دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
30 مرداد 1401 - 14:16

اهداف رژیم صهیونیستی از فشار بر سازمان‌های مردم‌نهاد فلسطینی

رژیم صهیونیستی که از قدرت‌گیری گروههای مقاومت در کرانه باختری واهمه دارد و با حملات روزانه رعب و وحشت را در این منطقه ایجاد کرده است این بار با یورش به دفاتر و نهادهای حقوق بشری فلسطینی‌ها و مصادره اموال آنها، برگ دیگری از جنایت و اشغالگری را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است
کد خبر : 12473

پایگاه رهنما:

 فشارهای روز افزون رژیم صهیونیستی به فلسطینیان تنها در کشتار و زندان و محاصره خلاصه نشده و یکی دیگر از ابعاد نقض فاحش حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی که چندان به آن پرداخته شده است ممانعت صهیونیست‌ها علیه سازمانهای غیرانتفاعی و مردم‌نهاد در مناطق فلسطینی نشین می‌باشد که در کار امدادرسانی و کمک به بهبود وضعیت اجتماعی میلیون‌ها انسان هستند. در همین راستا روز پنجشنبه نظامیان صهیونیست به 7 نهاد‌ فلسطینی و انجمن‌های فعالیت مدنی و مؤسسات حقوقی در شهر رام‌الله در کرانه باختری به بهانه حمایت از مقاومت و مبارزان فلسطینی یورش بردند. این حمله پس از آن انجام شد که بنی گانتس، وزیر جنگ صهیونیستی اعلام کرد سه انجمن فلسطینی شامل انجمن الضمیر، بیسان و اتحاد کمیته‌های زنان و الحق؛ تروریست هستند. نیرو‌های اشغالگر، وسایل انجمن زنان را از مقر آن خارج و تجهیزات و همه پرونده‌هایش را توقیف کردند.

در یورش نظامیان اشغالگر، سازمان‌های «الحق»، انجمن حمایت از زندانیان و حقوق بشر «آدامیر»، مرکز تحقیقات و توسعه «بیسان»، سازمان بین‌المللی دفاع از کودکان فلسطین، اتحادیه کمیته‌های کار کشاورزی و اتحادیه کمیته‌های زنان فلسطین تعطیل شده و دفتر کمیته‌های کار بهداشت نیز به همین بهانه مورد یورش قرار گرفتند.

رژیم صهیونیستی ادعا کرده است برخی از این گروه‌ها با جبهه آزادیبخش فلسطین ارتباط داشتند؛ ادعایی که این گروه‌ها آن را انکار می‌کنند. این گروه‌ها اقدامات رژیم صهیونیستی را بخشی از سرکوبی می‌خوانند که چند دهه است علیه فعالان سیاسی در اراضی اشغالی ادامه داشته است.

 

فعالیت نهادهای حقوق بشری فلسطین

برخلاف ادعای مقامات صهیونیستی، بیشتر سازمان‌هایی که هدف قرار گرفتند، نهاد‌هایی هستند که تخلفات حقوق بشری رژیم صهیونیستی را ثبت می‌کنند. به طور مثال، سازمان «الحق» یکی از شناخته شده‌ترین سازمان‌های غیردولتی فعال در کرانه باختری، نقض حقوق بشر توسط صهیونیستها را از دهه ۱۹۷۰ مستند کرده بود. همچنین، اتحادیه کمیته‌های کار کشاورزی تلاش می‌کند تا زمین‌های در معرض خطر مصادره توسط رژیم صهیونیستی در منطقه «C» کرانه باختری را که تحت اشغال مستقیم است، احیا کند. سازمان آدامیر، در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد و وکالت حقوقی رایگان به زندانیان سیاسی فلسطینی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند، ارائه می‌کند. سازمان بین‌المللی دفاع از کودکان فلسطین نیز به کودکان فلسطینی که در سیستم دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی بازداشت و تحت پیگرد قرار می‌گیرند، کمک حقوقی رایگان می‌کند. این گروه به خاطر موفقیت در محدود کردن مدت زمان بازداشت کودکان در زندان‌های رژیم صهیونیستی شهرت پیدا کرده است و گزارش‌ها و اطلاعات کلیدی را در مورد موضوع کودکان فلسطینی زندانی منتشر می‌کند. اتحادیه کمیته‌های زنان فلسطین، در سال ۱۹۸۰ برای توانمندسازی زنان فلسطینی در همه سطوح تاسیس شد و به مبارزه ملی فلسطینیان علیه اشغال غیرقانونی اراضی فلسطینی توسط ارتش رژیم صهیونیستی کمک می‌کند. سازمان حقوقی «بیسان» هم در سال ۱۹۸۹ تشکیل شد و با جوانان، کارگران، جوامع فقیر و زنان برای دستیابی به حقوق اقتصادی – اجتماعیشان همکاری می‌کند.

رژیم صهیونیستی اخیراً در واکنش به هشدارها و شکایت‌ دادگاه‌های حقوقی بین‌المللی نظیر سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تجاوزات صهیونیست‌ها به حقوق ملت فلسطین، نام شش نهاد غیردولتی فلسطینی را به صورت یک‌جانبه در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و همه این نهادها با یورش نظامیان اسرائیلی پلمپ شدند. بر اساس آمارها، از سال ۱۹۶۷ تاکنون رژیم صهیونیستی فعالیت بیش از ۴۰۰ سازمان محلی و بین‌المللی از جمله تمامی احزاب سیاسی اصلی فلسطینی را ممنوع کرده است.

صهیونیستها تلاش می‌کنند نهادهای حقوق بشری فلسطینی را تحت عنوان تروریست قلمداد کرده و از فعالیت آنها ممانعت کنند تا گزارش‌هایی از جنایات اشغالگران اسرائیلی به سازمانهای بین‌المللی مخابره نشود. بررسی فعالیت نهادهای مدنی که توسط صهیونیستها مورد یورش واقع شدند، نشان می‌دهد که این نهادها مانع بزرگی در مسیر اشغالگری‌های صهیونیستها بودند و ادامه فعالیت آنها در شرایط کنونی می‌توانست به ضرر این رژیم تمام شود. زیرا هر چه جنایات اشغالگران اسرائیلی بیشتر در جهان بازتاب داشته باشد، خشم و نفرت افکار عمومی نیز علیه این این رژیم افزایش پیدا خواهد کرد و این مسئله در زمانی که صهیونیستها تلاش می‌کنند روابط خود را با کشورهای عربی عادی سازی کنند، می‌تواند بهای سنگینی برای آنها داشته باشد. رژیم صهیوینستی که در تدارک یک کارزار گسترده  نظامی در کرانه باختری است، با اینگونه جنایتها می‌خواهد فضای سیاسی و اجتماعی در سرزمینهای اشغالی را امنیتی کرده و هر گونه صدای مخالفی را خفه کند.     

 

سابقه سازمان‌های مردم‌نهاد در فلسطین

در سال 1948، فلسطینی ها 78 درصد از سرزمین مادری خود را از دست دادند. آنچه باقی مانده بود دو منطقه غیر پیوسته شامل کرانه باختری، که 22 درصد از منطقه اصلی را در آن برهه تشکیل می داد، و نوار غزه، با 1 درصد از مساحت اصلی، می‌شد.

از این زمان به بعد و در طول دهه‌ها اشغالگری، مقیاس فاجعه انسانی بسیار زیاد بوده است. نزدیک به یک میلیون فلسطینی یک شبه پناهنده شدند از این تعداد، 350000 نفر به کرانه باختری گریختند و 250000 نفر به نوار کوچک غزه هجوم بردند و صدها هزار نفر نیز آواره کشورهای همسایه همانند مصر و اردن و سوریه شدند؛ آنهم در حالی که اکثریت این پناهندگان جمعیتی بی‌بضاعت و محتاج کمک‌های انسانی بودند زیرا بیشتر افرادی که خانه، دارایی و زمین های خود را از دست دادند، دهقانان بی سوادی بودند که زمین تنها منبع امرار معاش آنها محسوب می‌شد.

در غیاب دولتی که با ارائه خدمات به مردم، جامعه فلسطینی را حمایت کند، سازمان های غیردولتی فلسطینی که از سال 1948 خدمات اجتماعی را ارائه می کردند رشد یافتند و سازمان های غیردولتی جدید ظاهر شدند.

در نتیجه این تاریخچه درگیری، پناهندگان و اشغال امروزه بیش از 500 سازمان غیردولتی فلسطینی در کرانه باختری و غزه فعالیت دارند به ارائه خدمات اساسی اجتماعی مشغول هستند.

بانک جهانی در دهه 90 مجدداً تعهد خود را نسبت به کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه تجدید کرد که در مورد فلسطین پروژه (PNGO)  به عنوان یک طرح کاهش فقر در پیش گرفته شد. این پروژه در سال 1997 تأسیس شد.

 

واکنشها به جنایت صهیونیست‌ها

یورش نظامیان اسرائیلی به نهادهای فلسطینی، واکنش تند فلسطینی‌ها و جامعه جهانی را به همراه داشته است.   

شعوان جبارین، مدیر کل موسسه حقوقی «الحق» گفته که بهانه‌ها و ادعا‌های امنیتی که رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند، واقعیت ندارد و ما به موجب قانون فلسطین از صهیونیست‌ها می‌خواهیم که ادعا‌ها خود در مورد فعالیت‌های تروریستی را ثابت کنند. دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین هم در واکنش به این جنایت، تاکید کرد بستن موسسات غیردولتی از سوی اشغالگران، تنش‌آفرینی خطرناکی برای ساکت کردن صدای حق و عدالت است. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز زدن برچسب تروریستی بر این هفت نهاد که شش مورد آن‌ها متعلق به گروه‌های حقوق بشری هستند را موجب نگرانی دانست و اعلام کرد که اقدام تأسف‌برانگیز تروریستی اعلام کردن این گروه‌های مردم نهاد از سوی اسرائیل، با هیچ شواهد معتبر و محکمی همخوانی ندارد.

علاوه بر این، چند سازمان حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل نیز حمله مأموران رژیم صهیونیستی به دفاتر این گروه‌ها را محکوم کردند. همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنشی اعلام کرد، این تصمیم رژیم صهیونیستی یک جنایت و تجاوز آشکار به سازمان‌های مدنی فلسطینی و نیز تجاوز به تمام سیستم حقوقی بین‌المللی است. سازمان دموکراسی در جهان عرب هم در واکنش به این اقدام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم اشغالگر هیچ دلایلی برای این اقدام خود و حمایت از موضعش ارائه نکرده است؛ به همین خاطر هیچ کشوری در دنیا از این تصمیمش حمایت نمی‌کند.

در میان موج محکومیت‌های جهانی اما دولت آمریکا که همواره حامی اصلی جنایت‌آفرینی صهیونیست‌ها بوده است این بار نیز تنها به اظهار نگرانی بسنده کرده و از مقامات تل‌آویو خواسته تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار واشنگتن قرار دهد.

 

وحشت از مقاومت  

یورش صهیونیستها به سازمانهای مردمی فلسطین درحالی انجام می‌شود که دو هفته پیش جنگ سه روزه بین جنبش جهاد اسلامی و ارتش صهیونیستی درگرفت و صهیونیستها تعدادی از زنان و کودکان را به شهادت رساندند و متعاقب آن اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری فلسطین خواستار تحقیقات درباره جنایتهای اشغالگران در نوار غزه شدند. بنابراین، اسرائیل قصد دارد با تعطیلی دفاتر حقوق بشری، از آشکار شدن جنایت‌های خود در عرصه بین‌المللی ممانعت به عمل بیاورد.

حمله صهیونیستها به سازمان‌های حقوق بشری فلسطین را باید تازه‌ترین برگ از جنایتها در تاریخ این رژیم دانست که حتی فعالیت این سازمانها را نیز تحمل نمی‌کند؛ نهادهایی که مدافع دفاع از حقوق فلسطینی‌ها هستند و خواستار پایان دادن به 7 دهه اشغالگری رژیم آپارتایدی هستند که هیچ حقی برای انسانها قائل نیست. حقوق مردم مظلوم فلسطین بیش از هفت دهه است که زیر سم اشغالگران صهیونیستی له می‌شود و در این مدت نظامیان صهیونیستی انواع جنایتها را علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده‌اند و اکنون کار به جایی رسیده که حتی به سازمانهای حقوق بشری هم رحم نمی‌کنند و این اقدام نشان می‌دهد که به رغم ادعای ظاهری مقامات تل‌آویو، این رژیم حتی از خشت و آجرهای ساخت فلسطین نیز وحشت دارد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات