پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 اسفند 1400 - 11:43
تقریری بر منظومه فکری امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در سال ۱۴۰۰

نورافکن جهاد تبیین در مسیر انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب در طی طول سال جاری ۳۱ بار از طریق رسانه ملی یا وبینار پذیرای دل‌های وابسته به آن پیر فرزانه بوده است.
کد خبر : 11339

پایگاه رهنما:

 بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از عاشقان راه ولایت نتوانند چون سال‌های گذشته در کنار حضرت یار در حسینیه امام خمینی (ره) بدون واسطه رسانه‌ای به فیض دیدار با رهبرمعظم انقلاب برسند. بااین‌وجود رهبر معظم انقلاب در طی طول سال جاری 31 بار  از طریق رسانه ملی یا وبینار پذیرای دل‌های وابسته به آن پیر فرزانه بوده است. از این تعداد 15 دیدار به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل‌ها به‌صورت حضوری انجام‌شده است. برخی از این سخنرانی‌ها خطاب به ملت ایران بوده و برخی دیگر در دیدار با مقامات مسئول، دانشجویان و نیز اقشار مختلف بیان‌شده است. در میان این سخنرانی‌ها رهبر انقلاب چند کلیدواژه مهم را بیان فرموده‌اند که در ادامه به‌اختصار به بررسی آن‌ها می‌پردازیم

  • ۸ خصوصیت رئیس‌جمهور مطلوب

رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی نوروزی ضمن تعیین نام سال جدید گریزی به بحث انتخابات زده و خطاب به ملت ایران، ۸ خصوصیت رئیس‌جمهور مطلوب کشور در انتخابات ۱۴۰۰ را برشمردند و فرمودند: «خصوصیات یک رئیس‌جمهوری را که به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهور مردم باید دارای این خصوصیات باشد، این‌ها را من می‌گویم. شما نگاه کنید، ببینید واقعاً همین‌جور هست یا نه؛ یعنی این نظر شخص من نیست، به نظر می‌رسد که هرکسی که به دنبال سعادت کشور است، یک چنین رئیس‌جمهوری می‌خواهد». مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مدیریت کفایت، ایمان، عدالت‌خواهی و ضد فساد بودن، جهادی بودن، معتقد بودن به توانایی‌های داخلی، معتقد بودن به استفاده از ظرفیت جوانان، مردمی بودن و نیز امید به آینده را مهم‌ترین شاخص‌های یک رئیس‌جمهور مطلوب عنوان فرمودند.

  • مدیریت فضای مجازی، راهکارها و راهبردها

امام خامنه‌ای(مدظله العالی) دریکی از اولین سخنرانی‌ها به موضوع راهبردی فضای مجازی اشاره مستقیم کرده و از رها کردن فضای مجازی گلایه و بر مدیریت آن تأکید فرمودند. البته این بار اول نبود که ایشان مسئله مدیریت فضای مجازی را به مسئولان گوشزد نموده‌اند. رهبر معظم انقلاب با دوراندیشی عمیق در زمستان سال 1390 بحث کنترل سنجیده فضای مجازی را مورد تأکید قرار داده و می‌فرمایند؛ «در مسئله فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملّی اطلاعات است. متأسفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما به‌عنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینه‌ها کوتاهی کنیم، این مسئله‌ای را حل نمی‌کند و منطق درستی هم نیست... کشورهایی که شبکه ملّی اطلاعات درست کرده‌اند و [فضای مجازی را] کنترل کرده‌اند به نفع ارزش‌های موردنظر خودشان، یکی دو تا نیستند.» عجیب آنکه بعد از یک دهه از آن هشدار جدی متولیان امر نه‌تنها اقدامی برای اجرای فرامین رهبری برنداشتند، بلکه توصیه‌ها ایشان را زیر پا گذاشته و یا پشت گوش انداختند!

رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی عمومی در سال 1400 می‌فرمایند: «امروز دشمنان ازلحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی می‌کنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند... ازلحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه بخشه‌ای مختلف» متأسفانه سهل انگاری‌های صورت گرفته باعث شد تا برخی اتفاقات ناخوش آیند در سال گذشته شکل بگیرد. ماجرای لجن پراکنی ضدانقلاب علیه نهادهای انقلابی بخشی از آسیب‌هایی بود که در اثر نادیده گرفتن توصیه‌های آن امام راستین شکل‌گرفته است.

  • چرا اقتصاد مسئله اصلی کشور است؟

ولی امر مسلمین در خردادماه یک سؤال مهم را مطرح نموده و به مسئله اقتصاد به‌عنوان مهم‌ترین مسئله اساسی کشور اشاره فرمودند؛ حضرت آقا می‌فرمایند: «مسئله اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسئله اصلی مردم بیکاری جوان‌ها است، مسئله اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است، مسئله اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را می‌شکند، مسئله اصلی مردم سیاست‌های غلطی است که فلان جوان مبتکر را که می‌تواند کار انجام بدهد، مأیوس می‌کند.» این بیانات رهبر انقلاب در فضای رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ از اهمیت قابل‌توجه و بسیار بالای مسئله «اقتصاد و معیشت» در نگاه ایشان حکایت داشت. رهبر انقلاب درباره توجه بالا به بحث اقتصاد می‌فرمایند: «بنده شعارهای اقتصادی را در... [چند سال] اخیر برجسته کرده‌ام، برای اینکه احساس کردم دشمن از این ناحیه می‌خواهد ضربه بزند به این مجموعه عظیم ملّی. وقتی ما مشکل اقتصادی داشته باشیم، بخش های مختلف نخواهند توانست کارهای درست خودشان را انجام بدهند، لذا باید ببینیم در این مجموعه وظایفی که بر عهده مسئولان کشور، دولت، قوای سه‌گانه و سازمان‌های مختلف است، آن نقطه حسّاس و کلیدی، امروز چیست؟ ممکن است امروز یک نقطه کلیدی باشد، فردا نقطه دیگری نقطه کلیدی باشد. امروز تقویت اقتصادی در کشور، یک نقطه کلیدی و دارای اولویت است؛ لذاست که بنده روی این تکیه می‌کنم، روی معیشت مردم تکیه می‌کنم»

  • نهاد انتخابات در حکمرانی و حرکت کلان کشور

مهم‌ترین ماجرای سیاسی در سال 1400 برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود. رهبر انقلاب بارها در تلاطم تاریخ معاصر نشان داده‌اند که مهم‌ترین خط قرمز ایشان انتخابات و حفاظت از رأی مردم بوده است. چه درزمانی که برخی به دنبال مادم العمر کردن سمت ریاست جمهوری در سال 1375 در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری بودند و چه در دورانی که اشراف تهران در برابر رأی ملت قیام خیابانی کردند؛ رهبر معظم انقلاب در برابر بدعت‌گذاری‌های آنان ایستادگی کرد. دو فراز از سخنرانی‌های امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در سال جاری نگاه راهبردی ایشان در حفاظت از نهاد انتخابات را به‌خوبی نشان می‌دهد. ایشان در فرودین ماه می‌فرمایند: انتخابات ریاست جمهوریِ خرداد ۱۴۰۰ آوردگاه دو نگاه و رویکرد متعارض بود. از یک‌سو دشمنانی بودند که «با انتخابات ما مخالف‌اند.» رهبر انقلاب در حفاظت از مردم‌سالاری دینی در خردادماه می‌فرمایند: «این دست جملات که مردم شرکت نمی‌کنند، در انتخابات ممکن است تقلّب بشود، دست برده بشود و کارهایی مانند این‌ها بشود. تبلیغات [می‌کنند] برای اینکه مردم شرکت نکنند، رأی شما اثری ندارد، در بهبود اوضاع تأثیری نمی‌گذارد؛ چرا بیخودی خودتان را خسته می‌کنید!» تحلیل راهبردی همین دو جمله نشان می‌دهد که میوه رسیده شجره طیبه انقلاب اسلامی در رجوع به آرای مردم و حرکت کلان حکمرانی اسلامی بخشی جدایی‌ناپذیر از منظومه فکری رهبر انقلاب به عنوان یک شخصیت فرهنگی؛ دینی، سیاسی و مردم‌شناس است.

  • تبیین اساس کار ما است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی سال ۱۴۰۰ خطاب به جوانان و دانشجویان تأکید کردند: «به مسئله «تبیین» اهمّیّت بدهید... می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.» توجه رهبرمعظم انقلاب به جهاد تبیین تنها یک راهبرد از منظومه فرهنگی و فکری رهبر معظم انقلاب نیست، بلکه بخشی از دستوراتی است که مسیر فکری و دفاعی ما را در برابر دشمن نشان می‌دهد. جنایت تحریف از سوی دشمن باعث شده است که برخی مقوله‌های روشن چون اقدامات خائنانه منافقین در طول زمان سفیدسازی شده و به عبارتی جای جلاد و شهید عوض شود. امروز دشمن با همه توان به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری کرده است که تروریست‌هایی که در طول چند هفته بیش از 17 هزار نفر را به شهادت رسانده‌اند، پاک‌سازی‌شده و رنگ و نمای جدید گرفته‌اند. ازاین‌رو جهاد تبیین عصاره‌ای است که از دل آن جوشش‌هایی شکل می‌گیرد که مسیر جهاد الهی را هموار خواهد کرد. در ادبیات سیاسی، تعبیری وجود دارد به نام «شگرد شغال‌ها»، یا حمله دسته‌جمعی. در این حربه دشمن باخبر شویی و تحلیل شویی سعی می‌کند حتی تجزیه‌طلبی را نیز عادی‌سازی کرده و دفاع از خاک و میهن را نشانه‌ای از فاشیسم بخواهند! این وضعیت باعث شده است که رهبر معظم انقلاب در چندین سخنرانی در سال جاری مسئله جهاد تبیین را تشریح فرموده و بر آن تأکید داشته باشند. البته در این مسیر تنها بیان چند شعار چون ساختار قرارگاه فرهنگی جهاد تبیین کافی نیست، جهاد فرهنگی نباید در چند سمینار یا برنامه تلویزیونی خلاصه شود! سربازان گم نام جهاد فرهنگی باید در میدان و در میان مردم با دشمن تا بن دندان مسلح مقابله کنند. این میزان از فداکاری کمتر از فداکاری‌های مدافعان حریم حرم در منطقه نیست.

ارسال نظرات