پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 شهريور 1401 - 13:40
آغاز عملیات ویژه تامین امنیت پیاده‌روی اربعین

چتر امنیتی حشدالشعبی بر زائران اربعین حسینی

در آستانه فرا رسیدن مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی (ع)، نیروهای حشدالشعبی مثل سالهای گذشته بار دیگر دست بکار شده‌ و عملیات ویژه تامین امنیت زائران در شهرهای عراق را شروع کردند، عملیاتی که همواره موفق بوده و اجازه جولان دادن به تروریستها را نداده است.
کد خبر : 12520

پایگاه رهنما:

نیروهای بسیج مردمی عراق که تامین امنیت عراق را برعهده دارند و در سالهای اخیر موفقیتهای زیادی را در مقابل گروههای تروریستی به دست آورده‌اند، بار دیگر خدمت رسانی در یک عرصه فرهنگی و دینی بزرگ را آغاز کرده‌اند. درحالی که چند هفته تا روز اربعین حسینی (ع) باقی مانده است اما نیروهای حشدالشعبی از هم اکنون تدابیر امنیتی در شهرهای واقع در مسیر راهپیمایی پیاده روی اربعین را افزایش داده‌اند. بنابراین، نیروهایی از فرماندهی عملیات فرات میانه وابسته به حشدالشعبی از روز چهارشنبه عملیات امنیتی پیشگیرانه قبل از برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در عراق را شروع کردند. سجاد الاسدی، مسئول این عملیات ویژه در این باره گفت، این عملیات از سمت شمال از دیوار بغداد شروع و تا اسکندریه و مسیب در جنوب می‌رسد. او تاکید کرد که از سمت شرق نیز این عملیات از جاده ارتباطی کربلا به بغداد شروع می‌شود و به نهر فرات می‌رسد و هدف از این عملیات بررسی و پاکسازی کامل منطقه است. همچنین گفته شده است که این عملیات بیش از ۲۰ روز طول خواهد کشید و تمام مناطق مورد نظر در شمال بابل، شمال کربلا، غرب کربلا و بادیه نجف را در پوشش خواهد داد و هدف از آن ایجاد امنیت در تمام این مناطق است. در این عملیات هماهنگی در سطح بالایی با نیروهای امنیتی انجام می‌شود و این عملیات با هماهنگی پلیس فدرال، اطلاعات حشدالشعبی، امنیت ملی و دستگاه اطلاعات عراق انجام می‌شود.

همچنین، فرماندهی حشدالشعبی در بصره روز سه‌شنبه نشست هماهنگی امنیتی را برای بررسی طرح امنیتی ویژه مراسم اربعین امام حسین (ع) برگزار کرد. این نشست با حضور فرماندهان تیپ‌های حشدالشعبی و مدیران دفاتر اجرایی، اطلاعاتی، نظارتی و پیشتیبانی درتشکل‌های این جنبش برگزار شد. در این نشست طرح تامین حفاظت زائران عتبات مقدسه به صورت مفصل ارایه و بررسی شد. در این نشست همچنین به نیروهای شرکت‌کننده در مراسم اربعین تاکید شد که با همه نهادهای دولتی و موکب‌های حسینی در زمینه‌های امنیتی، خدماتی، بهداشتی و لجستیکی هماهنگ باشند.

                        

همه عراقیها در صحنه

باتوجه به اینکه میلیونها زائر حسینی در اربعین شرکت می‌کنند به همین دلیل همه گروههای عراقی برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم تلاش می‌کنند و در این زمینه تقسیم کاری بین تمام نیروها انجام شده و هر سازمان و تشکیلاتی وظایف به خصوصی را برعهده گرفته‌اند. در همین راستا، قیس سعید المحمداوی، رئیس ستاد عملیات ارتش عراق هم گفته است بر اساس تصمیماتی که توسط مقامات ارشد گرفته شده، قرار است تا کمیته عالی امنیت زائران اربعین حسینی (ع) به ریاست وزیر کشور و با حضور رئیس ستاد عملیات ارتش برای برنامه ریزی و تبادل نظر با ادارات استان‌های زائرپذیر و استان‌هایی که زائران از آن‌ عبور می‌کنند، تشکیل شود. بر این اساس، این کمیته برای استقبال از زائران و تامین همه جانبه مراسم اربعین حسینی کار مشترکی با گذرگاههای مرزی انجام خواهد داد. سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق هم از آمادگی برای استقبال از زائران اربعین در کربلای معلی خبر داد. این سازمان با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که با هماهنگی استان‌داری‌ها و ستاد عملیات مشترک، تدابیر لازم برای میزبانی زائران اربعین حسینی اتخاذ شده است. بر این اساس، به منظور تکمیل و هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های مشمول وظایف مربوط به مراسم اربعین، یک ستاد نظارتی به منظور تحکیم و تقویت امنیت مرزها توسط فرماندهی عملیات مشترک تشکیل شده و همچنین کمیته‌هایی از ستاد فرماندهی گذرگاه‌های مرزی تشکیل شده که مشترکاً برای موفقیت طرحی که برای مراسم اربعین ترسیم شده است، تلاش می‌کنند.

 

تسهیل تردد زائران ایرانی در مرز با عراق

از آنجا که به دلیل همجواری ایران و عراق، ایرانی‌های زیادی هر ساله برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین راهی عراق می‌شوند، به همین خاطر دو کشور صورت‌جلسه نشست هماهنگی فنی برای برگزاری مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی امضا کردند. همچنین منابع عراقی گفته‌اند که استانداران بصره و خوزستان در راستای تسهیل تردد زائران اربعین امام حسین (ع) رازنی کرده‌اند. بر اساس بیانیه‌ صادر شده توسط کمیته اربعین در وازرت کشور عراق، همه آنچه برای بازرسی افراد و بررسی گذرنامه و تدابیر امنیتی لازم بود، انجام شده تا در عین سهولت تردد، هیچ زائری بدون پشت سر گذاشتن تشریفات لازم اداری وارد کشور نشود. در این بیانیه تأکید شده که برای افزایش هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط ستادی زیر نظر ستاد عملیات مشترک تشکیل شده که در همکاری با سازمان گذرگاه‌های مرزی برای اجرای تدابیر اتخاذشده تشکیل شده است.

مراسم پیاده روی اربعین حسینی که که از دهه‌ها پیش شروع شده است، در سالهای اخیر با شکوه هر چه تمامتر برگزار می‌شود و تعداد زائرانی که در این مراسم شرکت می‌کنند هر ساله افزایش می‌یابد. این درحالی است که آمریکا و عمال منطقه‌ای آن با دامن زدن به آشوبها و ناامنی‌ها در عراق سعی می‌کنند تا این مراسم را که به عنوان «بزرگترین اجتماع جهانی» لقب گرفته است را به حاشیه ببرند. اما هر چه دخالتهای جبهه عبری-عربی-غربی در عراق و برای برهم زدن اتحاد بین شیعیان افزایش می‌یابد، زائران اربعین نیز با حضور گسترده در این مراسم، این توطئه و دسیسه چینی‌ها را نقش بر آب می‌کنند. باتوجه به اینکه در دو سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، محدودیتهای زیادی برای ورود زائران خارجی به عراق اعمال شده بود اما امسال با فروکش کردن میزان خطرات این ویروس، احتمال می‌رود زائران زیادی در مراسم اربعین مشارکت کنند. 

 

حشدالشعبی ضامن امنیت عراق

اگرچه تنها هشت سال از تشکیل نیروهای حشدالشعبی در عراق می‌گذرد و جنبش نو پا به شمار می‌رود، اما این گروهها در این مدت کوتاه توانسته‌اند موفقیتیهای زیادی را کسب کنند و به همین منظور در سالهای اخیر علاوه بر اینکه برقراری امنیت در داخل عراق را برعهده گرفته‌اند، در مراسم اربعین نیز با قدرت وارد عمل شده‌اند تا جلوی هر گونه تهدید تروریستی علیه زائران از سراسر جهان را بگیرند. از زمانی که امنیت زائران حسینی به نیروهای حشدالشعبی سپرده شده است میزان تهدیدات تروریستی در مسیرهای راهپیمایی اربعین نیز کاهش یافته است و سطح تدابیر امنیتی این نیروها به حدی گسترده است که تکفیریها مجالی برای جولان دادن پیدا نمی‌کنند. خدمات نیروهای مردمی تنها به مراسم راهپیمایی اربعین محدود نمی‌شود بلکه این نیروها هر روز برای برقراری امنیت در سراسر عراق تلاش می‌کنند و در یکسال گذشته عملیاتهای گسترده‌ای را علیه گروه تروریستی داعش که قصد دارد بار دیگر قدرت گرفته و عراق را ناامن کند، اجرا کرده‌اند و در این عملیاتها، دهها تکفیری خطرناک دستگیر و یا به هلاکت رسیده‌اند. زیرا اگر تروریستها فرصت پیدا کنند در مسیر راهپیمایی اربعین عملیاتی انجام دهند، به دلیل جمعیت زیاد زائران ممکن است دهها نفر قربانی شوند و به همین خاطر، حشدالشعبی از هفته‌ها قبل از مراسم اربعین حسینی همه تحرکات مشکوک را زیر نظر می‌گیرد تا هر گونه اقدام احتمالی را از میان بردارد.

در سالهای اخیر بارها گزارشهایی منتشر شده است که نیروهای حشدالشعبی دهها حمله تروریستی را در مسیر پیاده‌روی زائران خنثی کرده‌اند و این نشان می‌دهد سرویسهای اطلاعاتی حشدالشعبی قدرتمندتر از قبل شده است و هر تحرکی از سوی تروریستها را در نطفه خفه می‌کنند. همچنانکه پس از پایان مراسم پیاده‌روی اربعین، مقامات عراقی همواره از تلاشهای نیروهای امنیتی به ویژه حشدالشعبی در تامین امنیت زائران قدردانی کرده‌اند و آنرا موفقیت‌آمیز خوانده‌اند. هر چه امنیت زائران حسینی (ع) بیشتر فراهم شود، میزان جمعیتی که از کشورهای دیگر به این مراسم می‌آیند نیز افزایش خواهد یافت. حضور تعداد زیادی از زائران علاوه بر اینکه میزان دلبستگی به سالار شهیدان در سراسر جهان را نشان خواهد داد، از طرفی همچون خاری بر چشمان آمریکا و متحدانش فرو خواهد رفت که برای تضعیف این آیین دینی تلاش می‌کنند. زیرا آنرا نشانه اتحاد بین شیعیان می‌دانند که برای منافع غرب و رژیم صهیونیستی خطرناک است. همچنانکه مقامات صهیونیستی در سالهای اخیر بارها اعتراف کرده‌اند که اگر نیروهای مقاومت در منطقه با هم متحد شوند، می‌توانند امنیت در سرزمینهای اشغالی را از ببین ببرند و این اتحاد نیز روز به روز در حال تقویت است و از یمن گرفته تا لبنان و غزه همگی اتاق فکر مشترکی را تشکیل داده‌اند و همین مسئله ترس و وحشت را در بین مقامات تل‌آویو ایجاد کرده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات