جمعه ؛ 30 شهريور 1403
02 آبان 1401 - 14:51

اعتصابات اجباری

علیرغم صرف هزینه­ های مالی عظیم، تلاش فراوان و تبلیغات گسترده­ای که دشمنان به نام خونخواهی از مهسا امینی و در واقع با هدف کاسبی از خون او در رسانه ­های رسمی، شبکه ­های اجتماعی و حتی فضای عینی به راه انداختند، تجمعات خیابانی در هیچ کدام از شهرهای کشور با استقبال عمومی مواجه نگردید.
نویسنده :
زینب شاهینی
کد خبر : 12905

پایگاه رهنما:

در حال حاضر حدود یک ماه از درگذشت مرحومه امینی می­گذرد. در این مدت علیرغم صرف هزینه­ های مالی عظیم، تلاش فراوان و تبلیغات گسترده­ای که دشمنان به نام خونخواهی از مهسا امینی و در واقع با هدف کاسبی از خون او در رسانه ­های رسمی، شبکه ­های اجتماعی و حتی فضای عینی به راه انداختند، تجمعات خیابانی در هیچ کدام از شهرهای کشور با استقبال عمومی مواجه نگردید. در این مدت جریان برانداز برای تولید محتوای آموزشی در خصوص آشوب­های خیابانی، شبکه­ سازی و تیم­سازی، تعریف پروژه ­های مالی و خرابکارانه از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و پس از فرسایشی شدن اعتراضات حالا در هفته­ های اخیر پروژه اعتصابات سراسری را تبلیغ می­کند و این هشتگ را به ترند شبکه­ های اجتماعی تبدیل کرده است. اما این اقدامات چه در فضای عینی و چه در فضای مجازی نه به صورت اعتصابات سراسری، بلکه به شکلی محدود آن هم به صورت اجباری اجرا شده است که حاکی از منش دیکتاتورمابانه براندازان و دروغ ­بافی آنها می­باشد.

در فضای عینی و میدانی این جریان با آشوب­های خیابانی و ایجاد ترس و دلهره عمومی، باعث بستن مغازه­ها و تعطیلی کسبه می­شدند. همانند آنچه که در بازار تهران پیش آمد و کسبه بازار برای حفظ سرمایه از گزند خرابکاری و آسیب­ها، به اجبار مغازه­ های خود را تعطیل کردند. با این حال این احتیاط و ترس از آسیب ­دیدگی در رسانه ­های جریان برانداز تحت عنوان پیوستن کسبه بازار به اعتصابات سراسری و تعطیلی بازار برای پیوستن به اعتراضات توصیف گردید.

اما این اعتصابات ساختگی و اجباری محدود به فضای میدانی و کف خیابان نبود و در فضای مجازی نیز الگوی مشابهی پیاده ­سازی گردید. نزدیک یک ماه است که فضای اینستاگرام توسط کاربران مزدور و برانداز در خفقان کامل قرار گرفته است و هر گونه پست و استوری از سوی بلاگرها و سلبریتی­ها تا آنلاین­شاپ­ها و...که در ارتباط با موضوع عادی صفحات باشد و در ضدیت با نظام قرار نگیرد با فحاشی رکیک و تهدید به بلاک و ریپورت همراه می­گردد. در کنار این، هفته­ های اخیر برخی رسانه­ های داخلی با اطلاع از وضعیت کشور و نقش­آفرینی پلتفرم­هایی همچون اینستاگرام و واتساپ برای دامن زدن به اغتشاشات، تلاش کردند آمارهایی از ضرر­های اقتصادی وارد شده به کسب و کارهای کوچک و آنلاین­ها شاپ­ها منتشر نمایند و ریشه این ضررها را فیلترینگ معرفی نمایند. هرچند در شرایط فعلی عدم دسترسی عمومی به این اپلیکیشن­ها مانع تداوم فعالیت کنشگرهای فعال در آنها شده است، اما موضوعی که این رسانه­ها به آن نپرداختند آن بود که پیش از آنکه اینستاگرام فیلتر گردد و دسترسی به آن از سوی نهادهای داخلی محدود گردد، هیچ کدام از فعالان اینستاگرام حق و اجازه فعالیت­های خود را طبق روال عادی نداشتند و تحت هجمه رکیک کاربران برانداز قرار گرفته بودند. این کاربران تنها چند ساعت پس از اعلام درگذشت خانم امینی و تبدیل شدن اسمش به رمز آشوب، فعالیت گسترده خود را پای صفحات و پست­های فعالان اینستاگرامی آغاز گردند و اجازه هیچ گونه فعالیتی را ندادند. این هجمه و فشار روانی که گاهی با تهدید برای آنفالو کردن صفحات و بلاک و ریپورت صورت گرفت باعث شد بسیاری از آنلاین شاپ­ها و بلاگرها همانند کسبه بازار تهران برای در امان ماندن از ترول­ها و اوباش مجازی جریان برانداز، کار خود را تعطیل نمایند و براندازان هم این تعطیلی را به نام اعتصابات سراسری در رسانه­ ها مخابره نمایند. اما اوباش برانداز به تعطیلی مشاغل مجازی و یا سکوت اینفلونسرها قانع نبودند و با فشار روانی سعی کردند همه اینفلوئنسرها را مجاب کنند که با تبلیغ در صفحات شخصی خود هر صفحه را به تریبون جریان برانداز تبدیل کنند و دنبال­ کنندگانشان را به واکنش رادیکال، توهین نسبت به نظام و دعوت به خیابان دعوت نمایند.

این فشار برای پیوستن مردم به اعتصابات علاوه بر ضررهای مالی برای مشاغل خرد و کوچک در شرایط تحریم و فشار اقتصادی یک رسوایی بزرگ برای جریانی بود که به نام زن، در طول یک ماه زندگی و آزادی را از مردم سلب کردند.

ارسال نظرات