پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 بهمن 1400 - 16:54

منشوری برای حرکت به سوی تمدن‌سازی

با سپری شدن ۴۰ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران و در سالگرد پیروزی آن، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، اقدام به نگارش بیانیه گام دوم انقلاب نمودند که در عین اجمال، کامل و گویا بودن یک سند راهبردی برای تکمیل فرایند انقلاب اسلامی در ۴۰ ساله پیش‌رو به حساب می‌آید
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 11088

پایگاه رهنما:

با سپری شدن ۴۰ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران و در سالگرد پیروزی آن، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، اقدام به نگارش بیانیه گام دوم انقلاب نمودند که در عین اجمال، کامل و گویاست و با در برداشتن موارد آمده در زیر یک سند راهبردی برای تکمیل فرایند انقلاب اسلامی در ۴۰ ساله پیش‌رو به حساب می‌آید؛ ۱. بیان چرایی و چگونگی بروز و ظهور انقلاب اسلامی ایران به عنوان تجربه‌ای جدید و بدون سرمشق گرفتن از سایر انقلاب‌ها.
۲. بیان برخی چالش‌ها، موانع و دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی و نظام انقلابی برآمده از آن.
۳. اشاره به پیشرفت‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی.
۴. ارائه توصیه‌های راهبردی و مهم برای ادامه و تکمیل روند انقلاب اسلامی.
مخاطب اصلی در این بیانیه، نسل جوانی است که اینک میدان‌دار اصلی اداره و پیشبرد نظام انقلابی است که رهبر فرزانه انقلاب آنان را کارگزاران مرحله دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی می‌دانند.
نسل جوانی که نسبت به گذشته انقلاب شناخت لازم و کافی نداشته و تاکنون فرصت و مجال تجربه و ورزیدگی را پیدا نکرده است، اما در بزنگاه‌های تاریخی و حوادث بزرگ نشان داده که می‌تواند همچون نسل‌های گذشته انقلاب، به خوبی نقش خود را در یاری انقلاب و پیشبرد آرمان‌های بزرگش در مسیر برپایی تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمای ولایت ایفا نماید.
در واقع این سند به دنبال انتقال شناخت واقع‌بینانه از گذشته انقلاب به نسل جوان است که با نگاهی دقیق و واقع‌بینانه صورت گرفته و با حفظ امید به آینده، آن هم به شکل واقع‌بینانه، تحرک و تلاش پرانگیزه نسل جوان را برای میدان‌داری و حضور در عرصه اداره نظامی انقلابی در چله دوم انقلاب رقم زند.
همچنین، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در این سند به مزیت‌ها و عوامل تعیین‌کننده در مسیر عزت و پیشرفت‌های به دست آمده که در پیوند انقلاب اسلامی بوده نیز اشاره دارند که در رأس همه مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم است؛ اصلی که نسل گذشته از امام بزرگوار و راحل آموخت و در عرصه‌های خطر به کار گرفت و از آزمون‌های بزرگی، چون دفاع مقدس سربلند بیرون آمد. مزیت‌هایی که توانستند معادلات را به هم ریخته و بسیاری از تنگناها، کمبود‌ها و تحریم‌ها را جبران کند و به پیشرفت‌های شگرف منتهی شود.
مهم‌تر از همه اینکه این سند نوید‌بخش، طی فرایند انقلاب در چشم انداز پیش‌رو با سهولت و سرعت بیشتر است که در پیوند با عوامل زیر قابل فهم می‌باشد:
۱. فراهم شدن بسیاری از زیرساخت‌های پیشرفت و حرکت در ابعاد سخت افزارانه و نرم افزارانه در ۴۰ سال گذشته.
۲. انباشت تجارب مدیریتی و دانش تجربی حاصل از تلاش جهادی نسل‌های گذشته انقلاب.
۳. ارتقای سطح دانش، ایمان و بصیرت نسل جوان فعلی و تربیت شده در نظام انقلابی. معنای موارد آمده در فوق، زمانی شفاف‌تر و دقیق‌تر خواهد بود که به یاد داشته باشیم، نسل‌های گذشته نه در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نه تشکیل و تثبیت نظام سیاسی برآمده از انقلاب، هیچ تجربه پیشینی، الگو و راه طی شده‌ای نداشته و حرکت خود را براساس انگیزه و تکلیفی درونی پیش برده و از این رو هزینه‌ها و زحمات سنگینی را متحمل شده‌اند. اما نسل جوان امروز می‌تواند از آن تجارب گرانسنگ برای ادامه راه بهره ببرد و به پیشرفت‌ها شتاب بیشتر ببخشد.
البته همان‌گونه که پیش از این دشمنان انقلاب و نظام انقلابی، با تصور شکست و خاتمه آن از هیچ فشار، تهدید و جنایتی فروگذار نبودند، در ادامه نیز باید دشمنی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها را متصور بود. از این‌رو نسل جوان امروز نیز باید ایمان و انگیزه دینی و جهادی لازم را برای ورود به عرصه مدیریت تقویت و خودسازی را لازمه جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بداند. همان‌گونه که نسل جوان آغاز‌کننده انقلاب اسلامی و تشکیل‌دهنده و تثبیت‌کننده نظام انقلابی، قبل از هر دانایی و توانایی‌ای به خودسازی پرداخته و معنویت را پایه تمامی حرکت‌های جهادی خود قرار داده و درخشیدند، به حساب می‌آید.
بالا‌تر و مهم‌تر از این، ایران قدرتمند که به این سطح از موفقیت و پیشرفت در عرصه دفاعی و نظامی و آن هم در شرایط جنگ و مبارزه‌ای مداوم و تحریم‌های شدید رسیده نه تنها الگویی برای پیشرفت بلکه الگویی برای استقلال و پیشرفت همزمان شده است و الهام‌بخش سایر ملت‌هایی گردید که به دنبال ر‌هایی از سلطه دیگر قدرت‌ها بوده و یا به تداوم حمایت دیگران و یا به عبارتی وابستگی در قدرت دفاعی دچار تردید شده‌اند.
در سطح داخلی نیز این میزان از پیشرفت و اقتدار دفاعی برای تمامی ایرانیان، به ویژه نسل جوان که درعرصه‌هایی سطح پیشرفت‌ها با انتظامات آن‌ها فاصله دارد، نه تنها امید بخش بلکه مولد اعتماد به نفس اثبات توانایی و ایجاد انگیزه برای تلاش و حرکت است و این همان راز نگرانی دشمنان ایران اسلامی و رمز هراس آنان از ایران و ایرانیان است.
اما در مقابل این هراس و کینه دشمنان، تمامی علاقه‌مندان به عزت ملی و دارندگان غیرت دینی و ملی با نگاه به دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها در عرصه اقتدار دفاعی و توان نظامی کشور، احساس سربلندی کرده و برای ابراز خرسندی و احترام به پدیدآورندگان آن که شهدا در صف اول آنان هستند، در جشن ملی پیروزی انقلاب، شرکت نموده و اقتدار ایران اسلامی و مرگ دشمنان آن را فریاد می‌زنند.

 

ارسال نظرات