دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
31 ارديبهشت 1401 - 12:13

شمارش معکوس برای تحقق یک پیش‌بینی الهی

در طول هفت دهه اخیر آمریکا همواره به عنوان پشتیبان فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و نظام بین‌الملل بوده است
نویسنده :
حبیب الله اکبری
کد خبر : 11820

پایگاه رهنما:

در طول هفت دهه اخیر آمریکا همواره به عنوان پشتیبان فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و نظام بین‌الملل بوده است به گونه‌ای که این رژیم با استفاده از همین هژمونی به خصوص در دوره بعد از فروپاشی شوروی توانسته است به عنوان بازگیری که می تواند هرجنایتی انجام دهد و پاسخ گوی عملکرد خود نباشد، خود را معرفی کند.

اما موضوع افول هژمون به عنوان دغدغه اصلی حال و آینده دولت یهود بوده است. رژیم صهیونیستی امنیت خود را به ایالات متحده گره زده است و در صورتی که ایالات متحده نتواند همانند گذشته در نظم بین الملل جدید ایفای نقش کند، امنیت اسرائیل از سوی عوامل تهدیدزای مختلف با چالش همراه خواهد شد .به گونه‌ای که آینده حیات این رژیم و همچنین صهیونیست‌های ساکن سرزمین های اشغالی با چالشی بزرگ همراه شده است. در این بین پدیده ناامیدی از آینده رژیم صهونیستی و همچنین موج مهاجرت معکوس به عنوان دو موضوع اصلی درونی رژیم صهونیستی و تهدیدات محور مقاومت به عنوان عامل بیرونی معرفی می‌شود.

از سال ۲۰۲۰ به این سوی همواره یکی از محورهای اصلی رسانه های صهیونیستی و مراکز مطالعات و اندیشکده های این رژیم، آینده دولت یهود در دوره نظام چند قطبی و افول هژمونی آمریکا بوده است. بر این اساس، اندیشکده سیاست خارجی می‌تویم (MITVIM) اسرائیل در مقاله‌ای مهم، نگرانی های این رژیم را در خصوص افول و تضعیف آمریکا و از بین رفتن نظم جهانی ساخته شده توسط ایالات متحده و قدرت یافتن چین و روسیه، بررسی کرد که مهمترین بندهای آن در ادامه آمده است:

۱- ظهور چین و تضعیف نسبی قدرت آمریکا، اعتبار نظم جهانی لیبرالی را تضعیف می کند و این برای اسرائیل خطرناک است.

۲- تنش ها بین پرچمداران لیبرالیسم در غرب و اسرائیل تشدید شده است. این با توجه به تداوم کنترل مردم فلسطین در کرانه باختری و فشار نظامی بر نوار غزه است. آخرین گزارش عفو بین الملل، قلعه مهم اردوگاه لیبرال جهانی، اعتبار اخلاقی مدل سیاسی اسرائیل را زیر سوال می برد.

۳- برخی از اقدامات اسرائیل مانند ترورهای جهانی عناصر نظامی (دولتی و غیردولتی) که در فعالیت علیه اسرائیل نقش داشتند، با دنیای ارزش های لیبرال مغایرت دارد و در غیاب آمریکا کسی از فعالیت های اسرائیل حمایت نمی‌کند.

۴- تضعیف ایالات متحده، اسرائیل را نیز تضعیف خواهد کرد. بسیاری از قدرت مادی و نمادین اسرائیل ناشی از نزدیکی آن به واشنگتن است. غروب آفتاب آمریکا نیز به ما خواهد تابید. باور اینکه اسرائیل بتواند اتحاد نزدیک مشابهی با پکن داشته باشد، سخت است.

یکی از عوامل و مصداق ای اخیر نحوه خروج آمریکا از افغانستان بوده است که رسانه های صهیونیستی نگران تکرار سناریوی افغانستان برای دیگر شرکای واشنگتن است. آن گونه که از برآورد کارشناسان و رسانه های اسرائیلی می توان دریافت، آنها معتقدند آمریکا بعد از ۲۰ سال جنگ در افغانستان و در حالی که مدعی بود ۳۰۰ هزار نیروی ارتش این کشور را با انواع تجهیزات مسلح کرده و آموزش داده و نیروی هوایی در اختیار آن قرار داده است، نتوانست امنیت دولت افغانستان را تضمین کند و این یک پیام برای سایر متحدان آمریکاست. تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست همچنین درباره تاثیر اتفاقات افغانستان بر حضور نظامیان آمریکا در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه و نیز نوع حمایت واشنگتن از دیگر هم پیمانانش از جمله اسرائیل ابراز نگرانی می کنند.

«زیث فرانتزمان» کارشناس و تحلیلگر برجسته اسرائیلی نیز در این خصوص اظهار داشت، اکنون متحدان آمریکا باید از خود بپرسند که ما باید چه کار کنیم؟ رفتار و اقدامات واشنگتن در افغانستان نشان می دهد که ایالات متحده شرکای خود را یکی پس از دیگری رها خواهد کرد یا دست کم حوادث افغانستان هشداری برای شرکای آمریکاست. بنابراین متحدان آمریکا دو گزینه پیش روی خود دارند: یا باید به آمریکا نشان دهند که منافع آن را تامین می کنند یا کارشان تمام است. ایران، چین، روسیه هرچند که صهیونیست ها نسبت به روسیه و چین در برابر ایران حساسیت کمتری دارند اما اعتقاد دارند که روسیه و چین هیچ گاه شریک راهبردی برای این رژیم نخواهند شد و رژیم صهیونیستی به تنهایی توانایی هماوردی علیه ایران و گروه های نیابتی که روز به روز نسبت به گذشته توانمندتر می شوند را ندارد. همچنین ایالات متحده توانایی اقناع و اجماع سازی علیه این محور را نسبت به گذشته از دست داده است و اکنون ایالات متحده خود به دنبال نشستن پای میز مذاکره و گفتگو با این گروه ها و کشورها است.

ارسال نظرات