصلهگیری ازنزدیکی به دنیای سیاست توأمان آسیبزا هستند. با این اوصاف در عرصه فرهنگ باید مانع از فضای سیاست زدگی شد زیرا این عرصه دارای تفکیک نگرشی پردامنه است.
در همین راستا بخش آخر سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این دیدار حاوی چند توصیه از جمله پرهیز از جناح گرایی بود. ایشان گفتند: در کل کشور به اتحاد کلمه و همدلی نیاز داریم چه برسد به مجموعههای انقلابی که باید کاملاً از افتادن در دام نحلههای گوناگون فکری و جناح گرایی پرهیز کنند.خودداری از کارهای صرفاً ویترینی و شکلی، و مراقبت از تولید آثار خنثی و بدون جهت گیری صحیح توصیههای دیگر رهبر انقلاب به رئیس و تعدادی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری بود.
ارسال نظرات