پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 مهر 1401 - 15:58

تمام نيروهاي عراق در حالت آماده باش قرار گرفتند

تمام نيروهاي امنيتي عراق در حالت آماده باش قرار گرفتند.
کد خبر : 12873

پایگاه رهنما:

به نقل از تارنمای این شبکه تلویزیونی، منابع ویژه به شبکه "روسیا الیوم" گفته‌اند که تمام نیروهای امنیتی برای تشکیل دولت جدید عراق، در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

این منابع که به نامشان اشاره نشده، اعلام کردند که وضعیت هشدار حداکثری نیروهای امنیتی از ۲۴ ماه جاری تا ۲۶ این ماه ادامه خواهد داشت.

محمد شیاع السودانی عزم خود را برای تشکیل دولت جدید جزم کرده، اما به گفته ناظران، تشکیل دولت کنونی بغداد به صورت توافقی خواهد بود.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق اعلام کرد که رایزنی‌ها و گفت وگوها با تمام گروه‌های مختلف عراقی برای تشکیل دولت در جریان است.

تلاش برای تشکیل دولت جدید عراق، پس از انتخاب عبداللطیف رشید رئیس جمهوری جدید عراق رخ میدهد.

با برداشته شدن مانع انتخاب رئیس جمهور در عراق، بالاخره پس از ماه‌ها انتظار و لحظه شماری، اکنون جامعه خود را برای تشکیل دولت برآمده از اولین انتخابات پس از پایان حضور رسمی نظامیان خارجی آماده می‌کند.

عراقی‌ها برای رسیدن به این نقطه راه دور و درازی را طی 8 ماه گذشته طی کردند و در کمال شگفتی، با وجود انبوه اختلافات و شکاف‌ها و بعضاً تنش‌های خطرناک خیابانی و توطئه‌های خارجی، به خرج دادن عقلانیت جمعی نهایتاً توانست مسیر تازه‌ای از دل بحران‌ها نمایان سازد و اتفاقی که همه نسبت به وقوع آن تقریباً دچار ناامیدی شده بودند را رقم زند.

اما خارج نشدن از این مسیر تا رسیدن به مقصد نهاییِ تشکیل کابینه و ایجاد ثبات سیاسی، مستلزم توجه و مراقبت است زیرا سازش سیاسی جدید بر مبنای ساختاری تحول یافته بنا شده است که این امر بدون چالش‌ نخواهد بود.

معادلات سنتی قدرت در صحنه سیاسی و اجتماعی عراق دستخوش پویایی و دگرگونی‌هایی شده است که یک نمود عینی آن خارج شدن یکی از وزنه‌های تأثیرگذار ائتلاف‌های پارلمانی در دموکراسی عراقی و عنصری مهم در جهت‌خشی به تحولات داخلی طی سالیان اخیر (یعنی جریان صدر) از روند جدید سیاسی بوده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات