دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
02 مرداد 1401 - 19:22

حمله پهپادی به پایگاه ترکیه ای در مرز عراق

يك پایگاه ترکیه ای در مرز عراق هدف قرار گرفت.
کد خبر : 12284

پایگاه رهنما:

حمله پهپادی به پایگاه ترکیه ای در مرز عراق

يکشنبه 2 مرداد 1401
 

 

يك پایگاه ترکیه ای در مرز عراق هدف قرار گرفت.

به گزارش الوقت، پس از آن‌که، صبح یکشنبه  منابع رسانه‌‌ای عراق از شنیده شدن صدای هفت انفجار در داخل یک پایگاه نظامی ترکیه در عراق خبر دادند، اعلام شد که با چند پهپاد بال ثابت، پایگاه نظامی «بامرانی» واقع در مرزهای مشترک عراق و ترکیه هدف قرار گرفته است.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، صبح یکشنبه در خبری فوری از هدف قرار گرفتن این پایگاه نظامی ترکیه در منطقه بامرانی واقع در استان دهوک در منطقه کردستان عراق در واکنش به حمله توپخانه‌ای اخیر آنکارا علیه یک منطقه گردشگری در این استان خبر داد.

پس از آن، کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر این خبر، از افزایش شمار پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین و بالگردها برای حمل و نقل شخصی بر فراز شهر اربیل خبر دادند.

به رغم هشدار عراقیها اما ترکیه به ماجراجوییهای خود در خاک عراق ادامه می‌دهد و در تازه‌ترین تحولات، توپخانه ارتش ترکیه مناطقی در اقلیم کردستان را مورد هدف قرار داد که طی آن دهها گردشگر کشته و زخمی شدند، اقدامی که خشم و انزجار عراقیها را به همراه داشت و هزاران نفر در برابر مراکز دیپلماتیک ترکیه در بغداد و بصره تجمع کرده و پرچم این کشور را از بالای سفارتخانه پایین کشده و آتش زدند.

 درحالی که مقامات عراقی چند سال است که نسبت به اقدامات ترکیه در شمال این کشور هشدار می‌دهند و خواهان خروج نظامیان ترک هستند اما مقامات آنکارا کماکان به تحرکات تنش آفرین خود ادامه می‌دهند. ترکیه که در طی سالهای گذشته به بهانه مقابله با تروریستها در خاک عراق چنبره زده و حملاتی نیز علیه پناهگاه‌های گروهک پ ک ک داشته است، این بار مناطق غیرنظامی را در استان دهوک اقلیم کردستان مورد هدف قرار داد.

در این حملات که منابع رسمی عراقی تایید کرده‌اند، تفریح‌گاهی در شهر زاخو در مرز عراق و ترکیه روز چهارشنبه هدف حمله توپخانه‌ای قرار گرفت که بر اثر آن 9 گردشگر کشته و ۲۳ نفر مجروح شدند که به گفته مقام‌های عراقی، کودکان هم در میان قربانیان این حمله هستند. حمله به استان دهوک به مناقشه دیپلماتیک میان ترکیه و عراق کشیده شده است. مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، در سخنانی ترکیه را به نقض صریح حاکمیت کشورش و به خطر انداختن امنیت شهروندان عراقی متهم کرد. او همچنین از آنکارا انتقاد کرد که هیچ توجهی به خواسته‌ دائمی بغداد برای توقف حملات نظامی به خاک عراق ندارد. وزارت خارجه عراق هم سفیر ترکیه را فراخواند و مراتب نگرانی بغداد را نسبت به این حملات ابراز کرد. برخی مقامات عراقی هم در واکنش به این حملات، خواهان مسدود کردن مرزها با ترکیه شده‌اند. دولت عراق گفته که برای محکوم کردن حملات ترکیه، نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد داد. گفته می‌شود در یک ماه گذشته ارتش ترکیه بیش از 280 بار مناطقی از عراق را مورد هدف قرار داده است.

با وجود تایید این حملات از سوی مقامات بعداد، اما مقامات آنکارا هر گونه حمله به استان دهوک را رد کرده و گفته‌اند که برای شفاف شدن مسئله تحقیقاتی انجام خواهند داد و بلافاصله انگشت اتهام خود را به سمت گروه پ ک ک گرفته و آنرا به اجرای چنین عملیاتی متهم کردند. وزارت خارجه عراق، ادعای آنکارا در رد این حملات را شوخی سیاه توصیف کرده است. ترکیه از چند سال پیش از فرصت جولان تروریستهای داعش در عراق بهره‌برداری کرده و با استقرار نظامیان خود در شمال عراق چندین پایگاه را در این مناطق احداث کرد و با وجود هشدار عراقیها برای خروج از خاک کشورشان، اما از آنزمان تاکنون هر روز استحکامات نظامی خود را تقویت کرده است.

حمله ترکیه به گردشگران عراقی، حتی در خارج از این کشور نیز واکنشهایی را به همراه داشته است و آمریکا، آلمان و مارات از جمله کشورهایی بودند که این حمله را محکوم کرده‌اند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات