پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 بهمن 1400 - 11:22
بحران در دولت انگلیس اوج گرفت

جانسون در یک‌قدمی مرگ سیاسی

۱۵۰ هزار کشته براثر کرونا.سقوط اقتصاد، افزایش تورم، فساد مالی، هزینه‌های اضافی.خروج پردردسر و پرهزینه از اتحادیه اروپا. ازجمله این بی‌کفایتی‌های بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس می باشد.
کد خبر : 10942

پایگاه رهنما:

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هرگز تصور نمی‌کرد که در مدت‌زمانی بسیار کوتاه به سیاستمداری نامطلوب در رأس معادلات سیاسی کشورش تبدیل شود! افتضاح به بارآمده توسط بوریس جانسون در روز‌های گذشته البته بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین بی‌کفایتی او نبوده است. بیش از ۱۵۰ هزار کشته براثر کرونا که یکی از رکورد‌های جهانی است، سقوط اقتصاد، افزایش تورم، فساد مالی، هزینه‌های اضافی بی‌ثمر مانند بیش از ۳۴ میلیارد پوند برای برنامه بی‌نتیجه رهگیری افراد مبتلا به کرونا و از همه مهم‌تر، خروج پردردسر و پرهزینه از اتحادیه اروپا را می‌توان ازجمله این بی‌کفایتی‌ها برشمرد؛ بنابراین بسیار مضحک است که چنین موضوع کم‌اهمیتی، یعنی تخطی از مقررات قرنطینه این‌همه سروصدا کند و ممکن است موجب استعفا یا برکناری جانسون شود.

سقوط جانسون نزدیک است
حقیقت درزمینه رسوایی اخیر نخست‌وزیر انگلیس برای شرکت در جشن‌های مختلف در ایام قرنطینه کرونایی، ممکن است به قیمت از دست دادن پست وی تمام شود. موضوعی که مورد توجه رسانه‌های اروپایی به‌ویژه متحد این کشور فرانسه قرار گرفته است. همزمانی این رسوایی با چالش‌های پیش روی انگلیس در اتحادیه اروپا، از عمده دلایلی است که تحلیلگران مسائل بین‌الملل آن را عاملی برای سقوط کرسی نخست‌وزیری بوریس جانسون ارزیابی می‌کنند.
در همین زمینه لو فیگارو به‌عنوان پرشمارگان‌ترین روزنامه فرانسه با ارائه رشته تحلیل‌هایی، آینده سیاسی جانسون را با علنی شدن رسوایی موسوم به پارتی‌گیت «تیتره‌تر» از گذشته ارزیابی کرده است. این روزنامه فرانسوی در گزارش دیگری با اعلام این مطلب که اسکاتلندیارد به موضوع پارتی‌گیت ورود کرده و کل کشور منتظر نتایج این تحقیقات است، نسبت به ابهام در آینده سیاسی نخست‌وزیر کنونی بریتانیا خبر داده است.
ابهام در سرنوشت دولت انگلیس
تیتر گزارش دیگر این رسانه با عنوان «بوریس جانسون در برابر سم تدریجی پارتی‌گیت» نیز نشان می‌دهد که نخست‌وزیر بریتانیا به‌آسانی نمی‌تواند از مسئولیت خود برای شرکت در مهمانی‌هایی که در ایام قرنطینه‌های سخت کرونایی برگزار شده است، شانه خالی کند و احتمال می‌رود که این موضوع به‌تدریج به سقوط وی منجر شود. تارنمای شبکه فرانس ۲۴ نیز با اعلام این مطلب که حلقه اطراف جانسون در حال تنگ‌تر شدن است، اعلام کرد که ادامه تحقیقات در این زمینه می‌تواند به قیمت پست نخست‌وزیری بریتانیا تمام شود. در این گزارش به نقل از یکی از اعضای دولت بریتانیا که با روزنامه «سان» مصاحبه کرده، آمده است: «نمی‌دانم چگونه این موضوعات خاتمه خواهد یافت. جانسون می‌تواند در انتخابات بعدی پیروز شود یا اینکه هفته آتی دستبند به دستش زده باشند.»
رسوایی درزمینه مهمانی‌های نخست‌وزیر انگلیس در ایام کرونا، هرچند در ابتدا با رد اتهامات توسط جانسون آغاز شد، اما در ادامه وی لب به اعتراف گشود و از مردم کشورش عذرخواهی کرد. اما شاید این آغازی برای پایان کار جانسون باشد؛ چراکه تحقیقات نشان داد نخست‌وزیر انگلیس در سلسله جشن‌ها و مهمانی‌هایی شرکت کرده است که بسیاری از آن‌ها توجیه منطقی ندارند.

بحران جانسون در مجلس عوام
از سوی دیگر، نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس آماده ارسال نامه عدم اعتماد به «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور به کمیته ۱۹۲۲ این حزب پس از ارائه گزارش «پارتی گیت» هستند.
به گزارش «گاردین»، نمایندگان محافظه‌کار مجلس انگلیس به‌عنوان همقطاران «جانسون»، در حال آماده‌سازی نامه عدم اعتماد به «جانسون» هستند. این در حالی است که این نامه پیش‌تر از سوی نمایندگان محافظه‌کار تازه‌وارد به مجلس تهیه‌شده بود، اما اکنون اجماع نظر بیشتری میان اعضای قدیمی و تازه‌وارد به وجود آمده است. براساس گزارش‌های تأیید نشده، شمار نمایندگان امضاکننده این نامه از ۲۰ نفر به ۷۰ نفر افزایش یافته است. به دلیل محرمانه بودن نامه مذکور، فقط رئیس کمیته می‌داند که چند نفر نامه را امضا کرده‎اند.
باوجوداین، به نظر می‌رسد این اقدام توسط گروه‌های کوچک در حزب محافظه‌کار در حال انجام باشد و هنوز گروه‌های گسترده این حزب به این کارزار نپیوسته‌اند. این امر نشان‌دهنده فشار حامیان نخست‌وزیر انگلیس روی اوست.
درعین‌حال، حامیان «جانسون» با استفاده ابزاری از تعطیلات پارلمانی که در ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) آغاز می‌شود، در حال برنامه‌ریزی برای جلوگیری از موفقیت نامه رأی عدم اعتماد هستند. آن‌ها حتی در تلاش هستند تا حامیان رأی عدم اعتماد به «جانسون» را به انجام تغییرات واقعی در کابینه متقاعد کنند. «جانسون»، تا دو سال پیش، پس از کسب بزرگ‌ترین اکثریت محافظه‌کار از زمان نخست‌وزیری «مارگارت تاچر» در سال ۱۹۸۷، توانست ضمن به دست گرفتن سمت نخست‌وزیری، برگزیت را اجرایی کند. اما این حمایت اکثریتی تحت تأثیر جریان مداوم افشاگری‌ها علیه «جانسون» در حال از دست رفتن است و همزمان حزب «کارگر» به‌عنوان حزب رقیب «محافظه‌کار»، موفق شده برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ از این حزب پیشی بگیرد.
براساس قوانین انگلیس، رأی عدم اعتماد در صورتی برگزار می‌شود که ۵۴ نماینده از ۳۶۰ نماینده محافظه‌کار مجلس، نامه عدم اعتماد را به رئیس کمیته ۱۹۲۲ حزب ارائه کنند.
جانسون به هر ریسمانی چنگ می‌زند
جانسون بدش نمی‌آید که با پررنگ کردن وضعیت اوکراین و حتی کمک به تشدید بحران، خود را از مخمصه فعلی خلاص کرده و حتی به محبوبیت خود اضافه کند. مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس نیز هنگامی‌که با کاهش محبوبیت روبه‌رو شد، جنگ فالکلند با آرژانتین را به راه انداخت.
جانسون به‌وضوح زبان به تهدید روسیه گشوده است. حتی در ادبیاتی مشابه رجز‌های قدیمی خطاب به پوتین گفت: در صورت وقوع جنگ «فرزندانِ مادران بسیاری از روسیه دیگر به خانه برنخواهند گشت». وی همچنین روسیه را تهدید کرد که در هماهنگی با سایر کشورها، تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع خواهد نمود.
بااین‌حال باید منتظر بود و دید پس از انتشار گزارش «سو گِرِی» چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا این گزارش آن‌طور که انتظار می‌رود رفتار غیرقانونی نخست‌وزیر را تأیید خواهد کرد یا نه.
منبع :روزنامه رسالت

ارسال نظرات