پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 شهريور 1401 - 14:33

از پیش بینی تلخ تا واقعیت شیرین

ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز جهانگیری که از دوره ریاست جمهوری آقای روحانی قد علم کرده بود، بالاخره به زیر تیغ جراحی دولت سیزدهم رفت
نویسنده :
مائده منصوری
کد خبر : 12559

پایگاه رهنما:

ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز جهانگیری که از دوره ریاست جمهوری آقای روحانی قد علم کرده بود، بالاخره به زیر تیغ جراحی دولت سیزدهم رفت؛ عملی که انتقادات زیادی به همراه داشت تا جایی که ۶۱ نفر از اقتصاددانان نهادگرا در طی نامه‌ای انتقادات صریح خود را بیان کردند و این عمل را زیر سوال بردند. این اقتصاددانان معتقد بودند که باید بحث توافق هسته ای برجام اولویت قرار می‌گرفت و این جراحی اقتصادی نه تنها باعث بهبود وضعیت اقتصادی ایران نخواهد شد بلکه زمینه ساز تورم سه رقمی و عامل ضعیف شدن جایگاه ایران در مذاکرات خواهد بود. این در حالی است که با اجرایی شدن سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نه‌تنها تورم سه رقمی نشد بلکه پس از گذشت یک ماه روند نزولی به خود گرفت. به علاوه در زمینه موضوعات هسته‌ای انریکه مورا _ قائم مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا_ اذعان کرد: کاری که ایران انجام داد سیاستی بود که هر کشوری جسارت اجرای آن را نداشت اما ایران آن را انجام داد و در واقع اثری مثبت بر روند مذاکرات داشت. درست خلاف آنچه در نامه 61 اقتصاددان قید شده بود!
  • سیر تورم برخلاف انتظارات

در نامه مذکور اقتصاددانان گفته بودند که: « هشدار ما به دولتمردان این است که وضعیت کشور بسیار شکننده است و اصرار بر حذف یارانه ها در این دوران فلاکت بار، کاسه صبر مردم را لبریز خواهد کرد و نظام و دولت را رویاروی مردم قرار خواهد داد. رویارویی که برای هر دو سوی این مقابله می تواند بسیار پر هزینه باشد.» در صورتیکه پس از اجرایی شدن عملیات اصلاحات اقتصادی نمودارها چیز دیگری می گویند و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه تیر ١٤٠١ به ٤,٦ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٧.٦ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٧ درصد و ٣.٨ درصد بوده است.نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٤,٥ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 0.7 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.11 واحد درصد کاهش داشته است.

  • غلبه قدرت پای میز مذاکرات

در بخش دیگری از این نامه آمده است که یکی از گام‌های مهم برای حل مسائل بغرنج اقتصادی و اجتماعی امروز ایران و جبران جاماندگی در رقابت نفس گیر اقتصاد جهانی، اصلاح بنیادین در سیاست خارجی و در پیش گرفتن سیاست همزیستی و همکاری مسالمت آمیز و عزتمندانه با همسایگان و کشورهای منطقه و تعامل متوازن و فعال با قدرت های بزرگ اقتصادی و توجه به خواسته های حداقلی مردم شریف ایران در زمینه بهبود وضعیت معیشتی و ارتقاء جایگاه ایران در جهان است که بدون احیای توافق برجام و خروج از محدودیت های اعمال شده بر بخش بانکداری ایران توسط FATF، نمی توان در اقتصاد ایران از سیاست ثبات اقتصاد کلان و دسترسی کم هزینه به بازارهای جهانی سخن به میان آورد. این درحالی است که سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای اینگونه پاسخ داد که اگر قرار است توافق خوبی منعقد شود نیازمند این است که ایران در جایگاه ضعف نباشد و برای همین رفع کسری بودجه یکی از موضوعات حیاتی برای داشتن موفقیت در توافق هسته ای است. در همین راستا علی باقری _عضو مذاکره کننده برجام_ می‌گوید:« دولت با اقتدار این طرح را اجرا کرد و نتیجه اتفاقا این بود که اثر مثبت گذاشت روی مذاکرات. مورا در یکی از مکاتباتش اذعان کرد که ما متوجهیم که دولت شما در این شرایط طرح مهمی را اجرا کرد و هر کشور دیگری بود، احتیاط می کرد. البته این حرف ادامه نداشت ولی یک اعتراف بود.» این یعنی اینکه ایران با اجرای اصلاحات اقتصادی در داخل، توانمندی سیاست خارجه خود را بالا برد.

 

  • اهمیت توجه همزمان به مسائل داخلی و خارجی

وقتی دولت جدید شکل گرفت، یکی از اولین مسائلی که مطرح بود که باید در موردش تصمیم گیری می شد مذاکرات بود. دولت اما مذاکرات را به مسئله اصلی و اول تبدیل نکرد. البته به طور جدی دولت به مسئله توجه کرد. در واقع دولت همزمان که توجه به مسائل خارجی داشت اقدام به اصلاحات داخلی کرد که این سبب می‌شود که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد جانب داخلی کشور نیز تامین شده باشد. با این وجود در طی این ماه‌ها منتقدان انتقادات سخت و گاهی تند وارد کردند به گونه‌ای که مردم را در مقابل دولت قرار می‌دهند تا فشار روانی علیه آن افزایش یابد. اما با بررسی این نامه و با توجه به دلایلی که مطرح شد می‌توان به این نکته پی برد که در موقعیت‌های بعدی همواره سوار موج‌های رسانه‌ای نشد. چرا که زمانی که افراد به اصطلاح متخصص چندین پیش بینی می کنند که نتایج آن کاملا به عکس نتیجه می‌دهد پس نمی توان دلایل و صحبت های آنها را برهانی برای تصمیمات گذاشت و اعتنا کرد. همچنان که دیدیم این افراد سابقه های تحلیلی اشتباه دیگری نیز دارند. آنجایی که در سال ۱۳۹۶ گفتند اگر آقای روحانی رئیس جمهور شود کشور شتابان به سمت توسعه می‌رود که آن هم اشتباه از آب در آمد.

ارسال نظرات