پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 فروردين 1401 - 11:42
گزارش

شیوع سندروم خودکشی در ارتش آمریکا

آمار تازه انتشار یافته از سوی دفتر «پیشگیری از خودکشی وابسته به پنتاگون» (وزارت دفاع آمریکا) نشان‌گر این امر هستند که میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در میان نظامیان ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود از قبل از جنگ جهانی دوم رسیده است
کد خبر : 11543

پایگاه رهنما:

خودکشی در میان نظامیان آمریکایی، یکی از موضوعات مهمی است که برای سالیان متمادی دامن‌گیر پنتاگون شده است. اخیرا نیز گزارش‌ منتشر شده از سوی پنتاگون نشان داده که آمار خودکشی در میان سربازان این کشور به بالاترین حد ممکن در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم تا به امروز رسیده است. به طور حتم این سطح از افزایش آمار خودکشی در میان نظامیان آمریکایی به معنای اعلام وضعیت قرمز در پنتاگون بوده و واکاوری در علل و زمینه‌های بروز چنین وضعیتی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس مطالعه انجام گرفته از سوی موسسه «پروژه هزینه جنگ دانشگاه براون» در سال 2021 در هزار جدید یعنی در سال‌های بعد از 200 که دولت آمریکا تحت رهبری جرج بوش ارابه نظامی این کشور را برای کشور گشایی و اشغال دیگر مناطق جهان همانند افغانستان و عراق به حرکت در آورد، ۳۰۱۷۷ سرباز وظیفه و نظامی کهنه کار بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان واقعیت ترسناک این است که میزان خودکشی برای نیروهای نظامی ۱۸ تا ۲۴ ساله بیش از دو برابرغیرنظامیان در این کشور بوده است.

چنین آماری نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای سران آمریکایی که تلاش می‌کنند نظامیان خود را قدرتمند، با روحیه و سلامت نشان دهند، سربازان این کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. برای نمونه فجایعی همانند خروج مفتضحانه از افغانستان و نیز شکست در عراق و منطقه غرب آسیا، عوامل مهمی هستند که مسبب وضعیت کنونی بوده‌اند.

 

تثبت رکورد جدید در خودکشی در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم

آمار تازه انتشار یافته از سوی دفتر «پیشگیری از خودکشی وابسته به پنتاگون» (وزارت دفاع آمریکا) نشان‌گر این امر هستند که میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در میان نظامیان ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود از قبل از جنگ جهانی دوم رسیده است.

به گزارش وبگاه «تسک پرپس» شمار کل مرگ‌های ناشی از خودکشی بین نظامیان آمریکا نیز بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته بود. در سال ۲۰۲۱، ۱۷۶ مورد مرگ باخود کشی تایید شده در ارتش وجود داشت. این افزایش اندکی نسبت به ۱۷۴ مورد تایید شده خودکشی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌هد. در سال ۲۰۱۹ این رقم ۱۴۵ بود.

 در مجموع میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در سال ۲۰۲۱،  ۳۶.۱۸ در هر ۱۰۰۰۰۰ نظامی بود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در «مجله انجمن پزشکی آمریکا» که میزان خودکشی ارتش از سال ۱۸۱۹ تا ۲۰۱۷ را تجزیه و تحلیل می‌کند، این بالاترین میزان از سال 1938  به این سو است. در بخش ذخیره ارتش و گارد ملی، بخش ذخیره شاهد ۴۵ مرگ ناشی از خودکشی در سال ۲۰۲۱ بود که نسبت به سال قبل از آن افزایش اندکی داشت.

در سال گذشته ۱۰۱ مورد مرگ خودکشی در گارد ملی رخ داد که چهار مورد کمتر از سال ۲۰۲۰ بود. میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در نیروهای ذخیره ارتش ۲۴.۴ در هر ۱۰۰۰۰۰ و ۲۹.۹۲ در هر ۱۰۰۰۰۰ در گارد ملی ارتش بود.

 

چرا سربازان آمریکایی خودکشی را به خدمت ترجیح می‌دهند؟

طی چند سال گذشته علت یا عوامل گرایش سربازان آمریکایی به خودکشی در مقام مساله‌ای مهم مطرح شده است. در این زمینه، اکثرا فرماندهان پنتاگون تلاش کرده‌اند بخشی بزرگ از صورت مساله را به خودداری سربازان از دریافت درمان ارتباط دهند. برای نمونه در سال 2021 لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، با ابزار نگرانی نسبت به آمار بسیار بالای خودکشی در میان نظامیان این کشور فشاری که بر نیروها وجود دارد و خودداری نظامیان از دریافت درمان روانی، را به عنوان عوامل اساسی در افزایش شمار خودکشی‌ها معرفی می‌کند اما به طور حتم در پرداختن به این موضوع می‌بایست زوایای پنهان موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

از زمانی‌ که جورج بوش با شعار مبارزه با تروریسم لشگرکشی به افغانستان در سال ۲۰۰۱ را کلید زد ۷ هزار و ۵۷ تن از نیرو‌های نظامی در عملیات کشته شدند. در همین بازه زمانی تخمین زده می‌شود که ۵ هزار و ۱۱۶ نظامی در حال خدمت، هزار و ۱۹۳ نفر از اعضای گارد ملی و هزار و ۶۰۷ نفر از نفرات ذخیره خودکشی کرده اند.

در ارتباط با دلایل وقوع خودکشی در میان سربازان آمریکایی، بدون تردید مهم‌ترین عامل را می‌توان افسردگی‌ها و اختلالات روانی ناشی از ورود به جنگ ارزیابی کرد. در همین زمینه گزارشی از سوی روزنامه واشنگتن پست که در سال 2018 به صورت یک تحقیق مفصل انجام شده می‌تواند نشان‌گر ابعادی گسترده‌تر از فاجعه باشد.

بنابر گزارش این روزنامه آمریکایی سربازان این کشور شاید از جنگ عراق و افغانستان جان سالم به در ببرند اما اگر درگیر افسردگی‌ها و اختلالات روانی بعد از جنگ شوند ممکن است در نهایت جان خود را خودخواسته بگیرند.

براساس آمار منتشر شده از سوی اداره رسیدگی به امور کهنه‌سربازان آمریکایی روزانه 20مورد خودکشی موفق در میان کهنه‌سربازان آمریکایی اتفاق می‌افتد؛ آماری که مجموع موارد منجر به مرگ از طریق خودکشی در میان نظامیان آمریکایی را به حدود 7هزار مورد در سال2018 رسانده است. براساس همین آمار، تعداد خودکشی در میان سربازان آمریکایی از جنگ برگشته، در سال2016 حدود 6 هزار مورد بوده است.

 واشنگتن‌پست نوشته است که احتمال مرگ سربازان آمریکایی بر اثر خودکشی، یک و نیم برابر بیشتر از افراد معمولی است.

به گفته کارشناسان، بالاترین آمار خودکشی‌ها مربوط به یک سال اول پس از بازگشت از جنگ است. همچنین خودکشی‌ در میان سربازان 18 تا 34 ساله آمریکایی شایع‌تر از سنین بالاتر است.

در مجموع می‌توان اظهار داشت که خودکشی و رواج ناراحتی‌های روانی در میان سربازان آمریکایی موضوع جدیدی نیست و جدی‌ترین اخبار دراین مورد به موج بزرگ خودکشی سربازان آمریکایی بازگشته از جنگ ویتنام در دهه ۷۰ میلادی باز می‌گردد.

بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان آمریکایی معتقدند که تحقیقات در زمینه علل خودکشی سربازان باقی مانده از جنگ ویتنام یکی از عرصه‌هایی بوده که به تغییرات بسیاری در دانش روانپزشکی انجامید.

همچنین، تحلیلگران معتقدند که آمار جدید منتشر شده از سوی ارتش آمریکا تنها حکایت‌گر بخش کوچکی از مشکلات روانشناختی سربازان این کشور است که در جریان یک دهه جنگ در کشور‌های عراق و افغانستان از نظر روانی فرسوده شده‌اند.

ارتش آمریکا با حدود ۳ میلیون نیروی فعال و ذخیره، پر هزینه‌ترین ارتش جهان محسوب می‌شود که نیرو‌های آن در حال حاضر در حدود ۷۰۰ نقطه جهان مستقر شده اند. برخی از روانشناسان می‌گویند که تقریبا تمامی کسانی که در طول عمر خود بیش از ۴۰ روز در خط مقدم یک جبهه جنگی حضور یافته‌اند، احتمالا تا پایان عمر خود به نوعی با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

در سطحی دیگر، روانشناسان و محققان بر این باور هستند که بیشترین آمار خودکشی در میان افراد آسیب‌دیده در جنگ است. در همین زمینه، محقق دانشگاه براون می‌گوید هیچ عاملی را نمی‌توان علت خودکشی دانست، جز اینکه تکه‌های پازل را کنار هم گذاشت و تنها از طریق آن مساله را درک کرد اما او به افزایش استفاده از بمب‌های از راه دور اشاره کرد که صدمات مغزی شدیدی به همراه می‌آورند. او همچنین گفت که پیشرفتهای پزشکی به نظامیان آمریکایی اجازه می‌دهد به میادین نبرد بازگردند، آن هم با وجود لطمات مغزی که می‌تواند منجر به خودکشی شود.

در بُعدی دیگر، شرایط سخت خدمت در برخی مناطق نیز یکی دیگر از عوامل افزایش آمار خودکشی در میان نظامیان آمریکایی می‌باشد. برای نمونه نظامیان حاضر در آلاسکا گاها دمایی تا منفی 60 درجه را تجربه می‌کنند و به دلیل زمستان‌های تاریک طولانی و روزهایی که آفتاب تا نیمه‌های شب در آسمان است با آشفتگی‌ در خواب مواجه هستند.

 

ناتوانی واشنگتن در آسیب‌شناسی خودکشی‌ها

همان‌گونه که مورد اشاره قرار گرفت، خودکشی‌های رو به افزایش در میان سربازان آمریکایی از سوی پنتاگون و حتی نهادهای مطالعاتی روانشناسی و نظامی این کشور در کانون توجه و تمرکز قرار گرفته است. عمق این فاجعه به اندازه‌ای نگران‌کننده شده که ارتش آمریکا مقررات اختصاصی را برای پیشگیری از خودکشی در میان نظامیان این کشوررا برای اولین بار در سال 2020 تنظیم کند. همچنین، تیمی از مشاوران و کارشناسان روانشناسی به طور مداوم در پنتاپون مشغول مطالعه و بررسی دلایل خودکشی هستند.

با این اوصاف، می‌توان عملکرد این تیم‌های مشورتی و مطالعاتی را بسیار ضعیف مورد ارزیابی قرار داد. حتی نکته قابل تامل این است که با وجود تهیه مقررات اختصاصی پیشگیری از خودکشی ارتش  آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ تا کنون این مقررات به صورت شفاف و دقیق منتشر نشده‌اند و پیش بینی می‌شود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ منتشر شود. واقعیت امر این است که دلیل تاخیر در انتشار مقررات اختصاصی پیشگیری از خودکشی در میان نظامیان آمریکایی، آشفتگی و بحرانی بودن وضعیت  سلامت روحی و روانی در میان سربازان است. در مجموع، تیم‌ها تحقیقاتی و روانشناسان پنتاگون نتوانسته عملکردی موفق و مثبت را از خود به نمایش بگذارند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات