دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
04 اسفند 1400 - 10:37

۱۳ میلیون کودک افغانی گرسنه تاوان ۱۱ سپتامبر را می‌دهند

ایدن با امضای حکمی، ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را آزاد و ۵/۳ میلیارد دلار آن را به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص داد.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 11171

پایگاه رهنما:

۱۵ تبعه سعودی در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر نقش داشتند، ولی حالا پس از گذشت ۲۱ سال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، انتقام این حملات را از افغانستانی‌های گرسنه که دو دهه با تسلط آمریکایی‌ها در کشورشان چنین وضعیتی پیدا کرده اند، می‌گیرد؛ کشوری که حتی یک تبعه آن هم در این حملات نقش نداشته است. داستان از آن قرار است که بایدن با امضای حکمی، ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را آزاد و ۵/۳ میلیارد دلار آن را به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص داد.
همین یک هفته قبل بود که صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که ۱۳ میلیون‌نفر از آن‌ها کودک هستند: «افغانستان و مردمش در بطن یک فاجعه انسانی به سر می‌برند.» سازمان ملل هم چند ماه است که مرتبا بدون آنکه اقدام موثری برای گرسنگی مردم افغانستان که این روز‌ها دختران ۷ ساله خود را برای ازدواج می‌فروشند و حتی در خبر‌ها آمده بود که فرزند دو ساله‌ای نیز با همین عنوان به فروش رفته است، صرفا هشدار می‌دهد میلیون‌ها افغان در «جهنم یخ زده» زندگی می‌کنند و از کشور‌های مختلف خواسته که کمک‌های بشردوستانه شان را به مردم افغانستان افزایش داده و حدود ۹ میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند. بایدن روز جمعه به درخواست سازمان ملل پاسخ مثبت داد و دستوری اجرایی صادر کرد که ۷ میلیارد دلار از این دارایی‌ها را آزاد می‌کند. تکلیف ۵/۳ میلیارد از این ۷ میلیارد مشخص نیست و احتمالاً آمریکایی‌ها قصد دارند به شکلی هدایت شده به افغانستان تزریق کنند، ولی بایدن همان اول کار تکلیف ۵/۳ میلیارد این دارایی‌ها را مشخص و اعلام کرد که این ۵/۳ میلیارد دلار در آمریکا باقی خواهد ماند تا دادگاه ۱۱ سپتامبر حکم توقیف آن را به نفع قربانیان ۱۱ سپتامبر صادر کند. در باره همان ۳.۵ میلیارد باقی مانده هم کاخ سفید در بیانیه‌ای مبهم گفته که آمریکا در ماه‌های آتی صندوق سپرده‌ای برای مدیریت ۵/۳ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان ایجاد خواهد کرد تا از این پول برای کمک به مردم افغانستان استفاده شود.
• واکنش‌ها به این دزدی آمریکا
واکنش‌ها به بخشی از این پول که قرار است برای پرداخت به قربانیان ۱۱ سپتامبر شود، تند بود. محمد نعیم، سخنگوی دولت طالبان این کار بایدن را «دزدیدن» پول مردم افغانستان و نشان‌دهنده «انحطاط اخلاقی» دولت آمریکا خوانده است. نعیم در یک پست توئیتری نوشت که شکست و پیروزی در تاریخ و زندگی بشر امری عادی است، اما بزرگ‌ترین و شرم‌آور‌ترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست به دست هم بدهند. ایلهان عمر، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصمیم بایدن را «مجازات میلیون‌ها نفر از گرسنگان برای این جنایات را بی وجدانی دانست. ایلهان عمر در حساب توئیتری خود نوشت: «در میان هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر حتی یک افغان نبود.» او گفته است: «در همین حال، ما میلیارد‌ها دلار به دولت‌های عربستان سعودی و مصر می‌دهیم که ارتباط مستقیمی با تروریست‌های ۱۱ سپتامبر دارند.» عمر تأکید کرده است: «حتی اگر اینطور نبود، مجازات میلیون‌ها نفر از گرسنگان برای این جنایات بی وجدانی است.»
تخصیص ۵/۳ میلیارد دلار، دارایی مردم افغاتستان به قربانیان ۱۱ سپتامبر در حالی است که نزدیک به ۱۸۰۰ نفر از خانواده‌های قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر مرداد امسال، نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا امضا کرده اند و خواستار انتشار گزارشی شده‌اند که به اعتقاد آن‌ها نقش مقام‌های سعودی را در این حمله افشا می‌کند. خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر مدت‌هاست که می‌گویند مقام‌های سعودی پیشاپیش از برنامه حمله به آمریکا آگاه بوده‌اند و کاری برای جلوگیری از آن انجام نداده‌اند. آن‌ها از دولت عربستان شکایت کرده‌اند، اما این کشور ایفای نقش در این حمله را رد می‌کند.

ارسال نظرات