پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 تير 1401 - 17:58
چگونه ارزش­های انقلاب اسلامی را در نسل جدید تبیین کنیم

الگوی اقناعی نسل z

درونی ­سازی ارزش­های حاکمیت یکی از مهم­ترین کارویژه ­های نهادهای سیاسی هرحاکمیتی محسوب می­شود. جمهوری اسلامی ایران دارای ارزش­های دینی و ملی والایی است که برای درونی ­سازی آن در نسل جدید باید شیوه جدیدی مدنظر قرار بدهد.
نویسنده :
مرضیه آزادخواه
کد خبر : 12194

پایگاه رهنما:

درونی­سازی ارزش­های حاکمیت یکی از مهم­ترین کارویژه­های نهادهای سیاسی هرحاکمیتی محسوب می­شود. جمهوری اسلامی ایران دارای ارزش­های دینی و ملی والایی است که برای درونی­سازی آن در نسل جدید باید شیوه جدیدی مدنظر قرار بدهد.

  • نسل z چه کسانی هستند؟

نسل زد که به آن نسل زومر نیز گفته می‌شود نسلی است که در طول سال‌های 1995 تا 2010 در دنیا متولد شده‌اند. این نسل در واقع در عصر تکنولوژی و همچنین شرایط عجیب و غریب و سخت اقتصادی در دنیا متولد شده‌اند. این نسل به شدت به استفاده از تکنولوژی مثل گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و رایانه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند. به نحوی که بدون آن‌ها عملاً زندگی برای این نسل غیر ممکن می‌شود.

  • ارزش­های نظام اسلامی کدامند؟

ارزش­های انقلاب اسلامی مبتنی بر معارف اسلام ناب محمدی (ص) شکل گرفته است. بهترین راوی و تبیین کننده این ارزش­ها ولی­فقیه است. حضرت آیت­الله خامنه­ای(مدظله العالی) در همین راستا فرمودند:‌« اصول انقلاب در درجه‌ی اوّل، مثل حاکمیّت دین. اصلاً جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی برای حاکمیّت دین خدا تشکیل شد؛ اصلاً برای این است که جامعه با شکل و هندسه‌ی دینی زندگی کند و تنظیم بشود. حکومت با هندسه‌ی دینی تنظیم بشود و حرکت کند و پیش برود و اقدام کند؛ این جزو بیّنات انقلاب بود. مردم جان دادند، خون خودشان را تقدیم کردند، نثار کردند برای اینکه این اتّفاق بیفتد؛ این جزو اصول انقلاب است؛ این را تضعیف میکنند. یا مثلاً عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر؛ این جزو اصول انقلاب است. تسلیم نباید شد؛ زورگویی دشمن را نباید تحمّل کرد؛ اینکه ما با دشمن مِن‌باب‌مثال یک وقتی مذاکره کنیم، صحبت کنیم، تعامل کنیم، این یک حرف دیگر است. انقلاب به ما می گوید که در مقابل زورگویی و حرف زور دشمن، نباید تسلیم شد؛ تا حالا هم به توفیق الهی تسلیم نشده‌ایم، بعد از این هم همین خواهد بود؛ این جزو اصول است.» همچنین رهبرمعظم انقلاب اسلامی در سخنرانی دیگری در تبیین ارزش­های انقلاب اسلامی فرمودند: «نفى استثمار، نفى سلطه‌پذیرى، نفى تحقیر ملت به وسیله‌‌ قدرت‌هاى سیاسى دنیا، نفى وابستگى سیاسى، نفى نفوذ و دخالت قدرت‌هاى مسلط دنیا در کشور، نفى سکولاریسم اخلاقى؛ اباحیگرى؛ اینها را جمهورى اسلامى قاطع نفى می‌کند. یک چیزهائى را هم اثبات می‌کند: اثبات هویت ملى، هویت ایرانى، اثبات ارزش‌هاى اسلامى، دفاع از مظلومان جهان، تلاش براى دست پیدا کردن بر قله‌هاى دانش؛ نه فقط دنباله‌روى در مسئله‌ى دانش، و فتح قله‌هاى دانش؛ اینها جزو چیزهایى است که جمهورى اسلامى بر آنها پافشارى می‌کند.» به تعبیر رهبرمعظم انقلاب اسلامی نسل جدید استعداد و توان جدی برای پیشبرد ارزش های انقلاب اسلامی دارند و در همین راستا فرمودند: «نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکل‌گیری یک جامعه‌ی دینی عادلانه و آرمان‌خواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمی­تواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد. کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی می‌آموزد که استعداد و توان بالقوه‌ی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزش های اسلامی و انقلابی شکوفا کند و به کار گیرد. این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهده‌دار آن شده‌اند.»

  • نسل جدید و ارزش­های هویتی انقلاب اسلامی

در برابر پرسش­ها و سوالات نسل جدید و تکاپو برای درونی­سازی ارزش­های انقلاب اسلامی برای نسل جدید باید چند محور جدی را رعایت کنیم. محورهای ذیل بخشی از نکات تعاملی با نسل جدید است.

1.عامل ارزش­های انقلاب اسلامی باشیم

برای هرگونه درونی­سازی مفاهیم در عرصه دینی منطبق بر اقوال باید راوی خود عامل به خصایص نیکو باشد. این الگوی رفتاری باید در ایجاد هنجارسازی نسل جدید با ارزش­های انقلاب اسلامی نیز رخ بدهد. عاملان و کارگزاران این رویکرد با مختصات رفتاری یک نیروی در تراز انقلاب اسلامی در جامعه حضور داشته باشند. تضاد گفتاری و رفتاری در نسل جدید تبعات بیشتری نسبت به دهه­های پیشین دارد.

  1. با زبان نسل جدید گفت­وگو کنیم

هریک از نسل­ها دارای زبان منحصر به فرد هستند؛ یعنی از واژگان، تعابیر و اصطلاحات خاصی بهره می­جویند و هریک دارای بار معنایی خاص است. بهترین نوع ارتباط­گیری با جوانان، هم نوایی با ادبیات خاص آنان است و این مدل رفتاری، بستر مناسبی برای ایجاد تعامل است. بنابراین باید ارزش­های انقلاب اسلامی را در بافت دهه 80 و 90 معنایابی کنیم؛ به تعبیر واضح تر اگر خواهان برجسته­سازی مفهوم عدالت در نسل جدید هستیم برای بازنمایی آن، ادبیات دهه شصت کاربرد چندانی ندارد بلکه باید این مفهوم را در هنجارهای گفتاری نسل جدید معنادهی کنیم.

  1. جدیدسازی ابزارها برای انتقال معنا را مدنظر داشته باشیم

با رشد روزافزون ابزارهای ارتباطی به خصوص فضای مجازی گونه­های تعاملی نسل جدید متنوع و متکثر شده است. براساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی برای افراد ۱۵ساله و بیشتر در کشور که در سال ۱۳۹۶برابر ۵۳درصد بوده، در سال ۱۳۹۹به ۶۵درصد رسیده و متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی از یک ساعت و ۴دقیقه در سال ۹۶به یک ساعت و ۳۲دقیقه در سال ۱۳۹۹رسیده است. همچنین میزان عضویت در پیام‌رسان واتساپ در این بازه زمانی ۳ساله که شامل برش‌های زمانی قبل و بعد از پاندمی کرونا است از ۲۴درصد به ۸۸.۵درصد رسیده و در اینستاگرام از ۴۳.۱درصد به ۶۸درصد افزایش یافته است. هر چند این آمارهای مقایسه‌ای مربوط به تمامی گروه‌های سنی بالاتر از ۱۵سال است، اما حتی اگر با وجود شکاف دیجیتال در سنین بالا، توزیع یکنواختی را برای گروه‌های سنی مختلف تصور کنیم، نشان می‌دهد که میزان حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی ۳ تا ۴ برابر شده است. با این اوصاف باید از ابزارهای جدید ارتباط برای تبیین ارزش­های هویتی انقلاب اسلامی استفاده کنیم تا خلاء گفتمانی در این سطح بروز پیدا نکند.

  1. عملیات روانی دشمن را بشناسیم

دشمنان انقلاب اسلامی برای آحاد جامعه ایرانی دارای طراحی عملیات روانی با هدف ایجاد گسست میان شهروندان و حاکمیت هستند. با این وجود تمرکز جدی آنان بر نسل جدید است؛ زیرا این نسل آتیه­ساز ایران اسلامی خواهد بود. بنابراین باید عملیات روانی دشمن در قبال دهه نسل 80 و 90  شناسایی شود و سپس شبهات آنان پاسخ داده شود؛ فقدان پاسخ موجب انباشت شبهه خواهد شد و شرایط را برای تغییر وضعیت آنان سخت خواهد کرد.

  1. دوقطبی هزینه ساز ایجاد نکنیم

نسل جدید خسته از درگیری های سیاسی نسل­های پیشین است و از هرگونه دوقطبی هراس دارد. آنچه از آن به قطب‌بندی تعبیر می­کنیم، تنها به‌معنای اختلاف دیدگاه و انتقاد داشتن گروهی به گروه دیگر نیست. قطب‌بندی هنگامی رخ می‌دهد که این اختلاف به نزاع، درگیری و تقابل بینجامد و با تحریک احساسات طرفداران و حامیان، آنها را علیه گروه دیگر تحریک کنیم. تلاش برای مهیاسازی گفت وگو معطوف به حل مسائل عامل مهمی در ایجاد «همدلی و هم‌زبانی» طیف‌ها و گروه‌های مختلف کشور خواهد بود.

ارسال نظرات