دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 فروردين 1401 - 09:46

پشت‌پرده خبرسازی‌ها علیه ایران و محور مقاومت چیست؟

طی سال‌های گذشته، طراحی‌های رسانه‌ای مختلفی علیه جمهوری اسلامی و محور مقاومت، توسط محور غربی۔ عربی صورت گرفته است، به گونه‌ای که گاهی این طراحی مستقیم جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و گاهی محور مقاومت و گا‌ها ارتباط ایران با این کشور‌ها مورد هدف قرار می‌گیرد.....
نویسنده :
محسن صدری نیا
کد خبر : 11461

پایگاه رهنما:

طی سال‌های گذشته، طراحی‌های رسانه‌ای مختلفی علیه جمهوری اسلامی و محور مقاومت، توسط محور غربی۔ عربی صورت گرفته است، به گونه‌ای که گاهی این طراحی مستقیم جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و گاهی محور مقاومت و گا‌ها ارتباط ایران با این کشور‌ها مورد هدف قرار می‌گیرد. این طراحی‌ها یک پیوست رسانه‌ای بسیار قوی داشته و باعث ایجاد تشکیک در اذهان افکار عمومی شده است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب تحول در منطقه غرب آسیا شد و معادلات نظام بین الملل را از هم گسست. از مهمترین پیامد‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مقابله با ترتیبات سیاسی آمریکا در منطقه و تقابل با رژیم صهیونیستی بود.
شکل گیری نظام اسلامی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی، محور مقاومت با رهبری و نقش محوری ایران نقش مهمی در تحولات داشته است. غرب آسیا در دوران پیش از تحولات بیداری اسلامی، به دو محور سازش و مقاومت نه تنها در موضوع مناقشه رژیم صهیونیستی (اشغالگر قدس و فلسطین)، بلکه در تمامی مسائل، تقسیم شده بود. ایران به عنوان کشوری کانونی در اتحاد با سوریه، حزب الله، حماس و عراق و در دوران جدید انصارالله یمن، محور مقاومت را تشکیل می‌داد.
در محور سازش نیز، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، اردن و مصر در اتحاد با آمریکا قرار داشتند. بی تفاوتی نسبت به ساختار‌های اقتدارگرای عرب در منطقه از جمله عربستان سعودی، مصر، یمن و ...، چشم‌پوشی از نقض حقوق بشر در این کشورها، تلاش برای دامن زدن به اختلافات میان موافقان و مخالفان آمریکا و ایجاد بلوکی برای مقابله با کشور‌های مخالف آمریکا از مهمترین سیاست‌های آمریکا در سال‌های اخیر بوده است. تشکیل محور مقاومت در منطقه پرآشوب و استراتژیک خاورمیانه، باعث شده است که این محور، بزرگ‌ترین تهدید جریان‌های مرتجع منطقه و رژیم صهونیستی قرار بگیرد. محور غربی- عربی در توطئه‌های مختلف از این محور شکست خورده است و با توجه به شکست‌های متعدد نظامی و امنیتی، رسانه را ابزاری بسیار مفید برای پیش برد طراحی‌های خود، علیه کشور‌های محور مقاومت می‌داند. ساقط کردن دولت عادل عبدالمهدی در عراق، ایجاد جنگ داخلی و فضاسازی دروغین در لبنان، ایجاد اختلاف بین ملت‌های محور مقاومت و... بخش‌هایی از فضاسازی رسانه‌ای محور غربی۔ عربی-عبری علیه محور مقاومت است. سناریو‌های رسانه‌ای محور غربی عربی علیه محور مقاومت در ۳ بخش قابل بررسی است.
• به چالش کشیدن حضور مستشاری ایران در سوریه
تحولات سال ۲۰۱۱ در کشور‌های شمال غرب آسیا و آفریقا باعث شد که دیکتاتور‌های مختلفی در کشور‌های عربی سرنگون شوند؛ اما این تحولات در برخی از کشورها، رنگ و بوی فتنه و توطئه‌ای فراتر از تحولات بیداری اسلامی داشت.
در این بین سوریه از جمله کشور‌هایی بود که شاهد تحولاتی که تاکنون هم این کشور درگیر این بحران بوده است و یک جنگ تمام عیار بین المللی با حضور تروریست‌های بین المللی علیه دولت و مردم سوریه توسط غرب و برخی کشور‌های عربی تحمیل شد. جنگی که انواع و اقسام جنایت‌های غیر انسانی در حق مردم و ارتش سوریه به وقوع پیوست.
در این بین جمهوری اسلامی با شناخت درست طراحی دشمن، برای محور مقاومت، بین تحولات سوریه و تحولات سایر کشور‌های عربی تفکیک ایجاد کرد و از همان ابتدا با حضور مستشاران ایرانی وارد نبرد مستقیم و مستشاری علیه تروریست‌های چند ملیتی و داعش شد. تا جایی که شهدای زیادی در راه جبهه مقاومت تقدیم کرد.
• تشکیک در روابط اقتصادی کشور‌های محور مقاومت و ایران
