با اینکه تاکنون کمتر از دو ماه از 14 فروردین، تاریخ بازگشایی مدارس (پس از دوران غیرحضوری کرونا) میگذرد، بارها ویدئوهای منتشر شده از مدارس و بازتاب آنها به موضوعات داغ فضای مجازی تبدیل شده است. فقط در دو هفته گذشته چندین ویدئو از رفتارهای نابهنجار و ضرب و شتم دانشآموزان در مدارس، در شبکه های اجتماعی وایرال گردیده بود. به طور کلی عمده ویدئوهای منتشر شده از مدارس را میتوان در چند دسته تقسیمبندی نمود. ویدئوهای نابهنجار دانش آموزان در مدارس، ویدئوی ضرب شتم و یا فحاشی دانش آموزان نسبت به یکدیگر، ویدئوهای تنبیه بدنی و یا کلامی دانشآموزان توسط کادر آموزشی و تربیتی، ویدئوی تمسخر و یا ضرب و شتم معلمان توسط دانش آموزان، ویدئوی گفتگوهای غیراخلاقی دانش آموزان در مدارس و ویدئوی اجرای دابسمش ترانه های رپ عمدهترین ویدئوهایی هستند که تاکنون در شبکه های اجتماعی بازتاب داشته اند. تهیه کنندگان و منتشر کنندگان این ویدئوها دانش آموزان و یا کادر آموزشی مدارس هستند که آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند و بستر اصلی وایرال شدن این ویدئوها، شبکه اجتماعی اینستاگرام میباشد. اما بازتاب این ویدئوها چگونه بوده است؟ عمده این ویدئوها پس از انتشار توسط جریانهای فرهنگی وابسته به رسانه های معاند با هدف استنادسازی برای فاصله گرفتن نسلهای جدید از آرمانهای انقلاب و تقیدات دینی مذهبی برجسته سازی میگردد. برخی رسانه ها با مقایسه آزادی دانش آموزان در دهه های جدید با قوانین و محدودیتهای مدارس در دهه های شصت، برخی از این ویدئوها را به عنوان امتیاز نسل جدید معرفی میکنند. برخی نیز انتشار این ویدئوها را نشانه مسئله دار بودن سیستم آموزشی و تربیتی میدانند. اما فارغ از بازتابهای گوناگونی که در فضای مجازی وجود دارد، انتشار این ویدئوها نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد. اول آنکه شیوع ویروس کرونا در طول دو سال اخیر باعث شده است بر خلاف سالهای قبل از آن، عمده دانش آموزان به تبلت و تلفن همراه، آن هم به صورت شخصی دسترسی پیدا کنند. با اینکه بسیاری از مدارس دولتی پس از بازگشایی و آغاز آموزش حضوری ورود تلفن همراه توسط دانش آموزان را به مدارس ممنوع کردند، اما برخی مدارس غیرانتفاعی همچنان آموزش را به دو صورت حضوری و مجازی ادامه دادهاند و اجازه همراه داشتن موبایل و تبلت را در مدارس به دانش آموزان میدهند. همین موضوع باعث شده است دانش آموزان از بسیاری رویدادهای مدارس به صورت مخفی تصویربرداری نمایند و حتی برای تولید کلیپهای سرگرمی در مدارس اقدام به ضبط ویدئو و نمایشهای دسته جمعی در مدارس کنند. کار به جایی رسیده است که برخی دانش آموزان با تولید این ویدئوها در شبکه های اجتماعی به صورت مداوم، به دنبال کسب شهرت و حتی بلاگری یا اینفلوئنسر شدن هستند و کسب درآمد مجازی هستند. در حقیقت شبکه های اجتماعی برای نوجوانان تبدیل به عصر جدیدی برای کشف استعدادهای آنها شده است. اما این استعدادها عمدتا نه به صورت حقیقی، بلکه با الگوبرداری های تصنعی و یا خودنمایی از طریق ناهنجاریها بروز پیدا میکند و دانش آموزان را از اهداف آموزشی دور میکند. سال گذشته ویدئوی ضرب و شتم جمعی از دختران و قمه کشی یکی از آنها باعث شد پس از مدتی آن دختر به شهرت مجازی دست یابد و به یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام تبدیل گردد. اما به غیر از ویدئوهایی که دانش آموزان تهیه میکنند، گاهی ویدئوهای مدارس توسط تلفنهای همراه کادر آموزشی و تربیتی مدارس تهیه و منتشر میگردد. که این اقدام نیز میتواند نوعی تجاوز به حقوق دانش آموزان محسوب شود و حتی گاهی عزت نفس آنها را زیر سوال ببرد. تنها راه علاج این مسائل مدیریت نحوه استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در مدارس میباشد. لازم است مدارس و یا حتی وزارت آموزش پرورش برای این موضوع قوانین و آییننامه هایی را طراحی و تدوین کنند. کادر آموزشی نباید این اجازه را داشته باشد که از دانش آموزان ویدئو ضبط و منتشر کند و مورد هیچ گونه پیگیری حقوقی هم قرار نگیرد. در خصوص دانش آموزان نیز مدارس باید تا حد امکان از ورود تلفن همراه به مدارس جلوگیری نمایند و یا در صورت ضرورتهای علمی، دوربین گوش های همراه دانش آموزان مورد حفاظت قرار گیرد. شرکتهای تولیدی میتوانند تبلتها و تلفنهای همراه هوشمند را که مختص به سیستمهای آموزشی است و فاقد امکان فیلمبرداری است طراحی کنند و یا درخصوص بسته های اینترنت دانش آموزشی برای ارسال ویدئو، محدودیتهای را در نظر بگیرد. راهکارهای کارشناسانه تری نیز وجود دارد که میتوان برای این مساله تعریف کرد اما به صورت کلی میتوان چنین گفت که تداوم انتشار این ویدئوها در شبکه های اجتماعی میتواند در آینده نزدیک به یک معضل فرهنگی با پیامدهایی غیرقابل چشمپوشی تبدیل گردد. همین هفته گذشته بود که رهبرمعظم انقلاب در دیدار با معلمان توصیه داشتند که «بایستی کاری کنیم که دانشآموز دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حد علمآموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند» و لازمه تحقق این مهم، مساله شناسی همه جانبه در سیستم آموزشی و ارائه راهکارهای متناسب با شرایط فعلی و ناظر به پیامدها میباشد.
ارسال نظرات