جمعه ؛ 30 شهريور 1403
31 مرداد 1401 - 12:49

به بهانه روز جهانی مساجد؛

معجزه «مسجد» در جامعه ایرانی
نویسنده :
حامد کرمانی‌زاده
کد خبر : 12481

پایگاه رهنما:

53 سال پیش در روز 30 مردادماه 1348 (مصادف با بیست و یکم ماه اوت) مسجدالاقصی که قبله نخست مسلمین است، توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. همین واقعه شوم و دردناک باعث شد تا پس از انقلاب اسلامی، این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی با عنوان «روز جهانی مساجد» نامگذاری  شده و در تقویم ملی کشورمان نیز درج شود.

هدف از این نامگذاری، نه صرفا برگزاری چند مراسم و همایش و اعلام موضع فرهنگی و سیاسی، بلکه توجه دادن مردم ایران و جهان اسلام و نخبگان آنها به اهمیت و اثرگذاری جایگاه «مسجد» در تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده است.

تجربه هم نشان داده است که منشاء عموم تحولات سازنده در جامعه ما و دیگر جوامع اسلامی، مساجد بوده‌اند و در تمام بزنگاه‌ها، این مساجد بوده‌اند که کانون همدلی و هماهنگی مردم و هدایت آنها به سمت اهداف متعالی شده‌اند. به طوری که دیگر کانون‌ها و اجتماعات – با وجود ارزشمندی هرکدام از آنها – هیچکدام نمی‌توانند جای مسجد را پر کنند و همطراز آن شوند و این نقش بی‌بدیل هم به ویژگی ذاتی مسجد برمی‌گردد که هم محفلی برای یاد خدا و معنویت است و هم فرصتی برای یادگیری و تعالی و هم میعادی برای همدلی، هماهنگی و یاری یکدیگر برای ساختن جامعه و رفع مشکلات آن.

همین نقش اثرگذار و چندجانبه، یک فرصت طلایی برای شرایط امروز کشور است تا با بهره‌گیری از ظرفیت مساجد، زمینه‌های جذب نسل نوجوان و جوان به ارزش‌های متعالی انسانی و نیز استحکام زیرساخت‌های اجتماع را فراهم کنیم.

  • مسجد؛ کانون رهایی جوامع

تجربه انقلاب شکوهمند اسلامی و پیروزی مردم بر رژیم ستمشاهی مورد حمایت آمریکا و غرب نیز نشان می‌دهد که حلقه‌های اولیه حرکت و تعالی مردم از مساجد شروع شده است؛ به گفته رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «یکی از ابتکارات مهم امام بزرگوار ما، از هنرهای بزرگ این مرد بزرگ همین بود که از اوّل انقلاب مساجد را محور قرار داد».

این تجربه در عموم کشورهای اسلامی هم اثبات شده است؛ رهبرمعظم انقلاب در همین رابطه یادآوری می‌کنند که «مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در كشور عزیز اسلامی ما، بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضت ها و حركت های اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم كشورهای شمال آفریقا كه مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر كشورهایی كه سالها در زیر سلطه‌ی نظامی استعمار فرانسوی‌ها بودند - از مساجد شروع شد، كه به پیروزی هم رسید و كشورها استقلال پیدا كردند. انقلاب در این كشورها هم، آن روزی رو به شكست رفت و دوباره ملت‌ها استقلال خودشان را از دست دادند كه رابطه‌ی خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع كردند».

  • مسجد؛ پناهگاه امروز و فردای مردم

امروز و در شرایطی که مسائل فرهنگی و اجتماعی  روز به روز پیچیده‌تر و حساس‌تر می‌شوند و مدیریت آنها نیز ظرافت بیشتری نسبت به گذشته می‌طلبد، باز هم این مساجد هستند که می‌توانند نقش محوری و اصلی در گردهمایی، همدلی، هم‌افزایی و رشد و تعالی اقشار مختلف جامعه ایرانی به ویژه نوجوانان و جوانان ایفا کنند.

این مسئله، مستلزم بهره‌گیری از توان ائمه جماعات فاضل و دانشمند، خوش ذوق و دغدغه‌مند و مردمی است تا با کمک هسته‌های جوان، اندیشمند و انقلابی، مساجد هر محله را به کانون‌های تربیت نیرو برای بخش‌های مختلف کشور و سنگرهای فعال مقابله با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دشمنان این مردم تبدیل کنند.

مقام معظم رهبری ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۵ در دیدار ائمه جماعات استان تهران این نکته را یادآور شدند و گفتند: «مسجد عبارت است از هسته‌ی مقاومت. مقاومت وقتی گفته می‌شود، فوراً ذهن می‌رود به مقاومت نظامی و امنیّتی و امثال اینها. خب بله، آن هم قطعاً مقاومت است، امّا بالاتر از آن، مقاومت فرهنگی است. حصار فرهنگی، خاکریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همه‌چیز از دست خواهد رفت. من به شما عرض بکنم: امروز بعد از ۳۷ سال، ۳۸ سال از پیروزی انقلاب، انگیزه‌ی دشمنان برای نفوذ در حصار فرهنگی از روز اوّل بیشتر است؛ نه اینکه کم نشده، قطعاً زیاد شده؛ روش‌ها را هم که شما می‌بینید: این شیوه‌های فضای مجازی و تبلیغات گوناگون و ماهواره و امثال اینها؛ [یعنی]انگیزه‌ها بیشتر شده. آماج این حرکت هم درست همان چیزی است که مایه و هسته‌ی اصلی ایجاد نظام اسلامی شد؛ یعنی ایمان دینی، آماج این است».

 

ارسال نظرات