دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
04 بهمن 1400 - 13:20
مروری بر مهارت‌های گفتاری در زندگی مشترک

آنچه زوج‌های جوان باید بدانند

در جامعه امروز، خطر‌ها و تهدیداتی که می‌تواند متوجه زندگی مشترک شود، به مراتب پیچیده‌تر شده و شبیه دو دهه قبل نیست که مثلا یک مشاجره کلامی باعث آسیب به زندگی زناشویی شود.
نویسنده :
علی رهگذر
کد خبر : 10868

پایگاه رهنما:


در جامعه امروز، خطر‌ها و تهدیداتی که می‌تواند متوجه زندگی مشترک شود، به مراتب پیچیده‌تر شده و شبیه دو دهه قبل نیست که مثلا یک مشاجره کلامی باعث آسیب به زندگی زناشویی شود. گسترش مراودات اجتماعی و شکل‌گیری پدیده‌هایی مثل فضای مجازی هم تاثیر کمی بر زندگی‌ها ندارد.
آنچه در این میان مهم است، طراحی یک «سبک زندگی» متوازن و هوشمندانه است که هم بستر تربیت و اوج‌گیری شخصیت زن و شوهر – به ویژه در میان زوج‌های جوان – را فراهم کند و هم از آسیب‌های پیدا و پنهانی که می‌تواند بنیان یک زندگی را نابود کند، جلوگیری شود.
اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد، این است که هرچند در این دوره و زمانه تهدیدات نوینی متوجه زندگی‌ها شده که شاید در گذشته نبوده و لذا باید به دقت مراقب آن‌ها باشیم، اما تهدیدات سنتی و قدیمی هم همچنان مهم است و گاهی یک حرف نسنجیده یا یک رفتار ناصواب در مواجهه با همسر، می‌تواند سرآغاز تنش‌های خطرناکی باشد که زندگی مشترک را به ورطه نابودی می‌کشاند؛ در این میان، سهم «زبان» و نوع «گفتگو» در شیرین یا تلخ شدن زندگی بسیار مهم است. در روایات دینی هم تاکید بسیار زیادی بر نگه داشتن زبان و پرهیز از بدزبانی، تمسخر، کنایه و ... شده است.
به همین دلیل، مروری بر توصیه‌های کارشناسان دینی و حوزه خانواده درباره نوع تعاملات گفتاری زن و مرد، به ویژه در هنگام بروز مشکلات عادی و غیرعادی، مفید است و می‌تواند مهارت‌های گفتاری و رفتاری زندگی مشترک را بهبود ببخشد.

• همزمان صحبت نکنید، گوش کنید
اینکه همزمان صحبت کنید، ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما زمانی که احساسات بالا می‌روند، هر فردی می‌خواهد منظور خود را برساند و یک جنگ قدرت به جریان می‌افتد و نشان می‌دهد هیچ‌کدام از هر دو نفر رابطه واقعاً به گفتگو یا حل و فصل مشکل علاقه‌ای ندارند. لطفاً حرف یکدیگر را قطع نکنید. وقفه دائمی به این معناست که شما فکر نمی‌کنید طرف مقابل حرف مهمی برای گفتن دارد و شما فقط راه خود را می‌خواهید بروید. دلیل گفتگو، شنیدن دیدگاه یکدیگر است. در مقابل میل به قطع صحبت همسرتان مقاومت کنید.

• با همسرتان همدردی کنید
خودتان را به جای دیگری بگذارید و سعی کنید درک کنید که چرا ممکن است او الان این احساس را داشته باشد. آیا او فقط از شما توجه می‌خواهد؟ صرف‌نظر از این، با احساسات او طوری رفتار کنید که انگار مهم است و باید هم همین‌گونه باشد.

• مراقب زبان خود باشید
کارشناسان دائما توصیه می‌کنند لطفاً مراقب زبان خود باشید. یکی از چیز‌هایی که ارتباط مؤثر را خاتمه می‌دهد، نام بردن یا مطرح‌کردن چیزی است که مدت‌ها پیش اتفاق افتاده است. به خصوص در وضعیتی که مشکل حل شده یا خطایی بخشیده شده است. سعی کنید از به کار بردن «تو همیشه» در گفتگو با همسر اجتناب کنید. این کلمات مطمئناً مکالمه شما را به سمت‌و‌سوی منفی می‌برد. در عوض سعی کنید نام کوچک همسرتان را با محبت صدا بزنید. این تکنیک، خشم را کم کرده و لحن گفتگو را تغییر می‌دهد.

• به زبان بدن توجه کنید
زبان بدن همان حالت‌های خاصی است که در حرکت دست و سر و نوع نگاه افراد در هنگام صحبت کردن، دیده می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، آداب زبان بدن در گفتگو با همسر، باید درک و رعایت شود، پس با صدای بلند صحبت نکنید، وقتی همسرتان در حال صحبت کردن است، نگاه‌کردن به او و در چشمانش، به این معنی است که همسرتان توجه شما را به خود جلب کرده است. منحرف کردن تماس چشمی، نشان‌دهنده عدم صداقت است. زبان بدن همسرتان را یاد بگیرید. هنگام برقراری ارتباط با همسرتان، زبان بدن او را نادیده نگیرید. چون از این طریق می‌توانید تشخیص دهید که او شما را درک می‌کند، موافق است یا مخالف.

• آرایش جنگی نگیرید
در هنگام تنش و ناراحتی، هرگز از این واقعیت غافل نشوید که شما دو نفر در یک تیم هستید، نه در یک میدان جنگ؛ پس دلیلی برای تحقیر همدیگر یا آرایش جنگی گرفتن و جنگیدن وجود ندارد. چون همیشه مشکل دیگری در این راه وجود خواهد داشت. زوج‌هایی که حل مشکلات را با هم یاد می‌گیرند، موفق‌ترین هستند. هر مشکلی قابل حل نخواهد بود، چون شما و همسرتان افرادی هستید که هر از گاهی نظرات متفاوتی خواهید داشت. درک کنید که اصل رابطه‌تان مهم‌تر از مشکلاتتان است.

ارسال نظرات