01 مرداد 1401 - 12:52
با جنگ افروزی آمریکا و رزمایشهای قدرتمند چین

بوی باروت از شرق آسیا بلند شد

در پی ماجراجوییهای آمریکا در تایوان، ارتش چین قصد دارد رزمایشی را در دریای چین جنوبی برگزار کند. اقدامی که هشداری برای آمریکاییها است تا در محاسبات خود علیه تمامیت ارضی این کشور اشتباه نکنند.
کد خبر : 12267

پایگاه رهنما:

درحالی که مقامات چین بارها نسبت به جنگ افروزی‌های آمریکا در اطراف مرزهای خود هشدار داده‌اند اما به نظر می‌رسد دولتمردان کاخ سفید به این هشدارها اعتنایی نمی‌کنند و همین سبب منطقه را به انبار باروتی تبدیل کرده است که هر لحظه احتمال درگیری در آن وجود دارد.

ارتش چین از برگزاری رزمایش پنج روزه در «دریای چین جنوبی» در منطقه‌ای که زنجیره‌ای از جزایر مورد مناقشه وجود دارد و نیروی دریایی آمریکا در آنجا گشت‌زنی می‌کند، خبر داده است. سخنگوی فرماندهی ارتش چین برگزاری این رزمایش را پاسخ به حضور غیرقانونی نیروی دریایی آمریکا در منطقه اعلام کرده است. گفته می‌شود که انواع جنگنده‌، بمب‌افکن‌، جت‌های ضدزیردریایی، زیردریایی، رزمناوها و ناو هواپیمابر چین در این رزمایش‌ حضور دارندهم‌راستا با رزمایش چینی‌ها، آمریکا و ژاپن نیز ۵۲ فروند هواپیما را برای تمرین در دریای ژاپن، دریای فیلیپین و اقیانوس آرام به منطقه اعزام کرده‌اند. این دو کشور اعلام کرده‌اند که این پاسخی به فعالیت دریایی چین و روسیه در آب‌های اطراف ژاپن در هفته‌های قبل بود.

رزمایش دریایی چین درحالی است که در هفته‌های اخیر ناوهای جنگی آمریکا حریم دریایی چین را در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی نقض کرده و به گشت‌زنی پرداخته‌اند و ارتش چین نیز آنها را از این منطقه بیرون رانده است. آمریکا با این اقدامات سعی دارد تا تمامیت ارضی چین را به چالش بکشد ولی پکن بارها هشدار داده که به هر گونه تهاجم خارجی در اطراف مرزهای خود پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد.  

چین ماه گذشته نیز سومین ناو هواپیمار خود را به دریا انداخت تا هشداری برای آمریکا باشد که پکن برای هر گونه سناریویی آماده است. ارتش چین در روزهای اخیر چندین بار واشنگتن هشدار داده که در آماده باش کامل قرار دارد تا آمریکاییها هوس ماجراجویی در مرزهای چین به سرشان نزند. چین اگرچه بزرگترین ارتش جهان را در اختیار دارد و از لحاظ تعداد نیرو و تجهیزات نظامی کمبودی ندارد اما از لحاظ قدرت دریایی تا چند سال پیش با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می‌کرد اما در سالهای اخیر تلاش کرده تا ضعف خود را در عرصه دریایی جبران کند و بنابراین چند ناو هواپیمابر بومی را ساخته است و به جرگه قدرتهای بزرگ دارای این فناوری پیوسته است.

چین در یک دهه گذشته، تلاش کرده تا توان نظامی خود را تقویت کرده و هژمونی آمریکا در منطقه و جهان را به چالش بکشد و در این مدت بودجه نظامی خود را چند برابر افزایش داده است و اکنون بعد از آمریکا در رده دوم کشورهایی است که بالاترین بودجه نظامی را دارند و همین اقدامات نگرانی واشنگتن را در پی داشته است.

 آمریکا در یک دهه گذشته در راهبرد امنیتی خود چین را به عنوان تهدید جدید برای منافع جهانی خود معرفی کرده است و با هر ابزاری برای مهار اژدهای زرد استفاده می‌کند. اعزام هزاران نیروی نظامی و دهها ناو جنگی و جنگنده‌ها به شرق آسیا در سالهای اخیر، همگی در راستای مقابله با تهدیدات چین انجام شده است. وحشت آمریکا و متحدانش از تهدید چین را به خوبی می‌توان در نشست اخیر گروه 7 مشاهده کرد که بودجه 600 میلیاردی را برای مقابله با سیاستهای جهانی پکن اختصاص دادند.   

 

تاثیر بحران اوکراین بر تایوان

آمریکا که چند سالی است تنشها با چین را به اوج خود رسانده است پس از شروع بحران اوکراین بر آتش درگیری در تایوان می‌دهد. مقامات آمریکایی و اروپایی که به دلیل حمایتهای چین از روسیه در جنگ اوکراین  نگران هستند به همین خاطر سعی کرده‌اند در این مدت چینی‌ها را برای اقدام نظامی در تایوان تحریک کنند. از همان ابتدای جنگ اوکراین، غربیها بارها ادعا کردند که اقدام روسیه سبب می‌شود تا چین نیز عملیات نظامی در تایوان را کلید بزند. این درحالی است که مسئله تایوان با اوکراین بسیار متفاوت است زیرا چینی‌ها این منطقه را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌دانند و اقدام نظامی احتمالی در این منطقه را با اتفاقاتی که در اوکراین در جریان است جدا می‌دانند. زیرا چین، تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و آمریکا نیز در توافقی، «اصل چین واحد» را پذیرفته است تواقی که البته در پی افزایش مداخلات واشنگتن در تایوان طی سالیان اخیر برای تحت فشار قرار دادن پکن دیگر چینی‌ها را نسبت به اقدامات کاخ سفید دلگرم نمی‌کند.

مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا درماههای اخیر بارها به تایوان سفر کرده‌‌اند تا حمایت همه جانبه این کشور از تایوانی‌ها را در مقابل چین اعلام کنند. چینی‌ها سفر آمریکاییها را تحریک کننده می‌دانند و اعلام کرده‌اند که اقدامات قاطعی را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود اتخاذ می‌کننند. همچنین واشنگتن قراردادهای چند صد میلیونی را برای فروش تسلیحات به تایوان امضا کرده است اقدامی که به شدت خشم چین را برانگیخته است. پکن گفته که اقدامات واشنگتن ویرانگر صلح و ثبات و خطرآفرین در تنگه تایوان است. چین در یکسال گذشته برای اینکه اقتدار نظامی خود را به رخ آمریکا بکشد، دهها بار رزمایش هوایی در آسمان تایوان انجام داده است و با این اقدام نشان داده که در حمایت از تمامیت ارضی خود حاضر است حتی وارد جنگ شود.

آمریکا که قدرت روزافزون نظامی و اقتصادی چین را تهدید جدی برای منافع خود می‌داند، در ماههای اخیر تلاش کرده تا با کمک متحدانش در آسیا و اقیانوسیه حلقه محاصره علیه رقیب نوظهور خود را تنگتر کند و در این راستا ائتلاف منطقه‌ای تشکیل داده است. ادعای آمریکاییها نسبت به حمله قریب الوقوع چین به تایون حتی به متحدان آمریکا در آسیا نیز سرایت کرده است و مقامات ژاپن نیز مدعی هستند که تنشها در تایوان به حالت انفجار درآمده است و هر لحظه امکان وقوع درگیریها در این منطقه وجود دارد.

 آمریکا در حالی به دنبال تنش آفرینی در تایوان است که جهان هنوز از تبعات منفی جنگ اوکراین و پاندمی ویروس کرونا کمر راست نکرده است و بروز جنگ در این منطقه به دلیل ابعاد گسترده‌ای که دارد، می‌تواند دنیا را با بحران جدیدی مواجه کند.

آمریکاییها همانگونه که تحرکات نسنجیده خود در اوکراین، روسیه را به جنگ با این کشور کشاندند، قصد دارند چین را نیز به جنگ در تایوان سوق دهند و با حمایتهای نظامی از این منطقه خودمختار، هزینه‌های چین را بالا برده و با ایجاد یک ائتلاف منطقه ای این کشور را تضعیف کنند. مقامات کاخ سفید به خصوص جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته‌اند که در صورت وقوع جنگ، از تایوان حمایت خواهند کرد و همین موضع‌گیریها به تشدید تنشها بین پکن و واشنگتن منجر شده است و مقامات پکن اخیرا اعلام کرده‌اند که روابط دوجانبه با واشنگتن در خطر است.

آمریکا به خوبی به این مسئله واقف است که اگر چین اقدام نظامی در تایوان انجام دهد، همه سناریوهای آتی آن را نیز با دقت برای خود ترسیم خواهد کرد و همین مسئله سبب شده تاکنون رخداد ناگواری در این منطقه رخ ندهد و اختلافات پکن و واشنگتن در حد جنگ لفظی بین مقامات دو طرف باقی مانده است. همه می‌دانند که هر گونه اشتباه محاسباتی از سوی غرب در شرق آسیا، با آن چیزی که آمریکاییها در اوکراین برای خود ترسیم کرده بودند متفاوت خواهد بود و هر گونه اقدام خودسرانه می‌تواند به ضرر آنهایی تمام شود که برای منطقه برنامه پچیده‌اند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات