پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 شهريور 1401 - 11:01

استراتژی رژیم صهیونیستی در حمله به فرودگاه‌های سوریه؛ اهداف و تأثیرات

از جمله اهداف مهم حمله به فرودگاه‌های سوریه برای ضربه زدن به زیرساخت‌های اقتصادی این کشور بحران زده و درگیر مشکلات اقتصادی صورت می‌گیرد. در این استراتژی اگر دولت سوریه نتواند فرودگاه‌های فعالی برای ارتباطات بین المللی داشته باشد چالش‌های دولت برای دوران گذار به تثبیت شرایط امنیتی و بازسازی اقتصادی افزایش می‌یابد
کد خبر : 12653

پایگاه ر هنما:

روز گذشته (شنبه) رژیم صهیونیستی فرودگاه بین المللی دمشق را مورد حملات موشکی قرار داد و به تأسیسات زیرساختی آن صدماتی را وارد کرد که با تلفات جانی نظامیان سوری نیز همراه بود. حمله علیه فرودگاه دمشق برای دومین بار در کمتر از یک هفته صورت گرفت و این در حالی است 10 روز پیش نیز صهیونیست‌ها برای چندین بار در طی سال جاری میلادی فرودگاه حلب را نیز بمباران کرده بودند. پیش از آن و در ماه ژوئن (خرداد) گذشته نیز، در نتیجه حملات هوایی رژیم صهیونیستی برای مدتی فعالیت‌های پروازی فرودگاه بین المللی دمشق متوقف شد.

با افزایش تعداد حملات به فرودگاه دمشق و حلب می‌توان فهمید که فرودگاه‌ها اکنون به کانون تمرکز اهداف نظامی عملیات‌های متجاوزانه رژیم صهیونیستی در عمق خاک سوریه تبدیل شده‌اند و تل آویو در ورای افزایش حملات به فرودگاه‌های سوریه اهداف ویژه ای را دنبال می‌کند.

 

اهداف رژیم صهیونیستی در حمله به فرودگاه‌ها

متمرکز شدن حملات هوایی رژیم صهیونیستی بر فرودگاه‌های مهم سوریه در ادامه تلاش‌های تل آویو برای فعال نگه داشتن کانون‌های بحران در سوریه، حمایت از جبهه تضعیف شده تروریست‌ها و دست و پا زدن‌های بی‌حاصل برای جلوگیری از تغییرات ژئوپلتیکی تهدیدآفرین برای امنیت ملی رژیم در نتیجه سربلند درآمدن جبهه مقاومت از کارزار بحران سوریه صورت می‌گیرد. در واقع پس از صدها حمله موشکی و تجاوز هوایی ارتش صهیونیستی به خاک سوریه طی سالهای اخیر و ناکام بودن این حملات در تأثیرگذاری بر روند تحولات، به نظر می‌رسد تل آویو هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی بویژه فرودگاه‌های مهم سوریه را مؤثرترین راه برای رسیدن به اهداف خود در سوریه دیده است.

دمشق و حلب مراکز مهم هوایی برای سوریه هستند. سایر فرودگاه‌ها عبارتند از پایگاه T-4 واقع در منطقه تیاس استان حمص که بزرگترین فرودگاه در سوریه عنوان می‌شود، فرودگاه نظامی مزه و ضمیر در ریف دمشق، پایگاه حمیمیم مورد استفاده روسیه در لاذقیه، و پایگاه هوایی شعیرات که ایالات متحده 2017 آن هدف قرار داد.

پایگاه تی-4 پس از فرودگاه بین المللی دمشق شاهد بیشترین حملات رژیم بوده است به صورتی که این فرودگاه نظامی در اکتبر 2021، ژانویه 2020 ، نوامبر 2019 و آوریل و مه 2018 هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

سران رژیم صهیونیستی همواره جلوگیری از رسیدن تجهیزات نظامی بویژه سلاح‌های راهبردی همانند موشک‌ و پهباد و سامانه‌های پدافندی به دست ارتش سوریه و یا مقاومت لبنان را توجیه تداوم تجاوزات غیرقانونی خود به حریم این کشور و نابودی زیرساخت‌های آن عنوان می‌کنند. این در حالی است که به اعتراف مقامات نظامی این رژیم و به اذعان بیشتر ناظران تحولات سوریه و منطقه، این حملات هیچگونه تأثیری بر همکاری‌های نظامی و امنیتی تهران و دمشق نداشته است و دو کشور برنامه‌های مورد توافق خود را همواره با موفقیت به پیش برده‌اند.

بر این اساس از جمله اهداف مهم حمله به فرودگاه‌های سوریه برای ضربه زدن به زیرساخت‌های اقتصادی این کشور بحران زده و درگیر مشکلات اقتصادی صورت می‌گیرد. در این استراتژی اگر دولت سوریه نتواند فرودگاه‌های فعالی برای ارتباطات بین المللی داشته باشد چالش‌های دولت برای دوران گذار به تثبیت شرایط امنیتی و بازسازی اقتصادی افزایش می‌یابد.

این موضوع حتی با هدف تأثیرگذاری بر روند تنش‌زدایی میان کشورهای عربی با نظام سوریه نیز صورت می‌گیرد تا با زمینگیر کردن ارتباطات هوایی امن میان دمشق و جهان خارج عملاً شرایط سفرهای هیئت‌های دیپلماتیک و اقتصادی خارجی به سوریه و بالعکس کندتر شود.  

در این راستا رام بن باراک، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع پارلمان رژیم صهیونیستی پیشتر در گفتگو با رادیو Ynet این رژیم گفته بود که این حملات سیگنالی برای اسد بوده است.

او گفت: «این حمله به این معنی بود که برخی هواپیماها نمی‌توانند فرود بیایند و پیامی به اسد مخابره شد: اگر هواپیماهایی که هدفشان تشویق تروریسم است فرود بیایند، به ظرفیت حمل‌ونقل سوریه آسیب می‌رسد.»

طبیعتاً سوریه در فرآیند گذار هرچه سریعتر از بحران به این فرودگاه ها نیاز دارد زیرا دمشق با مشکلات اقتصادی مواجه است و سعی می کند پس از سال ها جنگ علیه تروریسم به حالت عادی درآید.

با این حال حملات رژیم به فرودگاه ها حتی بر روند رسیدن کمک‌های بشردوستانه بین المللی نیز تأثیر خواهد گذاشت. کمیسر لین ولشمن از کمیسیون سوریه سازمان ملل در ژنو روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد، حمله ماه ژوئن اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق، ارسال کمک‌های سازمان ملل به سوریه را برای حدود دو هفته غیرممکن کرد.
به طور حتم فرودگاه‌ها در تسریع روند بازسازی سوریه نقش حیاتی ایفا خواهند کرد چنانکه توسعه این بخش یکی از اهداف مهم دولت در سالهای اخیر بوده است.

در ژانویه 2019 علی حمود، وزیر حمل و نقل سوریه در دیدار با یک هیئت روسی از برنامه ریزی برای ساخت ترمینال بین المللی جدید در فرودگاه دمشق با ظرفیت پذیرش 15 میلیون مسافر در سال خبر داد. در حال حاضر فرودگاه پایتخت سوریه ظرفیت جابجایی پنج میلیون مسافر در سال را دارد.

وزیر حمل و نقل سوریه این طرح را گامی ضروری در مسیر تبدیل شدن دمشق به هاب هوایی کشورهای مختلف عربی عنوان کرده بود.

 

تقویت توان پاسخگویی دولت سوریه

در حالی که به نظر می‌رسد درگیر شدن روسیه با جنگ در اوکراین، صهیونیست‌ها را نسبت به ضربه پذیر بودن توان دفاعی و کاهش قابلیت‌های تکنولوژیکی بازسازی زیرساخت‌های هوایی امیدوار کرده است، بویژه که صهیونیست‌ها امکان شارژ سامانه ضدهوایی اس 300 و فعال شدن اس 400 از سوی روس‌ها را اکنون کمتر می‌دانند، اما برخلاف این تصور خام روند تحولات نشان داده است که با ادامه دار شدن حملات هوایی رژیم به فرودگاه‌های سوریه، دمشق توانمندی‌های خود برای مواجهه با این شرایط را ارتقا داده است.

در شرایطی که در حمله ماه گذشته به فرودگاه دمشق این فرودگاه به مدت دو هفته از دسترس خارج شد اما پس حمله اخیر و با وجود آسیب  به VOR (سیستم ناوبری رادیویی) که به هواپیماها در هنگام فرود در مسیر کمک می‌کند، دولت سوریه پس از یک روز از آماده شدن فرودگاه برای تداوم فعالیت‌های عادی خود خبر داد.

همچنین دولت سوریه اعلام کرد که تعدادی از موشک‌های پرتاب شده رژیم صهیونیستی در آسمان را منهدم کرده است که نشانگر ارتقا توان پدافند هوایی این کشور می‌باشد.

در واقع می‌توان پیشبینی کرد که در آینده نزدیک تهدیدات استراتژی حمله به فرودگاه‌های سوریه برای دمشق کاملاً بی اثر خواهد شد و صیهونیست‌ها باید نظاره گر جولان نیروهای مقاومت در جوار مرزهای سرزمین‌های اشغالی با سوریه باشند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات