جمعه ؛ 30 شهريور 1403
04 شهريور 1397 - 10:19

کارگروه آمریکایی «اقدام ایران» و ضرورت تحکیم انسجام ملی

رهبر معظم انقلاب، صبح روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه در دیدار هزاران نفر از قشر‌های مردم از استان‌های مختلف کشور، فصل جدیدی را پیش روی مردم ومسئولان برای مقابله با تشدید تحریم‌ها وتهدیدات دشمنان ملت ایران گشوده و نقشه راه آینده کشور را در مواجهه با آن ترسیم نمودند.
نویسنده :
احمد حاجیان
کد خبر : 1330

پایگاه رهنما :

رهبر معظم انقلاب، صبح روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه در دیدار هزاران نفر از قشر‌های مردم از استان‌های مختلف کشور، فصل جدیدی را پیش روی مردم ومسئولان برای مقابله با تشدید تحریم‌ها وتهدیدات دشمنان ملت ایران گشوده و نقشه راه آینده کشور را در مواجهه با آن ترسیم نمودند. پس از این سخنان بود که کاخ سفید از اعلام تشکیل کارگروه "اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا برای عملیاتی سازی ۱۲ شرط وزیر خارجه این کشور علیه ایران سخن به میان آورد، شروطی که توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان برنامه آمریکا برای براندازی ایران تعبیر شده بود. این اعلام، اگرچه بیانگر این است که کاخ سفید در اقدامات ضد ایرانی خود تا کنون توفیقی نداشته است، اما در عین حال نشانگر برنامه ریزی جدی برای بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای وجهانی برای اثبات ادعا‌های آمریکا علیه مردم وتسلیم نظام جمهوری اسلامی است.
راهبرد فشار حداکثری بر ایران
در آستانه سالروز کودتای ۲۸ مرداد، پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۵ مرداد از تشکیل گروه" اقدام علیه ایران" در وزارت خارجه این کشور خبر داد و برایان هوک، مدیر سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا از سوی وی به ریاست «گروه اقدام ایران» معرفی شد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که با تشکیل این گروه، راهبرد آمریکا در قبال ایران به یک راهبرد چندملیتی با مشارکت کشور‌هایی که خطر ایران را درک می‌کنند، تغییر می‌یابد و در آن اجرای فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی ضد ایران دنبال می‌شود. او تأکید کرد که هدف از ایجاد این گروه، مقابله با فعالیت‌های خصمانه ایران و حمایت از مردم این کشور است. برایان هوک مدیر این گروه نیز اعلام کرد که هدف او تحقق ۱۲ شرطی است که پمپئو بعد از خروج ترامپ از برجام مطرح کرده ودر عین حال مطالبه مذاکره بدون پیش شرط ترامپ با ایران را نیز دنبال می‌کند. خبرگزاری روسی راشا تودی در تحلیلی از تشکیل این گروه می‌نویسد: به سادگی می‌توان گفت که گروه اقدام ایران، ادامه استراتژی سرنگونی دولت کنونی ایران با اقدام آمریکا در هماهنگی با مخالفان دولت ایران است. حوادث دی ماه ۱۳۹۶ و بروز اغتشاشات در چند شهر ایران که ریشه اصلی آن مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و متأثر از ضعف و ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی و قضایی و... بود، تصمیم سازان و تصمیم گیران کاخ سفید را به این باور غلط رساند که ناکامی‌های گذشته در مقابله با نظام اسلامی را با تشدید فشار‌ها و تحریم اقتصادی و جنگ روانی و نهایتاً دامن زدن به آشوب‌های داخلی برای ایجاد بحران درونی و رودررو قرار دادن مردم با جمهوری اسلامی را می‌توانند جبران کرده و جمهوری اسلامی را به تسلیم وادارند. خارج شدن آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ماه را باید نتیجه این برآورد و تقویت نگاه تغییر رژیم در راهبرد جدید آمریکا نسبت به ایران دانست. نزدیک شدن افراد و شخصیت‌های موثر بر ترامپ با مثلث منافقین-صهیونیست ها-عربستان که از مدت‌ها قبل از روی کار آمدن ترامپ عزم مشترک خود را برای مقابله با ایران به نمایش گذاشته بودند، حلقه‌های دیگر این سناریو بود. پس از خروج ترامپ از برجام، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ طی یک سخنرانی در بنیاد هریتیج از راهبرد جدید آمریکا در مقابل ایران پس از خروج از برجام رونمایی کرد. محور اول سخنان پمپئو تهدید به تحریم بیشتر و مقابله نظامی بود. وی در سخنرانی خود تاکید کرد؛ وظیفه دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند و این تحریم ها، بزرگ‌ترین تحریم‌هایی خواهند بود که در طول تاریخ اعمال شده است. او گفت: دو گزینه پیش روی نظام ایران قرار دارد: بازگشت به جامعه جهانی و تغییر بنیادین یا تن دادن به سقوط و سرنگونی. محوردوم سخنان پمپئو تعیین ۱۲ شرط آمریکا برای کاهش تحریم‌ها به شرح زیر بود:
-اجازه دسترسی بی قید و شرط بازرسان آژانس به تمام تاسیسات هسته‌ای سراسر کشور
-تعطیلی راکتور‌های آب سنگین، توقف غنی سازی و از سرنگرفتن بازفرآوری پلوتونیوم
-اعلام فهرست تمامی ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای به آژانس
-توقف برنامه موشک‌های بالستیک و دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای
-آزادی تمام زندانیان و شهروندان دیگر کشور‌ها
-توقف حمایت از حماس، حزب ا... و جهاد اسلامی
-خروج تمامی نیرو‌های تحت فرماندهی ایران از سوریه
-توقف مداخله در امور عراق
-توقف حمایت نظامی از شبه نظامیان حوثی و همکاری در راستای راه حل سیاسی در یمن
-توقف حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه
-توقف حمایت نیروی قدس از تروریست‌ها و شرکای شبه نظامی
-توقف رفتار تهدید آمیز علیه همسایگان از جمله تهدید به نابودی رژیم صهیونیستی و شلیک موشک به عربستان و امارات
آمریکا در این راهبرد چهار هدف را دنبال می‌کند:
۱-تشدید تحریم‌ها با هدف ایجاد نارضایتی اجتماعی
۲-تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران
۳-دامن زدن به شکاف‌های داخلی و رودررو قرار دادن مردم با نظام
۴-تسلیم ونهایتا براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران
ناکامی آمریکا در گام اول
اعلام زمان ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ برای خروج آمریکا از برجام و اجرای زمان بندی شده تحریم‌های بی نظیر اقتصادی علیه مردم ایران در ۱۵ مرداد و ۱۳ آبانماه ۱۳۹۷ مراحل اجرای این عملیات بود و این در حالی است که کاخ سفید برای معتبرسازی تهدیدات خود از همان زمان، اعمال تحریم‌ها را آغاز کرده بود. جریان سازی رسانه‌ای از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی برای تخریب روحیه مردم، تلاش برای چالش سازی‌های داخلی با پروژه‌هایی نظیر دختران خیابان انقلاب با هدف درگیرسازی ظرفیت نیرو‌های مردمی و نیروی انتظامی و نهایتاً برجسته سازی موضوعات حقوق بشری برای محکوم ساختن ایران در افکار عمومی جهانی از یکسو و ایجاد انفعال در نیرو‌های انتظامی و مردمی در برابر آشوب‌های خیابانی، بخشی از راهبرد دشمن در این عرصه بود. فعال سازی گروهک‌های منزوی و مطرود ملت نظیر منافقین و سلطنت طلبها، برای جریان سازی و تخریب افکار عمومی از طریق فضای مجازی با بهره گیری از چند ایستگاه استقراری در کشور‌های منطقه و اروپا، سازماندهی گروهک‌های تروریستی در نقاط مرزی در غرب و جنوب شرق کشور با هدایت و همکاری کشور‌های مرتجع منطقه برای تشدید ناامنی و ایجاد بحران امنیتی به عنوان بخش دیگری از این پروژه، القاء عدم لیاقت نیرو‌های انتظامی و نظامی و امنیتی برای تأمین امنیت کشور را هدف گرفته بود. ایجاد التهاب در بازار و دامن زدن به تورم انتظاری که محصول آن نگرانی صاحبان سرمایه و نقدینگی و نهایتاً خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و ورود در بازار طلا و ارز، تشدید کننده ابعاد اقتصادی این چالش و زمینه ساز تحقق برنامه کاخ سفید در شکل گیری یک بحران اقتصادی بود. این‌ها در حالی بود که ترامپ در آستانه اعمال تحریم‌ها در ۱۵ مرداد، با طرح موضوع مذاکره بدون پیش شرط و اعلام مکرر اینکه من شاهد تغییر در ایران هستم، به زعم خود تلاش کرده بود که به دو قطبی مردم و مسوولان دامن زده و زمینه‌ای را فراهم کند که در صورت اوج گیری اغتشاشات در آستانه اجرای فاز اول تحریم ها، شعار‌های معترضین از همان آغاز، ارکان نظام را هدف بگیرد. در چنین شرایطی، بیش از گذشته به انسجام ملی و اتحاد بین مردم و مسوولین نیازمندیم. در این صورت است که می‌توان از این گردنه نیز عبور کرد. این نوید حکیم فرزانه و سکاندار انقلاب اسلامی دردیدار ۲۲ مرداد ماه اطمینان بخش و امید آفرین است که فرمودند:ملت ایران و نظام اسلامی، همچنان که تا به حال از مراحل سختی عبور کرده است، از این مرحله نیز که آسان‌تر از مراحل قبلی است، عبور خواهد کرد. ایشان با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) درباره اینکه دست قدرت خدا بر سر ملت ایران و نظام اسلامی است، افزودند: ما هم این دست قدرتمند خدا را احساس می‌کنیم، قدرتی که در ایمان ملت متجلی است. با این نگاه و رویکرد، از همین حالا باید گفت: طرح‌های پیش بینی شده کار گروه «اقدام ایران» وزارت خارجه آمریکا در باره ایران اسلامی نیز محکوم به شکست است.

ارسال نظرات