پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 مرداد 1401 - 19:20

وظیفه پلیس در امنیت روانی جامعه

امنیت روانی جامعه یکی از اهداف اصلی حملات دشمن در جنگ شناختی و ادراکی برعلیه مردم است.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 12283

پایگاه رهنما:

امنیت روانی جامعه یکی از اهداف اصلی حملات دشمن در جنگ شناختی و ادراکی برعلیه مردم است. تامین امنیت روانی مردم همواره مورد توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب  بوده است. معظم له دردیدارتیر ماه بامسئولان قضایی می فرمایند: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهن ها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را می کردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر می کند، مردم را نگران می کند، ذهن مردم را خراب می کند. یک دروغی را مطرح می کند، شایع می کند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین می رود. یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه برخورد با این مسئله است.» ایشان در مناسبت‌های مختلف از جمله در ششم اردیبهشت ۱۳۹۴ در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی و یا در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ و برخی مناسبت‌های دیگر هم تذکرات مهمی درخصوص امنیت روانی بیان فرموده اند. از مجموع برآیند سخنان رهبرمعظم انقلاب در این رابطه به سه نکته مهم واقف می شویم:

اولاً- امنیت محدود به امنیت فیزیکی و جسمی نیست.

ثانیاً- امنیت روانی مردم بسیار اساسی و مهم است.

ثالثاً - امنیت صوری و کاذب هیچ وقت مدنظر ایشان نبوده است.

دقیقاً به همین دلیل است که ایشان حدود نه سال پیش در جمع فرماندهان نیروی انتظامی نظیر  همین سخنانی که در جمع مسئولان قوه قضائیه داشتند امنیت روحی و روانی را حق اساسی مردم دانستند و به‌صراحت هشدار دادند که امنیت یک امر صوری، زبانی و رسانه‌ای نیست. در واقع، ایشان امنیت را به بخش‌های مختلف توسعه  داده و ‌فرمودند: «امنیت هم یک امر تبلیغاتی و زبانی نیست که انسان بگوید آقا، ما امنیت ایجاد کردیم. شما اگر صدبار در اطّلاعیّه‌ها، اعلامیّه‌ها و گفتارها بگویید که بله، ما این خیابان را امن کردیم، بعد شب که مردم در این خیابان رفت‌وآمد می کنند، با عوارض ناامنی مواجه بشوند، خب آن گفته‌ها اثری نمی کند: «دوصد گفته چون نیم کردار نیست»؛ مردم باید احساس امنیت بکنند. احساس امنیت هم متوقّف است بر وجود واقعی امنیت؛ امنیت باید واقعاً وجود داشته باشد.» (6/2/1394)

حق مردم است که امنیت روحی و روانی آنها تامین شود. رسانه‌ها و تریبون‌داران مختلف نباید به بهانه تأمین حق مردم برای دانستن، حق امنیت روحی و روانی آنان را در معرض مخاطره و تعرض قرار بدهند؛ هیچ‌جای دنیا به‌ویژه رسانه‌های غربی که ادعای بی‌طرفی و حق مردم به دانستن دارند، هیچ‌وقت جنازه قربانیان را نشان نمی‌دهند. آیا رسانه‌های آمریکا -چه فضای مجازی و چه رسانه‌های اصلی- تصاویر جنازه‌ای را پخش می‌کنند؟ فقط تصویر دیواری که آغشته به خون است دیده می‌شود و جنازه‌ای دیده نمی‌شود. چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه حق امنیت روحی و روانی مردم را رعایت می‌کنند و با این کار‌شان هم فرهنگ‌سازی کردند، هم مجازات سختی را برای تعرض به امنیت روحی و روانی وضع کرده اند.

در واقع، یکی از راهکارهای تأمین امنیت روحی و روانی مردم و تعرض‌نکردن به آنان، توجه توأمان و هم‌زمان به حق مردم به دانستن و حق امنیت روحی و روانی مردم است. این مسئله در رسانه‌های غربی رعایت می‌شود، ولی در جامعه ما که به طریق اولی باید رعایت شود، رعایت نمی‌شود.

این روزها شاهد هستیم که برخی به صورت هدفمند تصاویری را از نوع رفتار پلیس با شهروندان در فضای مجازی منتشر می کنند تا احساسات مردم را با این تصاویر جریحه دار کرده و جامعه را دوقطبی بین حاکمیت با مردم نشان دهند. آنچه در روزهای اخیر از یک ماشین « ون » پلیس برای انتقال دختری که شئونات حجاب را رعایت نکرده بود و مادری که جلوی ماشین پلیس ایستاده بود در شبکه های مجازی منتشر گردید  را نباید یک اتفاق ساده و برنامه ریزی نشده دانست. حداقل این است که یک موضوع کوچک اجتماعی که هرروز در کشورهای مدعی دموکراسی نمونه های آن رخ می دهد به نحوی تبدیل به یک سوژه مهم خبری شد و مبنایی برای حمله به پلیس شد. در اینجا دو نکته حائز اهمیت است:

  • به همان میزان که دیگران مدعی هستند این عملکرد پلیس باعث ترس شهروندان شده و از نگاه آنها امنیت روانی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، به این مهم باید توجه داشته باشند که رفتارهای ساختارشکنانه جماعتی که بی محابا و بدون رعایت حقوق مردم با ظاهری تحریک کننده به اماکن عمومی می آیند، بیش از آنکه پلیس با دستگیری آنها موجب سلب امنیت روانی این جماعت باشد، این افراد بوده اند که امنیت روانی را به خطر انداخته اند و حاصل همین رفتارهای ساختارشکنانه در جامعه بوده که هر روز با پدیده های نوظهور غیر اخلاقی مواجه هستیم.
  • پلیس در این مقطع زمانی که هر گوشی تلفن همراه یک رسانه محسوب می شود، شرایط بسیار سختی را پیش رو دارد. طبیعی است که در این شرایط هم پلیس باید نسبت به رفتار و اقدامات خود کمال دقت را داشته باشد تا شیاطین رسانه ای در خدمت بنگاه های خبرپراکنی دشمن نتوانند با تبدیل یک موضوع کوچک به سوژه بزرگ خبری، خوراک تبلیغاتی برای دشمن فراهم کنند.پلیس می تواند هم با اطلاع رسانی به موقع ، سریع و روایت درست از یک موضوع، دشمن را نا امید کرده و هم با این اقدام مناسب خود، موج خبری رسانه های داخل نظام را بر علیه رسانه های دشمن بسیج کرده و آرامش و امنیت را به جامعه تزریق کند.

ارسال نظرات