پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
31 ارديبهشت 1401 - 12:12

هواپیمای سعودی در تل آویو بر زمین نشست

یک هواپیمای سعودی در تل آویو فرود آمد.
کد خبر : 11822

پایگاه رهنما:

همزمان با انتشار اخباری درباره تلاش «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی برای عاد‌ی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، منابع عبری از فرود یک هواپیمای سعودی در تل‌آویو خبر دادند.

بنابر گزارش روز جمعه پایگاه خبری فلسطین الآن به نقل از «ایتای بلومنتال» خبرنگار حوزه هوایی کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی، یک هواپیما به‌تازگی پس از برخاستن از فرودگاه شهر جده در تل‌آویو فرود آمده است.

بنابر این گزارش، این هواپیما ابتدا توقفی کوتاه در امان پایتخت اردن داشته و سپس به مسیر خود به سمت تل‌آویو ادامه داده است.

خبرنگار کانال ۱۱ با انتشار تصاویری اشاره کرد که هواپیمای مذکور در فرودگاه «بن گوریون» فرود آمده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که شبکه «المیادین»، امروز، به نقل از خبرنگار وبگاه عبری «والا» گزارش داد که تیم همراه معاون وزیر دفاع عربستان سعودی که اخیرا به آمریکا سفر کرده، در هتلی مشترک با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حضور دارد.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پیشتر در مصاحبه‌ای اختصاصی با وبگاه آمریکایی «آتلانتیک» بیان کرده بود که تل‌آویو متحد بالقوه ریاض است. بن سلمان در این خصوص گفته بود: «اما در خصوص ما، امیدوار هستیم که مشکل میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل شود. ما به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کنیم بلکه به آن‌ها به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافع که می‌توانیم با هم آن را به دست آوریم، می‌نگریم. اما برخی از مسائل باید پیش از دستیابی به این امر، حل و فصل شوند.»

ریاض و تل‌آویو طی سال‌های گذشته همکاری‌های مخفیانه‌ای با یکدیگر در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. با این حال، ریاض تاکنون بر خلاف دولت‌های عربی نظیر امارات و بحرین هنوز عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو را علنی نکرده است.

ماه گذشته نیز منابع عبری فاش کردند که منابع امنیتی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در مصاحبه با «میدل ایست آی» اعلام کردند که این رژیم انتظار دارد، محمد بن سلمان، به محض به دست گرفتن تاج و تخت پادشاهی، عادی سازی روابط با تل آویو را اعلام کند.

سعودی لیکس در ادامه گزارش خود نوشت: از آنجایی که عادی سازی علنی روابط با کشور‌های عربی با امضای پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، رژیم صهیونیستی توانست علاوه بر تقویت روابط امنیتی خود، روابط دیپلماتیک و تجاری کاملی را با امارات، بحرین و مراکش آغاز کند و دیگر نیازی به مخفی نگه داشتن روابط با آن‌ها ندارد و تنها روابط ویژه رژیم صهیونیستی و عربستان است که تاکنون مخفی مانده است. با وجود تشویق‌ها و فشار‌های دونالد ترامپ و دولت او به عربستان، ریاض حاضر نشد که افکار عمومی را در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی جریحه دار کند. اما همچنان به صورت مخفیانه به همکاری‌های امنیتی خود با رژیم صهیونیستی ادامه داده و روز به روز در حال تقویت این روابط است.

اندیشکده یهودی امنیت ملی آمریکا نیز پیشتر به این مسئله پرداخته بود و در در بررسی خود تاکید کرد که بن سلمان تصمیم گیرنده اصلی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و با باز کردن حریم هوایی ریاض برای پرواز بین تل اویو، بحرین و امارات، سیگنال‌های مثبتی به رژیم صهیونیستی ارسال کرده است و گام‌های ملموسی را برای تسهیل عادی‌سازی روابط با تل‌آویو برداشته است.

به گزارش این اندیشکده بن سلمان چندین ملاقات محرمانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی داشته است که آخرین آن ماه‌ها پیش در نئوم بوده است.

چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی ضمن تمجید از سیاست‌های سرسختانه ولیعهد سعودی اعلام کردند که او در حال تغییر هویت عربستان و پیش رفتن به سوی سازش آشکار بین ریاض و تل آویو است. محمدبن سلمان کاری می‌کند که هیچ کشور دیگری چنین کاری نمی‌کند و ظاهرا همه چیز از جمله پرچم و سرود ملی این کشور در حال تغییر است.

محمد بن سلمان ممکن است به زودی موفق شود پادشاه آینده شود، اما این امر بدون چالش‌های جدی رخ نخواهد داد. نحوه مدیریت افرادی که او آن‌ها را تحقیر یا تشویق کرده است، تعیین می‌کند که او با چه مشکلاتی در دوره خود روبرو خواهد شد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات