جمعه ؛ 30 شهريور 1403
17 خرداد 1401 - 12:21
انتقام قریب

جمهوری اسلامی ایران پاسخ اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس را چگونه خواهد داد؟

«انتقام حتمی است»؛ این گزاره مهم­ترین بخش از اظهارات رئیس ­جمهور در قبال اقدام تروریستی تهران است.
نویسنده :
مصطفی پورهادی
کد خبر : 11943

پایگاه رهنما:

«انتقام حتمی است»؛ این گزاره مهم­ترین بخش از اظهارات رئیس ­جمهور در قبال اقدام تروریستی تهران است. در اولین روز از خرداد 1401، عوامل وابسته به استکبار جهانی در  اقدامی تروریستی، شهید حسن صیاد خدایی از مدافعان حرم را در مقابل محل سکونت ایشان در خیابان مجاهدین اسلام به شهادت رساندند. این اقدام تروریستی حاکی از شکست های سخت دشمنان نظام اسلامی در منطقه غرب آسیا مخصوصا در منازعه سوریه و ایجاد خط ناامنی در محور مقاومت با تمرکز بر کشور عراق و لبنان است و در واقع آنان هنگام شکست با اقدام تروریستی، خواهان تغییر قوانین بازی هستند. هرچند تجربه ادوار پیشین نمایانگر ادراک اشتباه از قدرت و اقتدار اطلاعاتی-نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا است.

  • استمرار استراتژی تروریسم دولتی

در پایان سال 2021 میلادی در نشست امنیتی رژیم صهیونیستی مقرر شد که بزرگ ترین رزمایش تاریخ شکل گیری رژیم صهیونیستی به نام «ارابه های آتش» در فلسطین اشغالی برگزار شود. بخشی از این رزمایش تمرین حمله به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود تا یک تهدید نظامی معتبر علیه تاسیسات هسته ای را مهیا کنند. این اقدامات در کنار دکترین ترور مخالفان از اصلی­ترین کنش­های تهدیدآفرین رژیم اشغالگر قدس در قبال استمرار صلح در منطقه غرب آسیا است.

تروریسم دولتی در تاروپود زیست غیراخلاقی رژیم صهیونیستی وجود دارد و حتی نسبت به اقدامات تروریستی افتخار می­کند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با مطرح کردن ادعاهایی از جانب مقامات رژیم صهیونیستی درباره شهید صیاد خدایی، نوشت که رژیم صهیونیستی به مقامات آمریکایی گفته است که مسئول ترور این شهید بوده‌ است و در ادامه طبق گفته این مقام اطلاعاتی که می‌خواست نامش فاش نشود، مقامات رژیم صهیونیستی در تماس‌ها وگفت‌وگوهایشان با مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند این ترور «هشداری به ایران بوده است تا عملیات‌های گروهی سری در نیروهای قدس موسوم به گردان ۸۴۰ را متوقف کند.»

  • محکومیت بین­المللی اقدام تروریستی صهیونیست‌ها

اقدام تروریستی رژیم اشغالگر قدس با واکنش­های جدی بین­المللی همراه بود؛ این واکنش­ها فقط منحصر به شخصیت­های برجسته ضدصهیونیست نشد؛ برای نمونه وانگ وانبین، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: «ما گزارش‌های مربوطه را ملاحظه کرده‌ایم. چین با اقدامات تروریستی در تمامی اشکال آن مخالف بوده و از تلاش‌های ایران برای حفاظت از امنیت و ثبات ملی حمایت می‌کند.» و همچنین  امیلیو لوزادا مدیر بخش روابط دوجانبه در وزارت امورخارجه کوبا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «کوبا ترورهای گزینشی مانند آنچه به تازگی علیه یک سرهنگ سپاه پاسداران ایران رخ داده است را به شدیدترین شکل محکوم می‌کند.چنین اقداماتی تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه است.»

  • اولین گمانه ­زنی­های انتقام

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به اولین گمانه­زنی­ها نسبت به چگونگی ضربه تهاجمی جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر قدس در قالب استراتژی توازن وحشت پرداخت. این شبکه تلویزیونی در گزارشی با عنوان «عملیات­هایی که طی آن ایران، اسرائیلی ها را هدف قرار داده است» به نقل از منابع آگاه  مدعی سلسله اقدامات خاص نظامی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در داخل اراضی اشغالی شد و به روایت این منبع آگاه نوشت: « هر چند تهران تمایلی به گشودن پرونده های امنیتی با کشورهای مستقل ندارد، اما تاکنون بارها منافع اسرائیل در داخل فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است.» و در ادامه شبکه تلویزیونی الجزیره قطر با ذکر اقدام تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در تهران تصریح کرد که : « ایران از اعلام اینکه در بسیاری از عملیات ها علیه اوضاع امنیتی داخل رژیم صهیونیستی دست دارد، هراسی ندارد.»

هشت روز پس از اقدام تروریستی خیابان مجاهدین اسلام تهران، برخی از منابع از فعال شدن آژیرهای خطر در مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خبر دادند؛ سخنگوی ارتش این رژیم بلافاصله در بیانیه‌ای مدعی شد که آژیرها به علت نقص فنی در تل‌آویو به صدا درآمده‌اند ولی در این خصوص تحقیق خواهد شد. در ادوار پیشین رژیم اشغالگر قدس خواهان کتمان کاری در قبال هرگونه ضربه نظامی بود.

  • نشانه­های وحشت صهیونیست‌ها

در روند تصمیم­سازی اقدامات رژیم اشغالگر قدس همواره عنصر ترس برجسته است. آنان برای بقا نیازمند استمرار محیط امن برای اشغالگران اراضی کشور فلسطین هستند و هرگونه احساس یا بروز تهدید حیات نباتی آنان را به خطر می­اندازد. اولین نشانه­های وحشت در نهادهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس از تبعات ترور شهید صیاد خدایی به سرعت آشکار شده است. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»  یگان‌های پدافند هوایی رژیم اشغالگر قدس  به دلیل نگرانی از اینکه ایران ممکن است در پاسخ به ترو شهید «صیاد خدایی» حمله‌ای انجام دهد، خود را تقویت کرده‌اند. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در پی ترور شهید سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی به دست عوامل تروریستی و هشدار مقامات ارشد نظامی ایران به مسببان این اقدام، نوشت: «اسرائیل امروز با توجه به وجود تهدید انتقام‌جویی ایران به خاطر ترور این شهید، به شهروندانش  درباره سفر به ترکیه هشدار داده است.» رویترز در ادامه گزارش داد:«شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی امروز در بیانیه‌ای مدعی شد که تهران ممکن است به دنبال آسیب رساندن به اسرائیلی‌ها در ترکیه باشد و این کشور را در دسته‌بندی «کشور پر خطر» قرار داد. ترکیه یکی از مقاصد توریستی پر طرفدار برای اسرائیلی‌هاست و دو طرف اخیرا در حال بهبود بخشیدن به روابطشان بوده‌اند.» از سوی دیگر دکتر حسن مرهج، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ویژه برنامه شبکه آی24 رژیم اشغالگر قدس درباره ‌ترور شهید صیاد خدایی اظهار داشت:‌«معتقدم که با ‌ترور یک فرد نمی‌توانیم بگوییم که دیوارها فرو ریخته و درب‌ها گشوده شده و نفوذ صورت گرفته است. اما نبرد اصلی سال‌هاست که میان ایران و اسرائیل در جریان است. اسرائیل عملیاتی انجام می‌دهد و ایران به آن پاسخ می‌دهد. حتی شاهد بودیم که جاسوسانی از جمله یک وزیر اسرائیلی برای ایران جاسوسی می‌کرد و مورد محاکمه قرار گرفته و امروز در زندان‌های اسرائیل است. با در نظر گرفتن این موارد نمی‌توان گفت که شاهد شکست کلی باشیم. » این تحلیلگر سیاسی- امنیتی با رد حفره های نفوذ در ساختار کشور اظهار داشت: ‌«‌ترور هر فرد برای ایران زیان بار است اما برعکس این ‌ترورها باعث تقویت سازمان امنیتی و کشف شکاف‌ها شده و چه‌بسا در بسیاری موارد مانع عملیات بعدی شوند.» و سرانجام دکتر حسن مرهج با اذعان به قدرت انتقام­گیری جمهوری اسلامی افزود: «قطعا ایران پاسخ خواهد داد و آنان در این موارد آگاهند که زمان و مکان و چگونگی پاسخ را انتخاب کنند. این پایان نبرد نیست. ایران از هر ضربه‌ای که ببیند، نهایت استفاده را کرده و توان خود را توسعه می‌دهد و با عملیاتی دیگر اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.»

  • انتقام حتمی در همه سطوح

سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیرو‌های مسلح در راستای چگونگی پاسخ شدید ایران به اقدامات اسرائیل تصریح کرد: «رژیم صهیونیستی این را تجربه کرده که هرگاه مواجهه مستقیم با ما داشته باشد، بدون اینکه چیزی را پنهان کنیم، خیلی شفاف اعلام می‌کنیم؛ ما رژیم صهیونیستی را یک رژیم شرور و نا امن‌کننده منطقه و ارباب او آمریکا را ناامن‌کننده جهان می‌دانیم.» این اظهارات به منزله قطعیت پاسخ در همه سطوح است. استراتژی انتقام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ظرفیت های گسترده نظام در منطقه غرب آسیا مبتنی بر استراتژی «تهدید و اقدام در نامکان و نازمان» است. این استراتژی هرگونه گمانه­زنی پیرامون مکان و زمان اقدام را ناممکن می کند و این ابهام در پاسخ موجب اختلال در سیستم محاسباتی دشمن و همچنین استمرار تهدید موجب فرسایش قدرت دفاعی آنان خواهد شد.

ارسال نظرات