پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 تير 1401 - 17:26
تکاپو برای نظرسازی علیه امید مردم

به رنگ امید

سنجش وضعیت مولفه ­های زندگی و افکارسنجی ایده ­های شهروندان و کسب پیشنهادات آنان در قبال رویدادها و رخدادها از مهم­ترین کارویژه­ های نهادهای افکارسنجی و نظرسنجی است؛ مسلما شناخت دقیق و کسب داده­ ها مبتنی بر روش­های علمی دقیق موجب ارائه تحلیل جامعه شناختی مطلوب برای بهبود وضعیت یا صیانت از شرایط فعلی خواهد شد.
نویسنده :
محمد پورسیدی ثانی
کد خبر : 12192

پایگاه رهنما:

سنجش وضعیت مولفه ­های زندگی و افکارسنجی ایده ­های شهروندان و کسب پیشنهادات آنان در قبال رویدادها و رخدادها از مهم­ترین کارویژه­ های نهادهای افکارسنجی و نظرسنجی است؛ مسلما شناخت دقیق و کسب داده­ ها مبتنی بر روش­های علمی دقیق موجب ارائه تحلیل جامعه شناختی مطلوب برای بهبود وضعیت یا صیانت از شرایط فعلی خواهد شد. در ادوار پیشین بیشترین کاربست نظرسنجی در مطالعات جامعه ایرانی منحصر به انتخابات­ در حوزه ملی و محلی بود که برخی از این نظرسنجی­ها با نتایج کارزار انتخابات فاصله معناداری یافت و در مجامع سیاسی به «نظرسازی» تعبیر شد. نظرسازی­ها با هدف تخریب یا ارتقای سرمایه اجتماعی افراد یا گروه­های سیاسی- اجتماعی صورت می گیرد و این اقدامات در قالب «پروژه» با کارفرمای مشخص صورت می­گیرد. در همین راستا جریان ضدانقلاب اقدام به تاسیس نهادهای پوششی افکارسنجی کرده است تا از این طریق با نظرسازی زمینه ساز ایجاد تحلیل ناهمسو با منافع ملی کشورمان شود. شیوه کاری آنان به این صورت است که در یک موضوع یا رویداد نظرسنجی، خلاف واقع مهیا می­کنند و سپس این نظرسنجی پایه تحلیلی آنان برای تولید محتوا در رسانه های جمعی مانند روزنامه­ ها، تلویزیون­ها و.... می شود. در آخرین اقدام آنان وضعیت جامعه ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است.

  • قاتلان امید

در آخرین اقدام ضدانقلاب در راستای نظرسازی از وضعیت کشور، «گروه استاسیس» در هفته آخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ نظرسازی را منتشر کرده است. در این نظرسازی وضعیت کشور بغرنج توصیف شده است و کارگزاران نظام را فاقد سرمایه اجتماعی مناسب ارزیابی کردند. این نظرسازی با استقبال جریان ضدانقلاب همراه شد. به تعبیر دیگر، گام بعدی حمله به جامعه اسلامی ایران به کارگزاران رسانه­ای سپرده شد. آنان وضعیت جامعه ایران را «سیاه» برساخت کردند و خواهان ایجاد ناامیدی در نسل جدید جامعه هستند. هدف اصلی قاتلان امید، ایجاد فضای بن بست در کشور است زیرا با این فضاسازی هرگونه اقدام برای اصلاح جامعه حمایت اجتماعی ندارد. در واقع  این تکاپوی عملیاتی دشمن برای فرسایش سرمایه اجتماعی نظام اسلامی است تا از این بستر هرگونه رفتار اصلاحی و بهبودخواهانه در قالب اقتصادی- سیاسی را قبل از اجرا ناکام توصیف کنند و در گام بعدی نسل جدید که رهروان و عاملان اصلی پیشرفت جامعه ایرانی هستند، به شدت ناامید شوند.

  • روایت حقیقت

واقعیت فضای کشور چگونه است؟ آیا نظرسازی­ها معیار تحلیل کارشناسان قرار گرفته است؟ در همین راستا باید مراکز داخلی کشور که قرابت بیشتری با جامعه ایرانی دارند، معیار اصلی قرار بگیرند؛ زیرا آنان با جامعه آماری مدنظر تعامل بیشتری دارند و از سوی دیگر ادبیات گفتاری و بیانی جامعه را درک خواهند کرد. در همین راستا روزنامه ایران به انتشار یافته­های نظرسنجی های داخل کشور دست زد و یافته‌های نظرسنجی سه نهاد معتبر وزارت اطلاعات، مرکز افکارسنجی صداوسیما و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) را منتشر کرد. نهادهایی که گزارش‌ها و یافته‌های پژوهشی آنها همواره مورد استناد چهره‌های دانشگاهی و دیگر مراکز تحقیقاتی داخلی بوده است. وزارت اطلاعات در نظرسنجی خود که در پی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها صورت گرفت، «میزان رضایتمندی عمومی» را سنجیده، مرکز افکارسنجی صداوسیما «پنداشت مردم از وضعیت اقتصادی کشور و دولت سیزدهم» و نیز «روند ارزیابی پاسخگویان از جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل» را بررسی کرده و آنچه از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به آن اشاره شد، موج دوم پیمایش ملی «سنجش شادکامی مردم ایران» است که اول تیرماه جاری انجام شده است. براساس این افکارسنجی­ها در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، روزانه نزدیک به 700 ایرانی جان خود را از دست می‌‌دادند. اما در یک­سالگی دولت سیزدهم، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در برخی روزها به صفر رسید. در همین راستا، نتایج نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده رضایتمندی مردم از عملکرد دولت در زمینه مهار ویروس کرونا است.

مطابق یافته‌های این مراکز افکارسنجی، بیش از 83 درصد مردم عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با کرونا را «موفق» ارزیابی می‌‌کنند. ضمن اینکه 74 درصد از مردم نیز اعلام کرده‌اند از وضعیت بهداشت و درمان کشور «رضایت» دارند. در همین راستا، آیت‌الله رئیسی در نخستین نشست خبری خود، تأکید کرد که سیاست خارجی دولت سیزدهم از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد. اما یافته‌های نظرسنجی نشان می‌‌دهد مردم نیز از متوازن شدن سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم رضایت دارند. به طوری که بررسی «ارزیابی مردم از جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل» نشان می‌‌دهد بیش از 50 درصد مردم بر این باورند که جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل «بسیار مطلوب» است، این در حالی است که 2 سال پیش، بیش از 57 درصد مردم جایگاه کشور را نامطلوب و بسیار نامطلوب ارزیابی می‌‌کردند. نتایج نظرسنجی درباره «سنجش میزان رضایتمندی عمومی» که در خرداد 1401 انجام شده است، نشان می‌‌دهد 75 درصد مردم در سطح زیاد و تا حدی زیاد در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌‌کنند. در این رابطه، 91 درصد در سطح زیاد و تا حدی زیاد از سازگاری و همدلی در خانواده خود رضایت دارند و 80 درصد معتقدند «مردم در کارهای خیر شرکت کرده و به یکدیگر کمک می‌‌کنند.» حدود 76 درصد نیز به طور زیاد و تا حدی زیاد معتقدند «مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی شرکت می‌‌کنند.» بیش از 65 درصد مردم هم تأکید داشتند مردم در روابط اجتماعی خود با یکدیگر با تحمل و مدارا رفتار می‌‌کنند و 70 درصد نیز از «تأمین امنیت عمومی» اعلام رضایت کرده‌اند.

  • خط بطلان بر بن­بست

رهبرمعظم انقلاب اسلامی با شناخت دقیق از طراحی دشمنان برای جامعه ایرانی در دو مرحله به مسئله «امید» اشاره کردند. در مقطع اول زمانی، رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اولین روز سال 1401 با تأکید بر اینکه امید، منشأ همه حرکت‌ها و پیشرفت‌ها است، فرمودند: «کسانی که برای مردم سخن می‌گویند و یا مطلب می‌نویسند و یا پیام می‌فرستند، هر چه می‌توانند در مردم امید ایجاد کنند زیرا امید عامل مهم پیشرفت است.» و همچنین امام خامنه‌ای(مدظله العالی) با اشاره به اینکه خداوند متعال زمینه‌های امید را برای ملت ایران فراهم کرده است، خاطر نشان کردند: «بگذارید دشمنان از امیدواری ملت ایران به خشم بیایند.» و در مقطع دوم در خرداد ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور را از جمله مؤلفه‌های جنگ نرم علیه ملت دانستند و فرمود: « القاء بی‌آینده‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند از جمله کار‌های بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را از آینده ناامید، یا ایمان‌های مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند.» با این شرایط که نظرسنجی­ها نمایان­گر خط پررنگ امید در کشور است و از سوی دیگر رهبرمعظم انقلاب اسلامی، طراحی دشمن و هشدار به مسئولین را بیان داشتند؛ باید همه ارکان سه قوه بر بن­بست­های خط بطلان بکشند و کشور را برای رشد همه جانبه آماده کنند و این موضوع باید کارویژه اساسی آنان قلمداد شود.

ارسال نظرات