دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 خرداد 1401 - 12:51

سازمان ملل به توهین حزب حاکم هند علیه مسلمانان واکنش نشان داد

سازمان ملل به توهین حزب حاکم هند به مسلمانان واکنش نشان داد.
کد خبر : 11945

پایگاه رهنما:

به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان ملل در واکنش به اهانت سخنگوی حزب "بهاراتیا جاناتا" به ساحت پیامبر اکرم (ص)، خواستار احترام گذاشتن به تمامی ادیان و تسامح و مدارا با آنها شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک خاطرنشان کرد: ما قویأ بر لزوم احترام به تمامی ادیان تاکید می‌کنیم.

اهانت سخنگوی حزب حاکم هند به ساحت نبی اکرم (ص) اعتراض و محکومیت کشورها و طرف‌های مختلف بین‌المللی را به همراه داشت و درپی افزایش اعتراضات به این اقدام حزب مذکور از تعلیق عضویت سخنگوی خود خبر داد.

اعتراضات به توهین مقام هندی به پیامبر اسلام به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگ «الا رسول الله یا مودی» به این توهین پاسخ دادند.

به دنبال افزایش و گسترده شدن اعتراضات به این توهین، حزب حاکم هند نیز در بیانیه‌ای به شدت هرگونه اهانت به هر چهره و شخصیت دینی را محکوم کرد.

این حزب در بیانیه‌ای نوشت: در طول هزاران سال از تاریخ هند، بهاراتیا جاناتا به همه ادیان احترام گذاشته است.

 درحالی که کشورهای اروپایی در توهین به مقدسات اسلامی زبانزد هستند و هر از گاهی افراطیون این کشورها با اقدامات توهین آمیز خود به مقدسات اسلامی موجی از اعتراضات جهانی را ایجاد می کنند، این بار نوبت هندی ها بود تا خود را در لیست توهین کنندگان به اسلام و پیامبر اکرم (ص) قرار دهند. نوپور شارما، سخنگوی حزب حاکم بهاراتیا جاناتا هند، اخیرا در جریان یک مناظره تلویزیونی به پیامبر اسلام و همسرش توهین کرده بود که سبب خشم مسلمانان شد.

کشورهای اسلامی که همواره هر گونه توهین به مقدسات را محکوم کرده و خشن و انزجار خود را از این اقدامات تحریک آمیز ابراز کرده اند، این بار هم سکوت نکرده و چنین اظهارات توهین آمیز از سوی مقامات هندی را محکوم کردند.

وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن اهانت ها به ساحت مقدس پیامبر (ص)، سفیر هند در تهران را احضار و مراتب اعتراض دولت و مردم ایران را به سفیر هند ابلاغ کرده است.

وزارت خارجه قطر نیز سفیر هند در دوحه را احضار و یادداشت اعتراضی در مورد اظهارات توهین‌آمیز سخنگوی حزب حاکم این کشور علیه پیامبر اسلام را به وی ابلاغ کرد. در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است که این اظهارات تحقیرآمیز که باعث برانگیختن حساسیت‌های مذهبی می ‌شود، توهین به مسلمانان سراسر جهان بوده و نشانه جهل آشکار از نقش محوری دین اسلام در توسعه تمدن ها در سراسر جهان از جمله در هند است.

وزارت خارجه عربستان سعودی هم مخالفت قاطع خود با توهین به نمادهای دین اسلام و همه شخصیت‌ها و نمادهای دیگر ادیان را ابراز کرده و از اقدام حزب بهاراتیا جاناتا برای تعلیق فعالیت سخنگوی توهین‌ کننده این حزب استقبال و بر موضع ثابت ریاض مبنی بر احترام به همه عقاید، ادیان و مذاهب تاکید کرد.

دولت کویت هم در پی این اظهارات توهین آمیز و تقاضای گسترده در شبکه‌ های اجتماعی برای تحریم کالاهای هندی در کشورهای عرب حاشیه خلیج، سفیر هند را احضار کرد. سازمان همکاری اسلامی نیز اظهارات این مقام هندی را محکوم کرده و گفته است که اظهارات او مایه تشدید نفرت و بدرفتاری علیه اسلام و مسلمانان در هند می ‌شود.

سخنگوی طالبان هم در صفحه توییتر خود نوشت که امارت اسلامی افغانستان استفاده‌ الفاظ توهین آمیز از سوی یک مسئول حزب حاکم هند، در شأن پیامبر اسلام را با شدیدترین الفاظ نکوهش می‌ کند. امارت اسلامی از حکومت هند می ‌خواهد که به چنین اشخاص متعصب اجازه ندهند که به دین مبارک اسلام توهین کرده و احساسات مسلمانان را بر انگیزند. پاکستان نیز توهین سیاستمدار حزب حاکم هند به دین اسلام را به شدت محکوم کرده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم اعلام کرد که توهین مقام رسانه‌ای در حزب حاکم هند به حضرت محمد صلوات الله علیه در حالی صورت گرفته که نفرت پراکنی و توهین به مسلمانان در هند افزایش یافته است.  حماس همچنین سیاست نظام بین الملل را که مبتنی بر سکوت و معیارهای دوگانه در قبال مسائلی است که مسلمانان را نگران می‌کند، محکوم کرد.

مفتی عمان هم به نوبه خود از اظهارات سیاستمدار هندی به شدت انتقاد کرد و در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت که جسارت وقیحانه و ناپسند سخنگوی رسمی حزب تندروی حاکم در هند به پیام اسلام (ص) و همسر پاکشان به منزله جنگ با همه مسلمانان در سراسر کره زمین است، این مسئله ای است که همه امت مسلمان را به قیام یکپارچه فرا می خواند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگی با عنوان «الا رسول الله یا مودی» به این توهین پاسخ دادند.  بسیاری از کاربران مسلمان شبکه های مجازی خواستار بایکوت کردن کالاهای هندی شدند و گفتند که این کشور در مسیر مشابه فرانسه برای ترویج اسلام هراسی قدم بر می دارد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات