جمعه ؛ 30 شهريور 1403
20 مهر 1401 - 12:38

یک بام دو هوا؛ از جرم حمل سلاح سرد تا جرم بدحجابی

حجت الاسلام سیدمحمدحسین هاشمیان، مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» طی سخنانی گفته است:
کد خبر : 12812

پایگاه رهنما:

یک بام دو هوا؛ از جرم حمل سلاح سرد تا جرم بدحجابی

 

حجت الاسلام سیدمحمدحسین هاشمیان، مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقر العلوم(ع) در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» که از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و سایر مرکز علمی در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، طی سخنانی گفته است: دینداری به اصطلاح سوپرمارکتی که در فضای باز و رسانه و در بین جوانان و نوجوانان شدت بیشتری پیدا می کند، یکی از زمینه های بدحجابی امروز و علت اصلی آن زمینه سیاسی و اقتصادی بی‌حجابی و گردش اقتصادی این سنخ از پوشش ها و مد لباس ها برای برخی از افراد است.

به گزارش رسا،‌ او همچنین تصریح می‌کند: در لایه حجاب دستگاه‌های ایدئولوژیک حاکمیتی کشور ما به شدت ضعیف عمل می کنند و در فضای رسانه ای کشور ضعف شدیدی نسبت به فضای هنر و سینما داریم؛ همچنین در نهاد خانواده، نهاد مدرسه، نهاد دین و حوزه های علمیه ضعف های قابل توجهی داریم که در وضعیت موجود بی حجاب امروز، برای همه اینها می شود سهم قائل شد.

هاشمیان می‌افزاید: متاسفانه ما در سیاست گذاری حجاب تاکنون قوی وارد عمل نشده‌ایم و در مواجهه با پدیده بد حجابی و بی عفتی که در فضای مجازی بازنمایی می شود به شدت عمل نامناسبی داریم.

او همچنین گفته است: نمی‌شود که وزارت ارشاد انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر برگزار کند و فرش قرمز بیندازد؛ اما از سمت دیگر آخرین مدهای لباس ها را مشاهده کنیم و چند صد متر پایین تر نیروهای انتظامی خود را برای مقابله با بدحجابی تکلیف کنیم؛ چراکه این امر به نوعی شلختگی، از هم پاشیدگی و عدم انسجام خط مشی است؛ درحالی که خط مشی مشخص، جهت دهنده و وحدت آفرین است و تلاش های مختلف نظام حاکمیتی را کنار هم قرار می دهد.[1]

 

*در مقابل این اظهارات که به زعم ما دچار نوعی ثقالت و گران‌وزنی نسبت به آسیب‌شناسی حجاب است اما دو انگاره ساده وجود دارد.

یکم اینکه حجت‌الاسلام هاشمیان باید بدانند که دأب گشت ارشاد مبارزه با مصادیق مجرمانه حجاب است.

یعنی برخورد با مصادیقی مثل کشف حجاب، عریانی بدن، البسه اروتیک و مقولاتی از این دست که در عرف و دین و قانون ایران مصداق جرم هستند. نه با مواردی مثل آرایش یا موهای بیرون زده یا غیره.

چیزی که بنا به رویه معمول در میان اکثریت بانوان جامعه شاهد آن نیستیم.

پس می‌شود نتیجه گرفت که مسئله لزوما به دوگانه‌های عرفی موجود برنمی‌گردد و پلیس ما با جرم و مجرم طرف خواهد بود نه با کسی که در فرایندهای فرهنگی دچار پدیده بدحجابی (که پلیس لزوما برخوردی با آن ندارد) شده است.

و گزاره دوم اینکه ما از حجت‌الاسلام هاشمیان که بر ضعف سیاست‌گذاری تأکید دارند، می‌پرسیم چرا همه‌ی پیر و جوان ایرانی می‌دانند که "حمل سلاح سرد جرم است"؟!

در این زمینه کدامین کار فرهنگی کلان انجام شده که شاهد تنقّح اینچنینی قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد در میان عموم جامعه هستیم؟!

چرا ده‌ها کارگاه و نشست و نظریه‌پردازی درباره ممنوعیت حمل سلاح سرد برگزار نشد اما شاهد این وسعت فهم قانونی در جامعه و برخورد قاطع و بدون مزاحمت پلیس و قانون با حاملان سلاح سرد خطرناک هستیم؟

پاسخی که آقای هاشمیان هم می‌دانند، اینست که چون در مقوله ممنوعیت حمل سلاح سرد شاهد ان‌قلت‌های بیجا، دوگانه‌سازی‌های ناصحیح، حمایت برخی خواص و مراجع اجتماعی از آزادی حمل سلاح سرد و ایرادگیری بیجا به پلیس کشور در زمینه اجرای قانون حمل سلاح سرد خطرناک نیستیم.

همان شاه‌بیتی که برای زدوده شدن موانع از مقابل برخورد با جرم بدحجابی و تفهیم عمومی نسبت به الزامات حجاب برای زن و مرد در خیابان به آن نیازمندیم.

منبع: مشرق

ارسال نظرات