پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 بهمن 1400 - 14:16
به بهانه پایان چهلمین جشنواره فیلم فجر

این ۴ فیلم را از دست ندهیم

بزرگترین هدف جشنواره فیلم فجر، شناسایی و حمایت از آثار سینمایی فاخر و ارزشی و منطبق بر آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده تا زمینه شکل‌گیری یک سینمای ملی و دینی را فراهم کند؛
نویسنده :
علی رهگذر
کد خبر : 11058

پایگاه رهنما:

پرونده چهلمین چشنواره فیلم فجر هم با معرفی آثار برتر و تجلیل از آن‌ها بسته شد و این دوره از جشنواره هم – که بزرگترین رویداد سینمایی سالانه کشورمان است – به آخر خط رسید. جشنواره فیلم فجر از سال ۱۳۶۳ که آغاز شد، تا امروز که ۴۰ سالگی‌اش را پشت سر گذاشته، همواره مورد توجه علاقمندان هنر هفتم بوده و خودش هم دائما زیر ذره‌بین هنردوستان در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قرار داشته که چقدر در مسیر اهداف تعریف شده برای آن، حرکت می‌کند.
بزرگترین هدف جشنواره فیلم فجر، شناسایی و حمایت از آثار سینمایی فاخر و ارزشی و منطبق بر آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده تا زمینه شکل‌گیری یک سینمای ملی و دینی را فراهم کند؛ سینمایی که در آن، فیلم‌سازان نه برای خوشایند جشنواره‌های خارجی، بلکه برای تعالی فرهنگی و هنری این مرز و بوم فیلم بسازند و در این میان، استعداد‌های ناشناخته هم کشف شده و بروز و ظهور یابد.
هرچند در این ۴۰ سال عمر جشنواره، آنطور که باید و شاید این رویداد هنری در مسیر اهداف خودش حرکت نکرده، اما آثار فاخر و ارزشی قابل توجهی هم از رهگذر آن تولید و عرضه شده است که هر کدامشان، می‌توانند یک سفیر هنری برای انقلاب اسلامی و صدای مردم ایران باشند.
در این نوشتار به معرفی چند نمونه قابل تحسین از این آثار در جشنواره امسال – صرف نظر از آثار منتخب – پرداخته‌ایم.

* هناس
این فیلم که با محوریت زندگی خانم شهره پیرانی همسر دانشمند شهید صنعت هسته‌ای «مهندس داریوش رضایی‌نژاد» تولید شده، از چند جهت قابل تحسین است؛ اول آنکه موضعی عاشقانه را برای روایت روز‌های آخر حیات یک دانشمند هسته‌ای برگزیده تا بتواند مخاطبان بیشتری را درگیر یک قصه به ظاهر پیچیده کند، دوم از آن جهت که اساس اقتباس از واقعیت، اتفاق درستی است و سوم اینکه مسیر پرداختن به موضوعاتی را که پیچیده به نظر می‌رسند، برای کسانی که بیرون از این فضا قرار دارند و گمان می‌کنند نمی‌شود درباره ترور یک دانشمند هسته‌ای اثری سینمایی ساخت، باز می‌کند.

* دسته دختران
«دسته دختران» که ساخته تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره فجر امسال است، قصه‌ای درباره زنان مدافع خرمشهر است. این فیلم را منیر قیدی کارگردانی کرده و از مدت‌ها قبل از آغاز جشنواره با توجه به حضور چهره‌های شاخص بازیگری در آن، به اثری جذاب برای اهالی رسانه و مخاطبان سینما بدل شده است.
اثری که سازندگانش تمام تلاش خود را کرده‌اند تا متفاوت‌ترین روایت را از حضور زنان در دوران دفاع مقدس ارائه دهند. شاید بتوان به جرات گفت: «دسته دختران» جدی‌ترین اثر سینمایی است که به مبارزه مسلحانه زنان در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.
پیش از ساخت این فیلم، کتاب‌هایی مانند «دا» و «من زنده‌ام» در حوزه ادبیات داستانی، تلاش قابل تحسینی را برای روایت مقاومت زنان خرمشهر و دیگر شهر‌های جنگ‌زده رقم زدند و حالا نوبت این فیلم سینمایی است تا جلوه دیگری از این حماسه را به تصویر بکشد.

* موقعیت مهدی
«موقعیت مهدی» یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های جشنواره امسال است که پس از نمایش بیش از نیمی از فیلم‌های این دوره از جشنواره، در سالن رسانه‌های برج میلاد به نمایش درآمد و با واکنش‌های مثبت اهالی رسانه و منتقدان مواجه شد.
«موقعیت مهدی» داستان زندگی و شهادت سردار بزرگ اسلام شهید مهدی باکری فرمانده مخلص لشکر ۳۱ عاشورا و نخستین تجربه کارگردانی هادی حجازی‌فر است. به گفته یکی از روزنامه‌نگاران، «موقعیت مهدی» برای همین روز‌ها و ماه‌هاست؛ روز‌هایی که به شدت نیاز به یادآوری خیلی چیز‌ها داریم، یادآوری اخلاص و ایثار، یادآوری از خود گذشتن، یادآوری مقاومت کردن تا پای جان برای موجودیتی به نام اسلام و ایران.

* علفزار
این فیلم به کارگردانی کاظم دانشی به خاطر پرداختن به سوژه‌ای که به گفته کارگردان از دل چندین پرونده قضایی بیرون آمده، مماس با خط قرمز‌هایی است که در سینمای ایران معمول شده است. در عین حال، اما هم بهرام رادان به عنوان تهیه‌کننده و هم کاظم دانشی به عنوان کارگردان، در نشست خبری این فیلم از همکاری و تعامل خوب دستگاه قضا با فیلم «علفزار» گفته‌اند.
فیلمی که تلاش می‌کند با روایتی هنری و متعهد از آسیب‌های اجتماعی، هم جانب مسئولیت‌پذیری را نگه دارد و هم حریم‌های ملی و دینی و واقعیت‌های اجتماعی را لحاظ کند.
با پایان این دوره از جشنواره، باید منتظر روز‌های شلوغ و نسبتا پررونق سینما‌ها در ماه‌های آینده باشیم و میزان استقبال مردم از آثار این دوره از جشنواره را ببینیم

ارسال نظرات