پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 دی 1400 - 12:04

بخشی از پرانتزها در جریان مذاکرات وین پاک‌سازی شده‌ است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به روند مذاکرات وین با توجه به اظهارات ضدونقیض مقامات اروپا، بیان کرد: در جریان گفت‌وگوها، تاکنون بسیاری از جداول آماده‌شده است، ستون‌های جداول آماده است، بخشی از پرانتزها پاک‌سازی شده‌ است.
کد خبر : 10779

پایگاه رهنما:

سعید خطیب‌زاده امروز در یک نشست خبری ضمن گرامیداشت روز مبارزه و روز غزه، گفت: سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران دفاع از آرمان فلسطین به‌عنوان حق خدشه‌ناپذیر برای مردم سرافراز این سرزمین بوده و این روز یادآور تمامی جنایت‌های جعلی اشغالگر است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ولادت مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به جمعیت فرهیخته زنان در ایران اسلامی تبریک گفت.
وی با اشاره به روند مذاکرات وین با توجه به اظهارات ضدونقیض مقامات اروپا، بیان کرد: در جریان گفت‌وگوها، تاکنون بسیاری از جداول آماده‌شده است، ستون‌های جداول آماده است، بخشی از پرانتزها پاک‌سازی شده‌اند.

خطیب‌زاده ادامه داد: توافقاتی در خصوص ایده‌ها انجام‌شده و در حال تبدیل‌شدن به کلمات است. البته موضوعات باقی‌مانده کلیدی هستند و حل آن‌ها نیازمند اخذ تصمیمات سیاسی به‌ویژه از طرف واشنگتن در خصوص رفع تحریم‌ها علیه ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر امیرعبدالهیان به چین، تصریح کرد: روابط ایران و چین یک روابط کاملاً طبیعی است و حضور کشورهای مختلف در منطقه نه مبنای تهدید و نه مبنای نگرانی است.

وی درباره اجرایی شدن تفاهم ۲۵ ساله بین ایران و چین اظهار داشت: در ۵ ماه گذشته وزارتخانه‌های مختلف مسئول کار کردن روی قرارداد‌های مختلف هستند و از این زمان این تفاهم‌نامه وارد فاز اجرایی شد. دو طرف تفاهم کردند بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین مشترکا آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند. معاون بانک مرکزی، معاون وزارت نفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز در این سفر حضور داشتند.

خطیب‌زاده گفت: امیدواریم قرارداد‌هایی که مذاکرات اجرایی شدن آن آغاز شده افقی را در روابط راهبردی دو کشور باز کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و روند مذاکرات و گفته‌های یک نماینده مجلس دراین‌باره گفت: من خواهش می‌کنم جزئیات را از خود ایشان بپرسید. آنچه در خصوص روابط ایران و عربستان می‌توانم بگویم این است که در حال حاضر تمرکز ما بر آغاز فعالیت ایران نزد سازمان همکاری اسلامی است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفته‌اند.
وی گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کردند، ایران آمادگی برای بازگشایی سفارت خود در ریاض را دارد.

خطیب‌زاده در واکنش به درخواست ۱۱۰ نماینده آمریکایی از دولت این کشور برای ترک مذاکرات وین گفت: سیاست داخلی آمریکا مربوط به خودشان است و ما یک حاکمیت را تنها در ایالات‌متحده می‌شناسیم و این حاکمیت مسئول اصلی اجرای تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ است. این کشور تا امروز سرکشانه از اجرای این تعهدات سرباز زده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مداخله ارضی ترکیه در سوریه گفت: حاکمیت ملی سوریه و تمامیت ارضی این کشور باید از طرف همه کشورها به رسمیت شناخته شود. ما روند آستانه را با روسیه و ترکیه داریم که در این سازوکار همه موارد ازجمله موارد اختلافی را موردبررسی قرار می‌دهیم.

 

ارسال نظرات