دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 ارديبهشت 1401 - 12:02
کتائب حزب الله:

ترکیه بدنبال سیطره بر نفت و گاز عراق است

کتائب عراق اعلام کرد که هدف از حملات ترکیه، سلطه بر نفت و گاز عراق است.
کد خبر : 11615

پایگاه رهنما:

گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق، در واکنش به عملیات جدید ترکیه در خاک عراق به بهانه مقابله با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، اعلام کرد که هدف اصلی آنکارا از این عملیات، سلطه بر نفت و گاز عراق است.

کتائب حزب‌الله، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «نقض آشکار حاکمیت عراق توسط اشغالگران ترکیه در شمال این کشور با هدف کنترل نفت و گاز عراق، تسلط بر جاده ابریشم و تعیین مسیر آن برای رسیدن به ایده‌های بیمار خود و رویای سلطان عثمانی با حمایت مقامات عراقی و به لطف کشورهای متخاصم با عراق صورت می‌گیرد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «نقض حاکمیت کشور، هشداری جدی است که مستلزم ایستادگی واقعی و جدی مقامات  وفادار دولتی، موضع مسئولانه سرویس‌های امنیتی و الحشد الشعبی، فعال‌سازی کار مقاومت عراق و نیز حرکت مردمی برای تحت فشار قرار دادن منافع ترکیه و محدود کردن نفوذ آن است.»

تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالیست که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

دولت عراق ضمن اعلام مخالفت خود با عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور، این عملیات را نقض حاکمیت خود می داند. دو روز پیش نیز، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت عملیات نظامی ترکیه در مناطق متینه و الزاب و افاشین و باسیان در شمال عراق را محکوم می‌کنیم. این عملیات نقض حاکمیت عراق است و با منشورها و قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری مغایرت دارد.

در این بیانیه آمده است: ما نمی‌خواهیم خاک عراق مقر یا گذرگاهی برای لطمه زدن به کشورهای همجوار باشد و مخالف این هستیم که عراق به میدان درگیری‌ها و تسویه حساب طرف‌های خارجی دیگر تبدیل شود

منبع: الوقت

ارسال نظرات