جمعه ؛ 30 شهريور 1403
04 اسفند 1400 - 10:37

فرصت طلایی «انیمیشن» برای تربیت نسل فردا

کلا تولیدات محتوایی بر هر انسانی و در ضمیر ناخودآگاه وی تأثیر دارد
نویسنده :
علی رهگذر
کد خبر : 11168

پایگاه رهنما:

قطعا هیچ کداممان منکر تأثیر کارتون‌های دوران بچگی‌مان در زندگی کنونی‌مان نیستیم؛ کارتون‌هایی که در رفتار‌ها و اخلاقمان و حتی انتخاب شغل آینده‌مان بی‌تأثیر نبوده است. از تأثیری که کارتون «فوتبالیست‌ها» بر روی پسران داشت تا تأثیرپذیری دختران از «آنشرلی» و «جودی آبوت». شاید هم گاهی به ظاهر متوجه این تأثیرات بر زندگی شخصی نباشیم، اما زمانی که دقیق‌تر شویم، متوجه می‌شویم کارتون‌ها تأثیرات بسیار زیادی بر روی رشد شخصیتی ما داشته‌اند.
گاهی این تأثیرات می‌تواند مفید باشد و گاهی مضر. این بستگی به کارتونی دارد که کودک و نوجوان را مخاطب خود قرار می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از روانشناسان بر تأثیر این تولیدات بر روی کودکان و نوجوانان اذعان دارند. کلا تولیدات محتوایی بر هر انسانی و در ضمیر ناخودآگاه وی تأثیر دارد، اما این تأثیر برای کودکان بیشتر است، زیرا کودکان مانند مزرعه‌ای هستند که هرچه در دوران کودکی و نوجوانی در وجود آنان کاشته شود، در آینده‌شان برداشت خواهد شد.
• انیمیشن؛ فرصت ساختن سبک زندگی
قطعا به دلیل خلاقیت قالب‌هایی مانند کارتون و امروزه «انیمیشن» (پویانمایی)، تأثیرات این دست از تولیدات بر روی فرزندان مردم غیرقابل انکار است. کارتون و حالا اضافه بر آن، انیمیشن است که می‌تواند بهترین قالب برای انتقال پیام‌ها و مفاهیم مهم در حوزه‌های مختلف به خصوص سبک زندگی باشد.
نسیم اسدپور کارشناس مسائل فرهنگی در این رابطه می‌گوید؛ «هر آنچه که برای فرزندان ما تولید می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این تولید می‌تواند در هر قالبی باشد که قطعا در دنیای امروز، انیمیشن از جذابیت بیشتری نیز برای فرزندانمان برخوردار است. زیرا محدودیت بسیار کمتری در خلق سوژه‌های جذاب دارد و می‌تواند قهرمان‌هایی برای فرزندانمان ترسیم کند که در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست».
وی ادامه می‌دهد: «خلق قهرمان یکی از جدی‌ترین و مهمترین اهدافی است که در این گونه تولیدات مورد نظر تولیدکنندگان این دست از محصولات قرار دارد. البته در کل، قهرمان‌پروری در انواع تولیدات محتوایی اعم از فیلم، کتاب، کارتون و انیمیشن و حتی در بازی‌های رایانه‌ای مدنظر است، اما در قالب انیمیشن و کارتون دست تولیدکننده باز است و می‌تواند مفاهیم مورد نظر خود را به ویژه در حوزه سبک زندگی به مخاطب ارائه بدهد.»
• فرصت‌های طلایی انیمیشن برای کودکان ایرانی
اهمین انیمیشن موجب شده است تا در کشور ما نیز تلاش زیادی در این رابطه صورت بگیرد، فرزندان با استعداد این مرز و بوم، به صورت تخصصی وارد این رشته شده و توانسته‌اند کار‌های ماندگاری را نیز خلق کنند.
از جمله «شاهزاده روم»، «فیلشاه» و بسیاری انیمیشن‌های دیگر مانند «بنیامین» یا «آخرین داستان». انیمیشن‌هایی که رفته رفته خود را به سطوح بالای کیفیت نیز نزدیک کرده‌اند تا جایی که «آخرین داستان» توانست اولین نماینده سینمای انیمیشن ایران در اُسکار هم باشد. در رابطه با «آخرین داستان» این طور نوشته شد که «این عنوان از بهترین انیمیشن‌های ۲۰۲۰ در لیست کارتون‌های ایرانی توانست در سال ۲۰۲۰ جزو ۳۴۴ فیلم واجد شرایط برای رقابت در آکادمی اسکار قرار بگیرد و یکی از بهترین کارتون‌های ایرانی از نظر ساختار و طراحی شخصیت‌هاست. این انیمیشن که تولید آن از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ به طول انجامید و عنوان برترین انیمیشن سینمایی ایرانی شایسته آن است، از کیفیت تصویری و داستانی جذاب برخوردار است».
قطعا انیمیشن می‌تواند مفاهیم ملی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به بهترین نحو به فرزندان منتقل کند که این در گروی تلاش متخصصان این حوزه و قطعا پیش از آن حمایت‌های درست متولیان فرهنگی است. زیرا مهاجرت در این حوزه بسیار راحت صورت می‌گیرد و گاهی حتی این مهاجرت‌ها فیزیکی نبوده است، بلکه متخصصان برجسته این حوزه به دلیل محدودیت‌های مالی و حمایت نشدن، از راه دور نیز با دیگر شرکت‌ها در سراسر دنیا ارتباط می‌گیرند و برای آن‌ها کار تولید می‌کنند و این یعنی از دست دادن نیروی انسانی متخصص در این حوزه؛ بنابراین فراهم کردن امکانات و پشتیبانی در تولید چنین آثاری یکی از وظایف اصلی مدیران فرهنگی است.
البته نباید یادمان برود که در تولیدات انیمیشنی نیز مانند فیلم، فیلمنامه و داستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تنها نباید نگاه به کیفیت و پیشرفت تکنولوژی داشت، زیرا تکنولوژی بالا با داستان ضعیف و یا انتقال مفاهیم ضعیف، تنها هدر دادن سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود. باید مفاهیمی مانند داستان‌های اساطیری کشورمان، قهرمانان واقعی میهنمان و مفاهیم اسطوره‌ای و حماسی تاریخ کشورمان سوژه اصلی این تولیدات باشد

ارسال نظرات