دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
02 اسفند 1400 - 09:59

فلسطین، گود بازی شرافت

هم اقدام ورزشکار عربستانی و هم استدلالی که او بیان می‌کند به طور حتم در راستای سیاست‌های رسمی و ابلاغی دولت در بخش ورزش می‌باشد
کد خبر : 11150

پایگاه رهنما :

با شروع روند عادی‌سازی روابط برخی از دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی در پی توافق سال 2020، علاوه بر موضوعات سیاسی و اقتصادی، رویدادهای فرهنگی –  ورزشی مرتبط با این موضوع نیز به صورت جدی‌تری در مذان توجهات افکار عمومی جهان اسلام قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس آن تاکنون همواره به عنوان یک موجودیت سیاسی جعلی، اشغالگر و ساخته و پرداخته امپریالیسم در جغرافیای جهان اسلام منزوی و در تحریم بوده است. اکثریت مسلمانان و دولت‌های اسلامی نیز در حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین و دفاع از هویت قبله نخست شریعت اسلامی از تعدی‌ها و توطئه‌های صهیونیسم بین‌المللی برای تغییر هویت این مکان مقدس اسلامی، نسبت به پذیرش مشروعیت این رژیم جعلی سرباز زده‌اند؛ که یکی از نمودهای اصلی، معروف و همیشگی اعلام برائت از پذیرش مشروعیت رژیم مربوط به حوزه‌های فرهنگی و ورزشی می‌باشد.

برای مثال هرساله ورزشکاران مسلمان در مسابقات بین‌المللی مختلف در رشته‌های متعدد از رویارویی با رقبای صهیونیستی خود امتناع کرده و با این اقدام ظلم تاریخی صهیونیست‌ها به ملت فلسطین را محکوم می‌کنند.

اما با این حال پس از اعلام عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها از سوی برخی از دولت‌های عربی همانند بحرین، امارات و سودان، و همچنین محرز بودن تمایل برخی دیگر از دولت‌های اسلامی، همانند عربستان سعودی، به حرکت در این مسیر، امکان پذیرش حضور در میادین رقابت با ورزشکاران صهیونیست از سوی برخی از ورزشکاران این کشورها پیشبینی می‌شد.

این رویداد در روزهای گذشته به وقوع پیوست و در اقدامی که کاملاً نمایانگر حمایت ریاض از مسئله عادی‌سازی و مقدمه‌چینی برای ورود به این عرصه می‌باشد، وزشکار زن سعودی به نام ارا الحقبانی در هشتمین دوره مسابقات بین‌لمللی تنیس نایروبی با رین نیکیشوف ورزشکاری از رژیم صهیونیستی رو به رو شد.

در این میان موضوع جالب توجه در مورد این اقدام ورزشکار سعودی، استدلالی بوده است که وی برای توجیه اقدام خود آورد به گونه‌ای که هم خیانت به ملت فلسطین محسوب نشود و هم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تشویق کند.

او در گفتگویی که از سوی «العربیه» رسانه حکومتی عربستان منتشر شد می‌گوید: «واژه انصراف به طور کلی در قاموس ورزشکاران نیست زیرا در بردارنده معانی ترس و وحشت از رویارویی است لذا من تصمیم گرفتم از رویارویی با هیچ بازیکنی انصراف ندهم».

تبلیغ سیاست‌های دولتی از زبان ورزش و سینما

در پس این استدلال مغالطه‌آمیز اولاً سیاست اصلی حکومت سعودی در نوع مواجهه با موضوع امضا توافق عادی‌سازی توسط امارات و بحرین به عنوان دیگر اعضا شورای همکاری خلیج فارس کاملاً نمایان است. سعودی‌ها ضمن آنکه خود ار مدافع ملت فلسطین و حامی تشکیل کشور مستقل فلسطینی می‌دانند آن را به عنوان دلیل عدم پیوستن به عادی‌سازی عنوان می‌کنند اما به طور همزمان نه تنها روابط پشت پرده با صهیونیست‌ها را آشکار کرده‌اند بلکه با اقداماتی همچون صدور مجوز پرواز هواپیماهای اسرائیلی بر فراز آسمان شبه جزیره عملاً حمایت از عادی‌سازی را تبلیغ می‌کنند. بنابراین هم اقدام ورزشکار عربستانی و هم استدلالی که او بیان می‌کند به طور حتم در راستای سیاست‌های رسمی و ابلاغی دولت در بخش ورزش می‌باشد.

نمود دیگر این سیاست دولت در بخش فرهنگی قابل ردگیری است. برای مثال طی روزهای اخیر درحالی‌که نمایش فیلم «مرگ برروی نیل» به‌دلیل نقش‌آفرینی بازیگر اسرائیلی، گال گادوت، در چند کشور عرب مانند لبنان و کویت، ممنوع اعلام شده است، سعودی‌ها این فیلم را در سینماهای تازه افتتاح‌شده خود به اکران درآورده اند.

گفتنی است دولت‌های کویت و لبنان درپی درخواست‌های کاربران در رسانه‌های اجتماعی برای توقیف فیلم «مرگ برروی نیل»، تصمیم به ممنوعیت پخش آن گرفتند. کاربران رسانه‌های اجتماعی با اشاره به تمجید گادوت از ارتش اسرائیل و انتقاد او از حماس در طول جنگ سال ۲۰۱۴ غزه، خواستار توقیف نمایش این فیلم با بازی او شده بودند.

به نام فلسطین، به کام صهیونیسم

اما مسئله دیگری که در مورد استدلال ورزشکار سعودی به چشم می‌خورد توجیه خیانت آشکاری است که در حق ملت فلسطین و آرمان آزادسازی قدس به اسم نترسیدن و یا پیروزی بر ورزشکاران صهیونیستی صورت می‌گیرد. در واقع اینگونه اظهارات به دنبال آن است تا اقدام شرافت‌مندانه و قهرمانانۀ گذشتن از مدال و کسب عنوان و شهرت و ثروت برای اعلام انزجار از آپارتاید صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین را ترس ورزشکار از شکست جلوه دهد! در بیان مضحک بودن این استدلال همین بس که تحریم مسابقات ورزشی و یا جشنواره‌های فرهنگی در اعتراض به سیاست‌های تبعیض آمیز و ظلم علیه یک گروه یا ملت دارای سابقه طولانی و موارد مشابه بسیار زیادی در محیط بین‌المللی است و این اظهارات تنها پنهان شدن در پشت توجیهی غیرواقعی برای فرار از انتقادات نسبت به تسلیم در برابر سیاست‌های دولت و تن دادن به اقدامی شرم‌آور و خیانت‌بار می‌باشد.

بدون تردید ورود به میدان رقابت با ورزشکاران صهیونیست فارغ از نتیجه مسابقه، کاملاً در راستای منافع رژیم صهیونیستی است همانطور که وقتی ورزشکاری از رقابت با صهیونیست‌ها امتناع می‌کند خوشحالی و رضایت ملت فلسطین و افکار عمومی جهان اسلام را در پی دارد.

منبع: الوقت
برچسب ها: ورزش فلسطین سعودی

ارسال نظرات