پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 فروردين 1401 - 12:09

پیام‌ها و درس‌های سفر بشار اسد به امارات

محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی در دیدار با بشار اسد، سوریه را ستون اساسی امنیت عربی دانست و خواستار خروج نیرو‌های خارجی غیر قانونی از سوریه شد. سفر رئیس جمهور سوریه به امارات پیام‌های مهمی داشت ..
نویسنده :
مصطفی رحمانی
کد خبر : 11443

پایگاه رهنما:

یک روز از سال ۱۴۰۰ باقی مانده بود که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در نخستین سفر خود به یک کشور عربی از سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰)، به امارات رفت و ساعتی پس از بازگشت وی به دمشق، اخبار دیدار وی از امارات منتشر شد. محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی در دیدار با بشار اسد، سوریه را ستون اساسی امنیت عربی دانست و خواستار خروج نیرو‌های خارجی غیر قانونی از سوریه شد. سفر رئیس جمهور سوریه به امارات پیام‌های مهمی دارد که در ادامه بررسی می‌شود.
• نقش امارات در جنگ سوریه
امارات از جمله کشور‌هایی بوده که در جریان جنگ سوریه کمک‌های زیادی به تروریست‌ها کرد. امارات برای فشار بر دمشق سفارت خود در سوریه را تعطیل و روابط خود را با این کشور قطع کرد؛ اما در نهایت این کشور تسلیم شد و روز پنجشنبه ششم دی ماه ۹۷ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد، اقدامی که یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ برای بشار اسد محسوب می‌شد. سفارت امارات متحده عربی از همان ماه‌های آغازین جنگ سوریه که شروع آن به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد، تعطیل شد.
• احیای روابط جهان عرب با سوریه
از سال ۲۰۱۱ تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا دولت حاکم بر سوریه ساقط شود و حتی این کشور را به سمت تجزیه نیز ببرند. در این مسیر کشور‌های عربی با کمک کشور‌های غربی و اسرائیل، تروریست‌هایی از ۸۰ کشور دنیا آماده و روانه سوریه کردند؛ اما ارتش سوریه با کمک‌های ایران، حزب الله لبنان و روسیه در نهایت توانست بر ۹۰ درصد از خاک سوریه مسلط شود. کشور‌های عربی برای تحت فشار گذاشتن دمشق روابط خود با سوریه را قطع کردند؛ اما با آشکار شدن نشانه‌های پیروزی ارتش سوریه کشور‌های عربییکی پس از دیگری به دنبال احیای روابط خود با سوریه هستند.
• پیام‌های سفر بشار اسد به امارات
۱- این سفر شکست تلاش‌های نظامی و سیاسی برای براندازی نظام سوریه را تکمیل کرد. امارات و پنج کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس در فوریه ۲۰۱۲ خروج سفرای خود از سوریه را اعلام کردند. امارات در یک دهه گذشته هزینه هنگفتی برای سرنگونی نظام سوریه به ریاست بشار اسد انجام داد. با این حال، اکنون امارات نخستین کشور عربی است که پس از ۱۱ سال میزبان بشار اسد است و رئیس جمهور سوریه مورد اسقبال محمد بن زاید، ولیعهد امارات قرار گرفت.
۲- سفر بشار اسد به امارات به منزله پذیرش و اثبات مشروعیت وی در ساختار قدرت سوریه است. نکته مهم در این خصوص این است که بشار اسد در ماه مارس یعنی در یازدهمین سالگرد جنگ این کشور به امارات سفر کرد. جنگ سوریه از مارس ۲۰۱۱ (فروردین ۹۰) آغاز شد. پیام این سفر ایناست که بشار اسد در مقابل مخالفان خود اعلام پیروزی می‌کند و این پیام را منتقل می‌کند همان‌طور که در انتخابات ریاست جمهوری ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) سوریه از جانب مردم این کشور پذیرفته شد، اکنون از سوی کشور‌های خارجی نیز مشروعیت آن به رسمیت شناخته شد. همین موضوع نیز عامل عصبانیت آمریکا از امارات در دعوت از بشار اسد است. شبکه خبری الجزیره قطر به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: «ما از تلاش‌ها برای مشروعیت بخشیدن به بشار اسد متاسفیم.»
۳- هنوز مشخص نیست سوریه به اتحادیه عرب بازگردد. سوریه در پایان سال ۲۰۱۱ از اتحادیه عرب کنار گذاشته شد. در حالی که کشور‌هایی نظیر امارات، الجزایر و کویت خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند، کشور‌هایی نظیر عربستان و قطر با این موضوع مخالفت می‌کنند. سفر به امارات حتی اگر مقدمه‌ای برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و پایان شکاف در این اتحادیه درباره سوریه نباشد، به منزله این است که کشور‌های عضو اتحادیه به‌صورت انفرادی احیای روابط با دمشق را در پیش گرفته‌اند.
۴- دعوت محمد بن‌زاید از بشار اسد برای سفر به امارات به‌منزله این است که ابوظبی درصدد گسترش روابط با دمشق است. رابطه امارات با سوریه از سال ۲۰۱۱ به طور یکجانبه از طرف امارات قطع شد، اما در پایان سال ۲۰۱۸، ابوظبی سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد. شیخ عبدالله بن‌زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نوامبر گذشته در نخستین دیداریک مقام ارشد پادشاهی خلیج فارس از زمان آغاز جنگ در سوریه با رئیس جمهوری سوریه در دمشق دیدار کرد. امارات از یک سو تلاش دارد در سوریه پسا تروریسم حضور اقتصادی داشته باشد و در این کشور سرمایه‌گذاری کند و از سوی دیگر درصدد است وجهه تخریب‌شده خود را به‌عنوان کشوری که حامی تروریسم است، بازسازی کند.
۵- سفر بشار اسد به امارات بر خلاف خواست آمریکا صورت گرفته و این به معنای تضعیف قدرت تاثیرگذاری آمریکا بر کشور‌های خلیج فارس است. رأی ممتنع امارات به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت روسیه، سفر وزیر خارجه این کشور به مسکو، پاسخ سرد ابوظبی به درخواست‌های آمریکا برای همکاری در مدیریت بازار نفت پس از حمله روسیه به اوکراین و حالا سفر بشار اسد به ابوظبی، نشانه‌های آشکاری از شکاف در روابط امارات با دولت دموکرات آمریکاست. انتقاد شدید آمریکا نسبت به میزبانی امارات از اسد، حاکی از این شکاف است.
۶- این دیدار که همزمان با یازدهمین سالگرد جنگ سوریه انجام شد، نشانه دیگری از شکست نسبی طرح مجموعه‌ای از بازیگران داخلی و خارجی از طریق گروه‌های مسلح علیه حاکمیتیک دولت ملی بود. امارات نخستین دولت عربی است که شکست این طرح را پذیرفته و احتمالاً در بازسازی سوریه به ایفای نقش بپردازد.
۷ - نکته بسیار مهم در این باره تاکید عینی بر اثبات حقانیت مواضع حکیمانه نظام اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی در قضیه سوریه و دفاع از این کشور محور مقاومت در سال‌های سخت حمله نیابتی ناتوی عربی و غربی و عبری به این کشور است.
چیزی که سال‌های سال توسط شیفتگان به غرب و آمریکا مورد انکار و تخطئه قرار گرفت و اکنون بطلان آن یاوه‌گویی‌ها به‌وضوح بروز یافته است.
۸- نکته آخر این که عزت و ذلت هر دو هزینه دارد. سوریه و دولت بشار اسد به‌خاطر دفاع از گفتمان مقاومت هزینه سنگینی را پرداخت و امروز ثمرات شیرین آن را می‌چیند. نتیجه حضور در جبهه مقاومت و مقابله با استکبار و دلبستگی و وادادگی به آمریکا آئینه عبرت است. سرنوست زمامداران و دولت‌هایی، چون منصور هادی، بن‌علی، قذافی، حُسنی مبارک و اخیراً زلنسکی پیش روی ماست و کتاب‌ها حرف و سخن و تحلیل دارد.
• جمع‌بندی
سوریه پس از یک دهه مقاومت سرافرازانه، در حال بازگشت تدریجی به جمع کشور‌های عربی است. در واقع جبهه عربی- غربی- عبری در ۱۱ سال گذشته تلاش‌های زیادی کرد تا با ساقط کردن نظام حاکم بر سوریه، جبهه مقاومت را تضعیف کنند؛ اما پس از ۱۱ سال این جبهه چند گانه در برابر مقاومت شکست خورده و امارات اولین کشور عربی است که به پیروزی محور مقاومت اعتراف می‌کند. حال کشور‌های حامی تروریست‌ها پس از شکست طرح‌های خود سعی دارند برای احیای روابط با سوریه از یکدیگر سبقت بگیرند تا در نهایت در جناح بازنده‌های جنگ سوریه قرار نگیرند و بتوانند تا حدودی چهره مخدوش شده خود در حمایت از تروریسم را ترمیم کنند. این نتیجه شیرین مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکا است.

ارسال نظرات