پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 شهريور 1401 - 08:22

تنش آمریکا و چین/ واشنگتن۱.۱ میلیارد دلار سلاح به تایوان می‌دهد

آمریکا حجم قابل توجهی از فروش تسلیحات به تایوان را تائید کرد
کد خبر : 12557

پایگاه رهنما:

 

وزارت خارجه آمریکا در اقدامی که چین آن را مداخله در امور داخلی خود می داند؛ از تأیید فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به تایوان خبر داد.

خبرگزاری فرانسه با گزارش این خبر هدف آمریکا را تقویت توان دفاعی این جزیره در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان تایپه و پکن عنوان کرده است.

قصد آمریکا برای فروش این بسته تسلیحاتی یک ماه بعد از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام می‌شود. این سفر خشم شدید چین را به همراه داشت.

این بسته شامل ۶۶۵ میلیون دلار سامانه هشدار زودهنگام است که به تایوان برای رصد زودهنگام موشک‌ها کمک خواهد کرد. بسته مورد نظر همچنین شامل ۳۵۵ میلیون دلار موشک‌های هارپون پیشرفته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که این بسته تسلیحاتی «برای امنیت تایوان» ضروری است. این سخنگو گفت: «ما از چین می‌خواهیم فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کرده و در عوض وارد گفت‌وگوی معنادار با تایوان شود

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده علی‌رغم تأ‌یید فروش این بسته، ایالات متحده کماکان تنها چین را به رسمیت می‌شناسد. چین، تایوان را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «پیشنهاد فروش این بسته جزو اقدامات روزمره ما برای حمایت از تلاش‌های ادامه‌دار تایوان جهت نوسازی نیروهای مسلح خود و حفظ توانمندی اتکاپذیر نظامی است

فروش این بسته به تأیید کنگره آمریکا نیاز دارد. با این حال، انتظار می‌رود که کنگره فروش این بسته را تأیید کند زیرا اعضای هر دو حزب آمریکا حامی تایوان هستند.

در تحولی دیگر که احتمالا خشم چین را دو چندان خواهد کرد، دولت جو بایدن اعلام کرده بنا ندارد میلیاردها دلار عوارض گمرکی که در پی تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، بر واردات از چین وضع شده بود را لغو کند.

یک مقام وزارت بازرگانی آمریکا گفته درخواست‌های متعددی از سوی بنگاه‌های اقتصادی و دیگر طرف‌های ذینفع دریافت کرده مبنی بر حفظ تعرفه‌های گمرکی مصوبه سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹.

برخی از مقام‌های آمریکایی اخیرا از تلاش‌ها برای حذف این تعرفه‌ها بر واردات از چین سخن گفته بودند. هدف از این تلاش‌ها کمک به کنترل تورم بی‌سابقه در ایالات متحده عنوان شده است.

روز جمعه - دوم سپتامبر - جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنین از کنگره کشورش خواست بودجه اضطراری به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای کمک به اوکراین در نظر بگیرد.

پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که مجموع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه به این کشور همین حالا هم از مرز ۱۳ میلیارد دلار گذشته است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات