05 آبان 1401 - 15:08

ماجرای بمب کثیف، روسیه و چین رایزنی کردند

وزیر دفاع روسیه با همتای چینی خود درباره بمب کثیف گفتگو کرد.
کد خبر : 12920

پایگاه رهنما:

 به نقل ازخبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور با «وی فنگه» (Wei Fenghe) همتای چینی خود گفتگو کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است که محور رایزنی وزرای دفاع چین و روسیه، موضوع احتمالی استفاده اوکراین از «بمب کثیف» بودهاست.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می کند: وضعیت در اوکراین مورد بحث قرار گرفت. سرگئی شویگو نگرانی خود را درباره تحریکات احتمالی اوکراین با استفاده از بمب کثیف به همتای چینی خود انتقال داد.

در همین رابطه، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین دیروز در سخنانی اعلام کرد که نمایندگانی از آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به شهر کی یف پایتخت کشور اوکراین سفر می کنند. این سفر در پی هشدارهای مسکو پیرامون احتمال داشتن «بمب کثیف» از سوی اوکراین روی می دهد.

بمب کثیف چیست؟
اگرچه اشاره به بمب کثیف می‌تواند تصور بمب هسته‌ای را به ذهن متبادر سازد، اما بمب کثیف بسیار متفاوت از بمب هسته‌ای است. روزنامه نشنال در گزارشی درباره بمب کثیف نوشته است: «بمب کثیف می‌تواند مواد رادیولوژیک را در ترکیب با مواد منفجره در یک منطقه گسترده پخش و زمین را آلوده کند و همچنین خطر تشعشع طولانی مدت رادیواکتیو تا سال‌ها پس از حادثه را به همراه خواهد داشت
براساس گزارش‌ها، در بمب هسته‌ای ما شاهد فشرده‌سازی‌ اورانیوم یا پلوتونیوم با شدت غنای زیاد تا سر حد انفجار هسته‌ای هستیم، اما در بمب کثیف چنین فرایندی صورت نمی‌گیرد.  همچنین دانش و روش تولید بمب هسته‌ای مستلزم چندین دهه  تحقیق علمی است که تا‌کنون  به‌صورت رسمی در اختیار کشورهای معدود ازجمله آمریکا، روسیه، پاکستان، کره‌شمالی، هند، چین و فرانسه است، اما آن گونه که نشنال گزارش داده، تولید یک بمب کثیف، بسیار آسان‌تر از سلاح‌های هسته‌ای است و فرایند علمی پیچیده‌ای مانند رسیدن به سطح انفجار هسته‌ای ندارد. همچنین گفته شده که یک بمب کثیف می‌تواند مناطق وسیعی را غیرقابل سکونت کند و خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با تشعشعات رادیواکتیو را افزایش دهد.
با این حال، مطالعات اخیر روی بمب‌های کثیف می‌گویند که خطر آنها در مقایسه با انفجار هسته‌ای بسیار ناچیز است. در زمان انفجار بمب هسته‌ای، دمای چند میلیون درجه سانتی‌گرادی در مرکز انفجار و چند هزار درجه در مناطق نزدیک به انفجار ایجاد می‌شود، اما این شرایط در زمان انفجار بمب کثیف ایجاد نمی‌شود.
در عین حال از نظر دسته بندی، بمب‌های کثیف جزو همان تسلیحات کشتار جمعی طبقه بندی می‌شوند. در سال 2002در جلسات کارشناسی کنگره آمریکا پس از حادثه 11سپتامبر که با هدف بررسی خطرات و تهدیدات ناشی از حملات تروریستی برگزار شد، ریچارد مزرو، کارشناس هسته‌ای گفت: «اگر قرار باشد بمبی کثیف در مرکز واشنگتن منفجر و یا در اقدامی مشابه یک قوطی پودر حاوی رادیواکتیو با خلوص بالا از یک پشت بام در مرکز شهر تخلیه شود، ده‌ها نفر جان خود را از دست خواهند داد.» این کارشناس آمریکایی همچنین گفت که اگرچه این رویداد آن قدرها هم که برخی تصور دارند، فاجعه‌بار نخواهد بود، اما تأثیر روانی فاجعه‌باری را بر شهروندان خواهد داشت و بدتر از آن، شهر را آن چنان آلوده می‌کند که احتمالاً مردم ناگزیر به تخلیه آن خواهند بود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات