پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 بهمن 1400 - 14:45

بیانیه گام دوم، نقشه راه تحقق آینده پرافتخار

گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی به‌سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.
نویسنده :
عباس حاجی نجاری
کد خبر : 11076

پایگاه رهنما:

۲۴ بهمن‌ماه سالروز صدور بیانیه گام دوم انقلاب است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و باهدف ترسیم نقشه راه کشور در گام دوم انقلاب اسلامی منتشر نمودند. معظم له در آن بیانیه با ارائه تصویری روشن از مسیر پرافتخار پیموده شده در چهل‌ساله اول و بیان برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت، با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان دربرداشتن گام بزرگ دوم برای تحقق کامل آرمان‌های انقلاب، یادآور می‌شوند: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی به‌سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.
بیانیه در ۴ محور ابتدا به تبیین ویژگی‌های انقلاب اسلامی پرداخته و سپس با ترسیمی دقیق از شرایط کشور در قبل از انقلاب، با اشاره به برکات و دستاورد‌های انقلاب، نگاهی آسیب شناسانه به ضعف‌ها و کاستی‌های مسیر حرکت انقلاب داشته و در پایان توصیه‌هایی را در هفت سرفصل‌: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی، خطاب به جوانان مطرح می‌نمایند.
با توجه به جنگ شناختی دشمنان برای تطهیر نظام منفور گذشته و ناکارآمد نمایی نظام جمهوری اسلامی که از سال‌های قبل آغاز و اکنون در آستانه ورود کشور به چهل و چهارمین سال انقلاب، شدت یافته است بیانیه واجد چند ویژگی مهم در مواجهه با آن و ایجاد انگیزه وامید در مردم و جوانان برای تداوم و تکمیل مسیر آینده انقلاب است که به چند نکته از آن اشاره می‌شود:
۱-بیانیه با ارائه تصویری واقعی از گذشته ایران در دوران ستم‌شاهی براین نکته تأکید دارد که انقلاب اسلامی به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به شدّت تحقیرشده و به شدّت عقب‌مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت.
۲-بیانیه روشن‌ترین تصویر را از واقعیات و دستاورد‌های انقلاب ارائه می‌دهد و در عین پذیرش ضعف‌ها و کاستی‌های گذشته بر حقانیت و درستی حرکت انقلاب تاکنون تأکید دارد.
۳-پاسخگویی به اغلب شبهات پیرامون انقلاب هدف دیگری است که در این بیانیه دنبال می‌شود، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به شبهات مطروحه در مورد نظام اسلامی و القای ناکارآمدی نظام در عین برشماری بسیاری از دستاورد‌های انقلاب تأکید می‌کنند که:محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گران‌بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار دررسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فنّاوری‌های مهم از قبیل: هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است.
۳- نگاه آسیب شناسانه به ضعف‌ها وکاستی‌های مسیر حرکت انقلاب شاخصه دیگر مورد توجه در این بیانیه است. ایشان در بخشی از بیانیه می‌نویسند: «بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود ــ که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود ــ بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.»
۴- مهمترین بعد عملیات روانی دشمن در سال‌های اخیر، القای شکست وبی آیندگی انقلاب است. روح اصلی بیانیه، ترسیم نقشه راه آینده و راه‌های وصول به آن است. رهبر معظم انقلاب در بیانیه مرقوم نموده اند که: «امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود.»
۵-مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با این بیانیه جریان انقلابی را برای چهل سال دوم انقلاب پای کار می‌آورند. استمرار انقلاب در این گام، سرلوحه مطالبه رهبری است، آنگونه که می‌فرمایند: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»
اکنون و در آستانه ورود کشور به چهارمین بهار از چهله دوم عمر خود؛ رسالت اصلی نیرو‌های انقلاب در عین تلاش برای تحقق عملی توصیه‌های بیانیه گام دوم، تلاش برای تعمیق و نهادینه سازی امید به آینده است. نکته‌ای که فرمانده معظم کل قوا در بیانات اخیر در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش در روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ بر آن تأکید ویادآورشدند: «ان‌شاءالله همچنان که برخلاف خواسته‌ی دشمن و برخلاف گمان‌های آشفته‌ی دشمن، جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه، باقدرت پیش رفته و روزبه‌روز بحمدالله مستحکم‌تر و ریشه‌دارتر شده، در آینده هم همین حرکت ادامه پیدا خواهد کرد؛ به نظر من و ان‌شاءالله به توفیق الهی از گذشته هم بهتر حرکت خواهیم کرد و پیش خواهیم رفت و دشمن ناکام خواهد شد؛ منتها باید هرکدام وظیفه‌ی خودمان را در هر بخشی بدانیم.»

ارسال نظرات