پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 اسفند 1400 - 13:39

بازنده اصلی جنگ اوکراین کیست؟

تجربه قرن‌ها جنگ‌های خونین در تاریخ بشر ثابت کرده که هرچه درگیری‌های نظامی طولانی‌تر شوند، پیچیده‌تر هم می‌شوند.
نویسنده :
حمید خرمی
کد خبر : 11344

پایگاه رهنما:

تجربه قرن‌ها جنگ‌های خونین در تاریخ بشر ثابت کرده که هرچه درگیری‌های نظامی طولانی‌تر شوند، پیچیده‌تر هم می‌شوند. در این شرایط، مردم به ابزاری برای فشار‌آوردن دولت‌ها علیه یکدیگر تبدیل می‌شوند، تلفات غیرنظامیان و شدت ‌خسارت به مناطق مسکونی افزایش می‌یابد و بحران‌های اقتصادی و آوارگی ناشی از جنگ، گریبان غیرنظامیان را می‌گیرد. همه اینها ‌درحالی است‌که سیاستمداران در حریم امن خود مشغول چانه‌زنی بر سر امتیازگیری از طرف مقابل هستند؛ اتفاقی که در جنگ اوکراین در حال وقوع است.
براساس تخمین‌های غیررسمی تاکنون بیش از 400  نفر از مردم در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به 1000 نفر نیز مجروح و بیش از یک میلیون و  700 هزار نفر هم آواره شده‌اند.
در دونباس که به واسطه توسعه نامتوازن اقتصادی در اوکراین، یکی از فقیرترین مناطق این کشور به شمار می‌رود، قبل از آنکه جنگ زندگی مردم را ویران کند، فقر روزگار آنها را تباه کرده بود. از سال2014 که آتش جنگ جدایی‌طلبان در منطقه دونباس شعله‌ور شد، تا زمانی که این بحران به یک جنگ تمام‌عیار در سرتاسر اوکراین تبدیل شد، بیش از 14هزار غیرنظامی به‌ویژه ساکنان 2 استان لوهانسک و دونتسک قربانی شده‌اند. همزمان، بیش از یک‌و‌نیم میلیون نفر آواره از این درگیری‌ها به جا مانده است.

در این شرایط، مردمانی که در این مناطق سال‌ها‌ست قربانی جنگ قدرت میان سیاستمداران هستند، قربانی استانداردهای دوگانه رسانه‌های بین‌المللی هم شده‌اند. در شرایطی که مردم عموما فقیر این منطقه برای فرار از تبعات جنگ به روسیه پناه برده‌اند، رسانه‌ها از آنها به‌عنوان «مهاجر» و نه «آواره جنگی» یاد می‌کنند. براساس گزارش سی‌ان‌ان، تا به امروز بیش از 144هزار نفر از شهروندان این مناطق از خانه‌های خود آواره شده و به روسیه پناه برده‌اند.

  • بزرگ‌ترین بحران پناهجویی در اروپا


جنگ اوکراین تا به اینجا بیش از یک میلیون و 700 هزار آواره روی دست اروپا گذاشته است. از این رقم 800  هزار نفر به لهستان پناه برده‌اند که یک کشور عضو اتحادیه اروپاست. لهستانی‌ها همین چند ماه قبل مرزهای خود را فنس‌کشی کردند تا مانع ورود پناهجویان از خاورمیانه و آفریقا شوند. بهانه آنها، پاسداری از مرزهای اتحادیه اروپا در برابر هجوم پناهجویان بود. به‌گفته مقام‌های سازمان ملل، این روند‌ درصورت تداوم جنگ به بزرگ‌ترین بحران پناهجویی در اروپا تبدیل خواهد شد.
در پایتخت، شدت‌گرفتن حملات هوایی و زمینی، مردم را وادار کرده تا برای فرار از شهر به خطوط راه‌آهن هجوم بیاورند تا شاید بتوانند با سوار‌شدن به واگن‌هایی مملو از مسافر، خود را به مناطق غربی کشور و از آنجا به کشورهای همسایه برسانند. بسیاری از پناهجویانی که در تلاش بوده‌اند از مرزهای زمینی خود را به کشورهای همسایه برسانند، مجبور شده‌‌اند چندین روز در هوای سرد زمستانی پشت مرزها در انتظار بمانند. پناهجویان در پشت مرز لهستان بیش از 60ساعت و در پشت مرز رومانی بیش از 20ساعت منتظر مانده‌‌اند. پس از پایان یافتن این انتظار هم ابتدا شهروندان قانونی اوکراین، یا افرادی که مجوز اقامت قانونی در اوکراین را دارند، ازجمله دانشجوها امکان عبور از مرزها را داشته‌اند. گزارش‌های مختلف در روزهای اخیر نشان می‌دهند دانشجویان آفریقایی، آسیایی و لاتین‌تباری که قصد فرار از اوکراین را داشته‌اند، با برخورد نژادپرستانه مقامات مرزی اوکراینی یا کشورهای مقصد مواجه شده‌اند. در پایان باید گفت؛ بازنده اصلی جنگ بین روسیه با اوکراین نه پوتین و مقامات کاخ سفید هستند نه زلینسکی رئیس جمهور شومن اوکراین که سرنوشت یک ملت را همچون نقش خود در رئیس جمهور خوب به بازی گرفته است. بلکه این مردم بیچاره اوکراین هستند که در زیر آتش موشک و تانک های روس و سلاح های اهدایی آمریکا و اروپا به اوکراین گرفتار آمده و مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

ارسال نظرات