با وجود اینکه جمهوری اسلامی از بین کشور‌های محور مقاومت تنها با عراق روابط تجاری بسیار بالایی دارد، اما با استقرار دولت جدید در ایران روابط تجاری جمهوری اسلامی با همسایگان، به خصوص کشور‌های محور مقاومت در اولویت دولت جدید قرار گرفته است. در این بین سوریه از جمله کشور‌هایی است که با گذراندن جنگ تروریسم، حالا به دنبال شکوفایی اقتصادی است. ایالات متحده تحریم‌های بسیار سنگینی را علیه دولت سوریه موسوم به تحریم‌های سزار وضع کرده است و این امر باعث کاهش ارزش پول ملی این کشور شده است. به همین دلیل دولت سوریه برای کاهش فشار اقتصادی ممنوعیت واردت برخی از کالا‌ها همچون فولاد و ماشین و قطعات آن را ممنوع اعلام کرده است.
محور رسانه‌ای غربی و پادو‌های رسانه‌ای آن‌ها با انتشار اخبار کاذب از واردات کالا به سوریه، در خبری اعلام کرده‌اند که دولت سوریه واردات خودرو از ایران را ممنوع اعلام کرده است. این خبر با پوشش رسانه داخلی همراه بود و تیتر بسیاری از رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. بررسی اصل ماجرا نشان می‌دهد که سوریه از حدود دو سال پیش تصمیم گرفت برای مدیریت ارزی، واردات برخی کالا‌ها را از تمام کشور‌ها ممنوع کند؛ لذا باید عنوان کرد که ممنوعیت و محدودیت واردات که سوریه برای خودرو و فولاد وضع کرده است تنها در مورد ایران نیست و تمام کشور‌ها و حتی چین را شامل می‌شود. از حدود دو سال پیش که این ممنوعیت‌ها آغاز شد، دولت سوریه خواستار آن شد که شرکای تجاری و کشور‌هایی که تمایل به همکاری دارند، در این کشور سرمایه گذاری کنند. یکی از کشور‌هایی که در سوریه سرمایه گذاری صنعتی کرده، ایران است.
• انتشار اسناد و نامه‌های جعلی برای تخریب روابط بین ملت‌های محور مقاومت
روابط مردم کشور‌های محور مقاومت با توجه به بعد دینی و مذهبی، همواره مورد توجه اندیشمندان و رسانه‌ها قرار گرفته بود. نمود بارز درهم تنیدگی روابط مردم کشور‌های محور مقاومت را می‌توان در مراسم اربعین حسینی مشاهده کرد. امری که همواره باعث نزدیکی ملت‌های این کشور‌ها به هم شده است. در سوی دیگر وقوع جنگ تروریسم و ایجاد پدیده داعش توسط غرب و باهمکاری برخی از کشور‌های عربی، درهم تنیدگی ملت‌های کشور‌های محور مقاومت بیش از گذشته شده است و حضور مدافعان حرم از کشور‌های مختلف برای دفاع از حریم اهل بیت و تقدیم شهدای بسیار زیاد در این امر، روابط مردم این کشور‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده است. در همین راستا محور رسانه‌ای غربی- عربی-عبری برای ضربه زدن به این محور، اخبار فیک و اسناد جعلی منتشر می‌کند. به خصوص گزاره‌هایی که ملت‌های این کشور‌ها بر روی آن حساسیت بسیار ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال در یکی از این دست اخبار جعلی اعلام شد که زینب فرزند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مبلغ دو میلیون دلار برای کمک به ازدواج دختران لبنانی اختصاص داده است. در سال‌های گذشته هم این رویه در مورد زوار عراقی و ایرانی هم تکرار شد به گونه‌ای که شبکه‌های عربی سعودی و شبکه‌های ضد انقلاب با انتشار چنین اخباری، سعی در ایجاد دو دستگی و اختلاف بین مردم شوند.
ژئوپلتیک محور مقاومت اکنون دیگر جبهه بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد که امتداد آن از سرزمین فلسطین تا منطقه شامات و در غرب آن عراق و در جنوب خاورمیانه یمن را شامل می‌شود. محوری که تاکنون توانسته است با وجود همه توطئه‌ها به مسیر خود ادامه دهد و اقتدار خود در منطقه‌ای پر التهاب غرب آسیا را افزایش دهد.
با این وجود محورغربی-عربی -عبری که از محور مقاومت متحمل شکست‌های مختلفی شده است و اکنون این محور در آستانه فتح الفتوحی دیگر است (آزاد سازی مأرب) با استفاده از ابزار رسانه، طراحی‌های مختلفی را علیه محور مقاومت صورت داده است؛ به گونه‌ای که روزانه اطلاعات و اخبار جعلی و هدف دار، برای ایجاد دو دستگی به خصوص میان ملت‌های این محور در حال انتشار است.
شکست‌های متوالی محور غربی-عربی۔ عبری از محور مقاومت باعث شده است که این جریان به دنبال ایجاد روزنه‌هایی تازه برای جبران شکست‌های اخیر خود است. جبهه مقاومت امروزه با توجه به انسجام درونی خود و با تکیه بر مردم خود، تمامی توطئه‌های محور صهیونیستی را با شکست مواجه سازد. به همین دلیل محور صهیونیستی به دنبال هدف قرار دادن همین انسجام و تکیه بر خود ملت‌های محور مقاومت است. ایجاد دو دستگی و تشکیک در اذهان افکار عمومی نسبت به جریان محور مقاومت بخشی از سناریو‌های رسانه‌ای طراحی شده می‌باشد. در سویی دیگر با توجه افسار گسیختگی که در فضای مجازی کشور وجود دارد، کانون طراحی‌های رسانه‌ای غرب، شبکه‌های اجتماعی و فیک نیوز‌ها می‌باشد.

ارسال نظرات