جمعه ؛ 30 شهريور 1403
01 اسفند 1400 - 15:55
چراواشنگتن چاره ای جز مذاکره با تهران ندارد

به ایران جدید سلام کنید

که ایران تعداد سانتریفیوژهای نصب شده در این سایت را دو برابر کرده و به 2 هزار دستگاه رسانده است
کد خبر : 10954

پایگاه رهنما:

آبان سال 1391 در میانه مناقشات بر سر پرونده هسته ای ایران؛ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران منتشر شد. بخش مهمی از این گزارش به ماجرای سایت فردو اختصاص داده شده بود. در این گزارش آمده بود که سایت فوردو که ایران در سال 2009 وجود آن را تایید کرد، فعالیت خود را از سال 2011 آغاز کرده است. در این سایت غنی سازی با خلوص 20 درصدی انجام می شود. در این گزارش نوشته شده بود که ایران تعداد سانتریفیوژهای نصب شده در این سایت را دو برابر کرده و به 2 هزار دستگاه رسانده است. البته بنا بر این گزارش، تنها 700 دستگاه از این سانتریفیوژها فعال بودند.

پس از انتشار این گزارش روزنامه الحیات در گزارشی مهم نوشت که ایران آنقدر قدرتمند شده است که دیگر نمی توان آن را با تهدید کنترل کرد؛ تنها راه مواجه با ایران آن است که غرب با ایران گفتگوی برابر و محترمانه کند. در این گزارش آمده است: «آن چه اوباما می خواهد قانع ساختن ایران بر سر برنامه هسته ای اش و یافتن راه حلی از طریق دیپلماتیک برای حل برنامه هسته ای ایران است. آنچه ایران می خواهد این است که تحریم هایی که تاثیرات سختی بر اقتصادش گذاشته و رویاهای منطقه ای اش برای تسلط هیمنه خود بر آن را با چالش جدی مواجه کرده است، تعلیق شود و امریکا قول مساعد بدهد که تحریم ها را لغو می کند، در مقابل ایران نیز می پذیرد که آن بخش از فعالیت های هسته ای اش که باعث نگرانی غرب شده است را متوقف می کند.»

 در ادامه این گزارش مهم آمده است: «حقیقت این است که ایران به این راحتی ها حاضر به توقف برنامه هسته ای خود نیست و تا واقعا به آن چه هدف خود در برنامه هسته ای قرار داده است، نرسد، برنامه هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد.» یک دانشمند هسته ای کانادایی در این باره می گوید: «هنگامی که ایران می تواند به تکنولوژی غنی سازی اورانیوم تا سقف 5 درصد برسد، پس توانایی رسیدن به میزان غنی سازی از این رقم بالاتر را نیز دارد.» وی همچنین می گوید: «برای همین اوباما می خواهد از راه دیپلماتیک مسئله ایران را حل و فصل کند. او به هیچ وجه به فکر جنگ با ایران نیست و واقعا می خواهد که مسئله ایران را از راه دیپلماتیک پیش ببرد. برای این که خوب می داند ایران در کشورهای همسایه و منطقه تا چه اندازه نفوذ دارد و از لبنان تا عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس حضور موثر و تاثیرگذار دارد.

 در ادامه این گزارش در یک سوال جدی آمده است غرب از ایران چه می خواهد؟ نویسنده در پاسخ به این سوال می گوید: «آمریکا از ایران می خواهد که درهای تمامی تاسیسات هسته ای اش را به روی بازرسان آژانس بگشاید. اورانیوم 20 درصدی را به ما تحویل بدهد و به تهدیدهای خود علیه رژیم صهیونیستی پایان دهد. همچنین از ایران می خواهد که سیاست خود در تعامل با حماس و حزب الله را تغییر دهد و در قبال سوریه سیاستی ایجابی تر در تعامل با غرب اتخاذ کند. در مقابل این کارها، ما غربی ها حاضریم که تحریم ها را متوقف کنیم، به عملیات امنیتی علیه آن پایان دهیم و دیگر صحبت از تغییر نظام نزنیم و قدرت منطقه ای ایران را به رسمیت بشناسیم و اجازه بدهیم که به غنی سازی اورانیوم تا سقف 5 درصد ادامه دهد.

 روزنامه الحیات ادامه می دهد:« طبیعی است که تهران این نوع توافق را نپذیرد و بر اساس خواسته های وی پای میز مذاکره ننشیند. ما نباید توقع داشته باشیم که ایران به همین سادگی به شرایط غرب تن دهد. در حالی که اکنون در موضع قدرت و کانون برتری در خاورمیانه قرار دارد. ایران حتی در زمان شاه که قدرتش از وضعیت فعلی اش، حداقل در بعد عملی کمتر بود، همواره از موضع قدرت با دیگر کشورهای همسایه تعامل می کرد. ایران با قدرت از اسد دفاع می کند و اجازه نمی دهد که وی به این سادگی ها سقوط کند؛ چرا که خوب می داند که سقوط اسد ممکن است چه هزینه های سنگینی را متحمل آن کند. کما این که تحریم ها نیز بر خلاف آن چیزی که غرب تصور می کند، تاثیر چندانی بر ایران نگذاشته و این کشور همچنان در رأس بسیاری از شاخص های اقتصادی قرار دارد.»

نویسنده گزارش اضافه می کند: «همچنین نباید فراموش کند که ایران در هیچ شرایطی حاضر به کوتاه آمدن در دفاع از متحدانش در فلسطین و لبنان نیست و نمی تواند این تصور را هم بکند که تغییر نظام تهدیدی برای ایران محسوب می شود چرا که کلا در سایه نظام انتخاباتی ایران امکان تغییر نظام در این کشور از اساس وجود ندارد.»

در پایان این گزارش راهبردی و مهم آمده است: «ایران کشوری عظیم با ملتی بافرهنگ و اصیل است که هیچ گاه نمی توان با آن از موضع تحقیر و تضعیف صحبت کرد. اگر اسرائیل تصور می کند که با ابزار تهدید و جنگ می تواند ایران را به زانو در آورد کاملا در اشتباه است، تهدیدهای آن نه تنها نتیجه ای در بر نخواهد داشت بلکه بر عکس بر مشکلات اسرائیل و منطقه و حتی جامعه جهانی خواهد افزود و این حقیقتی است که آمریکا به خوبی به آن رسیده و درک کرده که چاره ای ندارد جز اینکه با ایران به مذاکره بنشیند.»

سه هفته پس از انتشار این گزارش روزنامه واشنگتن پست نوشت که پیشرفت های ایران در حوزه علمی غیر قابل مهار است، در این گزارش به نقل از یک مقام امنیتی آمریکایی آمده بود که هیچ اهرمی برای مقابله با تهران در دست واشنگتن وجود ندارد. به اعتقاد این منبع امنیتی ریسک حمله نظامی به ایران به شدت بالاست و هیچ راه حلی جز دیپلماسی وجود ندارد. هم زمان با گمانه زنی های رسانه ای گزارش آژانس درباره ایران منتشر شد. در آن گزارش آمده بود ایران ظرفیت اورانیوم غنی شده با خلوص متوسط خود را از 43 کیلوگرم در ماه آگوست به 233 کیلوگرم رسانده که برای ساخت یک بمب هسته ای کافی است. همچنین ایران 96 کیلو گرم از اورانیوم غنی شده را به سوخت برای راکتور های تحقیقاتی تبدیل کرده که امکان تبدیل دوباره آن به موادی که می تواند در ساخت سلاح کارایی داشته باشد، بسیار دشوار است. به این ترتیب 137 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد برای ایران باقی مانده است. پس از انتشار این گزارش وزیر دفاع وقت آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: جهان به ایران جدید سلام کند!

 

ارسال نظرات