دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 ارديبهشت 1401 - 14:58

وقتی مقتدی صدر تمام رشته‌های دشمنان محور مقاومت را پنبه کرد

بر خی جریان‌ها با سو استفاده از اختلافات میان صدر با چارچوب هماهنگی شیعیان تلاش کرده‌اند، دولت جدید عراق را در تقابل و ضدیت با محور مقاومت نمایش دهند. اما اکنون بر خلاف این ادعاهای واهی مقتدی صدر با پیام جدید خود نشان داد که اساسا دولت جدید عراق امکان ورود به سیاست ضدیت با محور مقاومت را نخواهد داشت
کد خبر : 11637

پایگاه رهنما:

 

در آستانه روز قدس، در کوران تحولات فلسطین و نیز در شرایطی که معادلات سیاسی کشور عراق با پیچیدگی‌ای بی سابقه مواجه شده، مقتدی صدر، مرد اول سیاست این روزهای بغداد، همانند چند وقت اخیر با انتشار یک توئیت مجددا کانون توجهات را به سوی خود جلب کرده است. نکته قابل تامل این است که  این پیام در شرایطی صادر می‌شود که رهبر جریان صدر در چند وقت اخیر تقابل قابل توجهی را با بخشی از جریان‌های سیاسی شیعه داشته است.

صدر روز یکشنبه (4 اردیبهشت 1401) با انتشار یک پست توئیتری اعلام کرد که به زودی طرحی را به منظور جرم انگاری مطلق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به پارلمان ارائه می‌کند. او حتی پا را فراتر گذاشته و دلیل اصلی ورود خود به انتخابات را مقابله با توطئه عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی بیان می‌کند‌. با این اوصاف، در باب ابعاد اهمیت و نیز وجوه مهم پیام جدید صدر برای آینده سیاسی عراق می‌توان سه محور را ارائه نمود.

 

آب در هاون کوبیدن طرفداران عادی‌سازی مناسبات بغداد- تل‌آویو

یکی از واقعیت‌های غیر قابل انکار در صحنه سیاسی کشور عراق این است که بخشی محدود از جریان‌های سیاسی که بیشتر مزدور و مطیع خواسته‌های آمریکا و انگلستان هستند، در تمامی سال‌های بعد از 2003 رغبت خود را در مسیر برقرار ی ارتباط با رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند. حتی در چند سال اخیر که روند عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی توسط برخی رژیم‌های عربی صورت گرفته، این خواسته به شکلی عیان‌تر مطرح شده است. برای نمونه چند ماه قبل، حدود ۳۰۰ عراقی از جمله برخی از روسای قبایل (عشایر) در کنفرانسی که در اقلیم کردستان عراق با حمایت یک سازمان آمریکایی برگزار شده بود، خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل شدند.

همچنین، لازم به ذکر است که با وجود انکار رهبران اقلیم کردستان عراق، رژیم صهیونیستی مبدا حدود 75 درصد صادرات نفت شمال عراق می‌باشد و رژیم صهیونیستی نیز متقابلاً مهم‌ترین حامی تجزیه عراق در جریان همه پرسی استقلال ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ (سوم مهرماه ۱۳۹۶) اقلیم کردستان عراق بود.

از طرف دیگر، تمامی شواهد حاکی از آن است که حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی ارتباطات گسترده‌ای را با رژیم صهیونیستی دارد. با این اوصاف، پیام جدید مقتدی صدر می‌تواند پایانی بر چنین ارتباطاتی باشد. حتی طرح صدر به صورت رسمی می‌تواند در ضدیت کامل با خواست و مواضع متحد خود در صحنه تحولات جدید عراق، یعنی حزب دموکرات کردستان عراق قرار بگیرد و به عاملی برای پایان اتحاد میان آن‌ها تبدیل شود.

 

واهی بودن ادعای ضدیت دولت جدید عراق با محور مقاومت

یکی دیگر از مسائل مهم در پیوند با پیام جدید مقتدی صدر در ارتباط با پروپاگاندای رسانه‌ای است که در چند وقت اخیر برخی جریان‌های مزدور در راستای نزدیک نشان دادن مواضع دولت جدید عراق با رژیم صهیونیستی به راه انداخته‌اند. در حقیقت، ین موضوع در گستره‌ای وسیع مورد تبلیغ قرار گرفته که دولت اکثریت ملی ناشی از اتحاد میان صدر با سنی‌ها و شیعیان، در مسیر ضدیت با خواست محور مقاومت گام بر خواهد داشت و مسیر نزدیکی به رژیم صهیونیستی از سوی دولت آتی بغداد در پیش گرفته خواهد شد.

در واقع، این جریان‌ها با سو استفاده از اختلافات میان صدر با چارچوب هماهنگی شیعیان تلاش کرده‌اند، دولت جدید عراق را در تقابل و ضدیت با محور مقاومت نمایش دهند. اما اکنون بر خلاف این ادعاهای واهی مقتدی صدر با پیام جدید خود  نشان داد که اساسا دولت جدید عراق امکان ورود به سیاست ضدیت با محور مقاومت را نخواهد داشت.  در واقع، از درون طرح صدر به وضوح تداوم شراکت راهبردی و جدی عراق در ائتلاف محور مقاومت (با توجه به مرکزیت گفتمانی مسئله فلسطین در ائتلاف محور مقاومت و قطب مخالف آن به رهبری آمریکا) را تضمین و تایید می‌نماید.

همچنین، برایند مهم این موضوع در رویکرد دولت آینده عراق در قبال گروه‌های مقاومت فلسطین و لبنان و یمن و نیز رای دهی در نشست‌های سازمان ملل و اتحادیه عرب و همکاری اسلامی درباره مسئله فلسطین بیشترین تاثیر ممکن را در پی خواهد داشت. لذا اکنون می‌توان گفت که این یشنهاد باید با یک گام فراتر تقویت شود تا نتیجه مورد خواست صدر را بدهد و آن محکومیت اقدام کشورهای عربی در پیوستن به عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی است.

 

فهم منطق درونی خواست شهروندان عراقی توسط مقتدی صدر

هر چند برخی نیروهای مزدور و جریان‌های سیاسی غرب‌گرا مناسبات با رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و حتی گاها به صورت علنی از عادی‌سازی مناسبات با تل‌آویو حمایت می‌کنند اما واقعیت امر این است که خواست عمومی جامعه عراق بر خلاف این اقلیت می‌باشد. عموم شهروندان عراقی با کنش‌های معنادار خود نشان داده‌اند که هیچ‌گاه جریان‌های مزدور خواهان نزدیکی مناسبات با رژیم صهیونیستی را نخواهند پذیرفت و در مقابل چنین خائنانی خواهند ایستاد.

در چنینی وضعیتی اکنون به جرات می‌توان اظهار داشت که مقتدی صدر با وجود اصرار بر تشکیل دولت اکثریت ملی و تداوم اتحاد با جریان‌های متحد خود در جبهه کردی و عربی، منطق درونی موجود در خواست عمومی جامعه عراق را به خوبی فهم کرده و مدار تمرکز خود را بر ضدیت با توطئه عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی قرار داده است.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات