پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 شهريور 1401 - 11:08

آشنایی با عملیات روانی و تکنیک­ های آن

واکاوی مفهوم تکنیک «کلی­بافی» و «کلی­گویی» در عملیات روانی
نویسنده :
مرتضی ثمره کوهکن
کد خبر : 12580

پایگاه رهنما:

در راستای آشنایی با طراحی دشمن، در اینجا به واکاوی مفهوم دو تکنیک «کلی­بافی» و «کلی­گویی» می ­پردازیم.

  • کلی­بافی

تاکتیک کلی بافی تاکتیکی است که در آن جزئیاتی که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی برانگیزد را با لعابی از مطالب غیر واقعی می پوشانند. در پخش این تاکتیک سعی می شود بدون توجه به مسائل اصلی و عمیق در خبر و بدون ریشه یابی به موضوعی که منعکس می‌شود به حواشی آن پرداخته شده که خبر لعاب بزنند و شاخ و برگ آن را اضافه کنند و خواننده را در سطح نگه دارد و توجه وی را کمتر معطوف به عمق مطالب نمایند. این تاکتیک بیشتر در پخش بیانیه­های وزارت امور خارجه و یا دستگاه دیپلماسی خارجی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد که در آنها از شیوه بی حس سازی مغزی استفاده شده است. در واقع کلی بافی مرتبط ساختن عقیده یا سیاستی خاص با مفهومی ویژه است تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل عقیده و یا سیاست مورد نظر را بپذیرد.

محتوای واقعی بسیاری از مفاهیمی که از سوی رسانه‌های غربی مصادره و در جامعه منتشر شود مورد کنکاش قرار نمی گیرد. در واقع کلی‌گویی عبارت است از مرتب ساختن عقیده یا سیاستی خاص با مفهومی ویژه تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل عقیده یا سیاست مورد نظر را بپذیرد. از این رو استاتس از نظریه شرطی شدن کلاسیک در یادگیری معنی احساسی زبان تاکید دارد و یادآوری می کند که باتوجه به تجربه روزمره افراد کلماتی خاص به طور منظم با تجربه های احساسی ویژه جفت می شود؛ به عنوان مثال واژه هایی مانند دموکراسی، آزادی، حقوق بشر با احساسات مثبت افراد جفت می­شود، در حالی که واژه­هایی مانند تروریسم، محور شرارت و تحجر با احساسات منفی افراد جفت می­شوند. استاتس اعتقاد دارد هنگامی که کلمه به صورت یک محرک شرطی شده درآید واکنش احساسی خاص خود را استخراج می­کند ‌.

  • مصداق کلی­گویی

نمونه اول: یکی از اهرم‌های فشار جریان رسانه ضد انقلاب کاربست تاکتیک کلی­گویی در قبال وضعیت اقلیت­های دینی و مذهبی در کشور است؛ این رسانه ها با ادعای خلاف واقع عدم آزادی برگزاری مراسم دینی و عبادی و فقدان حقوق و آزادی­های سیاسی اقلیت‌ها در صدد هستند که جمهوری اسلامی را به سمت بحران حقوق‌بشری سوق دهند. این در حالی است که طبق قانون اساسی ادیان الهی دارای کرسی دائمی در مجلس شورای اسلامی هستند و همچنین تعداد قابل ملاحظه‌ای از اهل سنت در میان نمایندگان مجلس حضور دارند.

نمونه دوم: امارات متحده عربی با کلی­گویی و بدون سند تاریخی ادعای مالکیت در جزایر سه گانه خلیج فارس را دارد. این در حالی است که طبق اسناد تاریخی این جزایر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

نمونه سوم: نتانیاهو در سخنرانی سال ۲۰۱۲ در مجمع عمومی سازمان ملل با ارائه یک نقاشی به کلی‌گویی نسبت به دستیابی جمهوری اسلامی در ۶۰ روز عادی به بمب هسته‌ای پرداخت. این در حالی است که به روایت موساد ایران فاصله زیادی در دسترسی به بمب هسته‌ای دارد و حتی میان مسئولین رژیم صهیونیستی اشتراک نظر در این موضوع وجود ندارد و بارها این اقدام نتانیاهو دست مایه طنزپردازان قرار گرفت.

 

ارسال نظرات