پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 فروردين 1401 - 17:27

تاکید نخست وزیر عراق بر ادامه هماهنگی با ایران جهت گازرسانی

نخست وزیر عراق بر ادامه هماهنگی با ایران در جهت تداوم گازرسانی تاکید کرد.
کد خبر : 11532

پایگاه رهنما:

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق  در نشست وزارت انرژی این کشور  بر اهمیت اولویت قائل شدن به تامین انرژی برق پایدار شهروندان عراقی و رفع مشکلات و اختلال‌های سامانه برق تاکید کرد.

در این نشست درباره اقدامات صیانتی از تاسیسات برق، سازوکار تامین سوخت برای نیروگاه‌ها، اختصاص بودجه و طرح‌های امنیتی برای حفاظت از دکل‌های انتقال انرژی برق گفتگو شد.

نخست وزیر عراق بر تکمیل هماهنگی‌ها با طرف ایرانی برای تامین گاز به منظور تداوم میانگین برق‌رسانی به شهروندان عراقی در تابستان پیش روی تاکید کرد.

 چند روز قبل «عادل کریم» وزیر برق عراق گفته بود: با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به توافق نرسیده‌ایم از این رو تا چند سال آینده به گاز ایران نیاز خواهیم داشت. هزینه ارتباط شبکه برق عراق با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خیلی بالا است. با تعرفه آنها (کشورهای خلیج فارس) موافق نیستیم. گاز ایران برای عراق مناسب و قیمت آن نیز مورد قبول است؛ ما سال‌ها به گاز ایران نیاز داریم.

پیشتر در اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و «پرداخت بدهی گاز عراق به ایران» مذاکره کردند.

جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه با احسان عبدالجبار، همتای عراقی خود دیدار و درباره گسترش همکاری دو کشور در بخش انرژی مذاکره کردند.

در اواسط اسفند ماه گذشته، سخنگوی وزارت برق عراق از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داد.

احمد موسی در گفت وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرد: گازرسانی همچنان پایین است و وضعیت مفروض این است که ایران، روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و در حال حاضر (حدود یک ماه پیش) فقط ۸ میلیون متر مکعب به عراق می‌رسد. ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه، سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود: هیات‌های بلند پایه عراقی متشکل از سه وزارتخانه برق، دارایی و نفت به همراه مدیرکل بانک تجارت عراق با هدف یافتن راه حل‌هایی برای تامین گاز مورد نیاز به ایران سفر می‌کنند.

سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید مذاکرات و نشست‌هایی با طرف ایرانی درباره بازگرداندن میزان صادرات گاز ایران به عراق به قبل با حمایت دولت، انجام شده است از جمله اینکه «دستوری از سوی نخست وزیر عراق درباره بازپرداخت بدهی به ایران در طول سه سال، صادر شود.»

منبع: الوقت

ارسال نظرات